2:a Grundpelaren i Islam - Bönen

As-Salamu Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh,

Varför ber vi muslimer? Vi ber för att vi dyrkar Allah, vi älskar Allah och vill komma närmare Allah och få Allahs Nöje! Vi ber för att Allah har beodrat oss, vi ber för att få en chans att få komma till Jannah(Paradiset).!

Det första vi blir frågade om på domedagen är Bönen.

Allahs Sändebud(salallahu aleyhi wa salam) berättade till oss i en autentisk hadith,

"Den första saken människorna kommer bli kollade med på Domedagen är bönen, Allah ska säga till Sina änglar (även fast Han redan vet) : "Kolla mina tjänares böner. Var de kompletta eller inte?" Om de var kompletta så blir de skrivna som kompletta. Om de inte var fullt kompletta ska Allah säga: "Se om mina tjänare har frivilliga böner" Om han har det sä ska Allah säga: "Komplettera hans obligatoriska böners brister med de frivilliga bönerna." Sedan blir resten av hans gärningar behandlat på samma vis." (Rapporterat av Imams Ahmad, Abu Dawood, An-Nisa’i, and Al-Hakim)

Vilken barmhärtighet! Allahu Akbar!


Några Koranverser om Bönen:

[20:14] Jag är Gud. Ingen gudom finns utom Jag. Dyrka Mig därför och förrätta bönen för att minnas Mig!

[17:78] FÖRRÄTTA bönen [Muhammad, från den stund] då solen [efter att ha passerat zenit] börjar sjunka till dess att nattmörkret faller på, och [förrätta] gryningsbönen med läsning [av Koranen]; läsningen i daggryningen sker inför vittnen.

[7:170] Och de som håller fast vid Skriften och regelbundet förrättar bönen [bör veta] att Vi inte låter dem som förbättrar och ställer till rätta bli utan lön.

Ett par Koranverser om hur du ska gå till bönen:


[4:43] TROENDE! Gå inte till bön om ni befinner er i omtöcknat tillstånd, [utan vänta] till dess ni vet vad ni säger. [Gör det] inte heller i ett tillstånd av stor rituell orenhet, utan skölj först hela kroppen; undantagna är de som befinner sig på resa. Om någon av er är sjuk eller befinner sig på resa eller just har förrättat sina behov eller haft beröring med kvinnor och inte finner vatten, skall han ta ren jord och stryka över ansikte och händer. Gud utplånar och förlåter mycken synd.

[7:31] SÖNER av Adam! Anlägg vårdad klädsel var gång ni går till bön - och ät och drick [det som är gott och hälsosamt], men visa måtta [i allt]; Gud är inte vän av dem som går till överdrift.


En hadith som visar oss hur det kommer sig att vi ska be just Fem gånger per dag, Detta fick Muhammed(sallalahu aleyhi wa salam) veta under sin nattresa.. jag ska översätta den delen som handlar om bönen bara inshaAllah annars blir det för långt.. ^^


Bukhari :: Book 5 :: Volume 58 :: Hadith 227
återberättat av Abbas bin Malik att Profeten(salllalahu aleyhi wa salam) sade:

"....Sedan blev bönerna föreskrivna till mig: De var femtio böner per dag. När jag återvände, passerade jag Moses som frågade mig, 'Vad har du blivit beodrad att göra?'
Jag svarade, ' Jag har blivit beodrad att göra femtio böner per dag.'
Moses sade, 'Dina följeslagare kommer inte klara av femtio böner per dag, och vid Allah, jag har testat folket innan dig, och jag har försökt mitt bästa med Bani Israel (förgäves). Gå tillbaka till din Herre och be om minskning för att minska dina följeslagares bördor.'
Så jag gick tillbaka, och Allah minskade tio böner åt mig. Sedan gick jag förbi Moses igen men han sade samma som tidigare. Så jag gick tillbaka till Allah igen och Han minskade tio böner igen. När jag kom tillbaka till Moses sade han samma igen, jag gick tillbaka till Allah och han beodrade mig att hålla fast vid tio böner per dag. När jag kom tillbaka till Moses sade han samma råd ännu en gång. Så jag gick tillbaka till Allah och blev beodrad att hålla fast vid fem böner dagligen.

 

När jag kom tillbaka till Moses, sade han, 'Vad har du blivit beodrad?'
Jag svarade, 'Jag har blivit beodrad att hålla fast vid fem böner dagligen.'
Han sade, 'Dina följeslagare kommer inte klara av fem böner per dag, och utan tvekan, har jag erfarenhet från folket innan dig, och jag har försökt mitt bästa med Bani Israel, så gå tillbaka till din Herre och be om minskning för att göra dina följeslagares bördor mindre.'
Jag sade, 'Jag har bett om så mycket från min Herre att jag känner mig generad, men jag är nöjd nu och ska hänge mig till Allahs befallning.'


När jag gick iväg, hörde jag en röst säga, 'Jag har förkunnat Min Befallning och har förminskat bördorna för de som Dyrkar Mig.'

 

I en annan hadith från bukhari så står det även att Allah sade : "Varje god gärning blir belönad som tio gånger så det är femtio (böner) i Modern till Koranen(al-fatiha) men du ska utföra endast fem(i praktik)."

 

Allah är sannerligen den Mest Barmhärtige! Våra fem obligatoriska böner per dag, blir belönade som femtio inshaAllah.. Jag skriver inshaAllah för ibland kanske vi inte ber rätt eller kanske inte blir accepterat av oss om vi stressar eller tänker på annat under hela bönen..

 

Bönen är mäktig! Under sujood, är vi som närmast Allah och det är bra att be om olika saker då.. Alltid bra att be till Allah, vi ska be till Allah när det gäller allt! När vi behöver hjälp, när vi behöver visa tacksamhet, när vi vill prisa Honom , när vi vill visa ånger osv..

 

För lite mer information om Surat al-Fatiha som man måste läsa i varje bön för att den ska bli accepterad, klicka här .

 

Det finns så mycket att skriva om när det gäller just bönen.. Jag kopierar en text från islamguiden.com som gjort ett mycket bra arbete må Allah belöna dem.

 


källa: islamguiden.com

 

Wudhu (Rituell tvagning)
Bönen föregås av en rituell tvagning (ablution) som är föreskriven i Koranen. Så här utförs Wudhu:

  1. Tvätta händerna upp till handlederna tre gånger. Börja med höger hand.
  2. Skölj munnen tre gånger med höger hand, och för in vattnet i näsan och blås ut, tre.
  3. Tvätta ansiktet tre gånger, vattnet skall beröra ansiktet från hårfästet till hakan och från öra till öra.
  4. Tvätta höger arm upp till armbågen tre gånger, gör samma sak med vänster arm.
  5. Fukta händerna och dra lätt över håret.
  6. Fukta händerna och tvätta öronen med hjälp av tummen och pekfingret.
  7. Tvätta högra foten upp till ankeln tre gånger. Gör samma sak med vänster fot.
Första raka'a (första enheten)

  1. Efter tvagningen, börja med att stå på en ren plats med ansiktet mot Kaba och lyft sedan händerna upp till öronen (Fig 1.)och säg "Allahu akbar" (Allah är störst) . Lägg sedan händerna på bröstet med den högra handen över den västra(Fig 2.).
  2. Läs Koranens första sura (kapitel), al-Fatiha. Recitera sedan något kapitel ur Koranen. Detta gäller de första raká (enheterna) i bönen. I den tredje eller fjärde raká läser man endast al-Fatiha.

  3. Sedan säger man "Allaho Akbar", och bugar sig och lägger händerna på knäna och säger: "Subhana Rabbial 'Adhiim" tre gånger. Det betyder "Pris ske Skaparen, den store" (Fig 3.).



  4. Sedan reser man sig medan man säger: "Sami'Allaho liman hamidah," som betyder "Gud hör den som prisar honom". Direkt efter säger man: "Rabbana oalakal hamd": "Vår Herre, lovprisad vare Du" (Fig 4.).



  5. Sedan faller man ned på knä (sudjud) sägande: "Allaho akbar". Med pannan och näsan mot marken säger man; "Subhana Rabbial A'ala" tre gånger, som betyder: "Pris ske Skaparen, den Höge' (Fig 5.)

  6. Sedan reser man sig upp till sittande ställning, sägande:"Allaho akbar". I denna ställning säger man: "Allahumma ghfirlii", en, två eller tre gånger, vilket betyder: "0 Gud, förlåt mig!" (Fig 6.)
  7. Sedan faller man ned igen, sägande: "Allaho akbar", och säger: "Subhana Rabbial A'ala" tre gånger .
  8. Efter detta reser man sig upp till stående igen, sägande: "Allaho akbar" och därmed börjar den andra raka'a.
Andra raka'a (andra enheten)
Stående upprätt läser man al-Fatiha följd av någon vers ur Koranen. Sedan fullföljer man den andra Raka'a på samma sätt som den första. Men istället för att resa sig upp, efter det andra nedfallandet (sudjud), sätter man sig upp och läser följande, som kallas "Tahiyat" på arabiska (Fig 7.):

"Attahiyato lillahi, wassalawato, wattajjibato, Assalamo alaika ayuhannabio wa rahmatollahi wa barakatoh, assalamo 'alajna wa ala 'ibadillahi ssalihiina. Ashhado al-la illaha illa-llah wa ashhado anna Mohammadan rasulullah".

"All hyllning, all bön, all dyrkan är för Gud. Frid vare med dig o Profet och Guds nåd och välsignelser. Frid vare med oss och med alla Guds rättfärdiga tjänare. Jag vittnar om att det inte finns någon gud utom Gud, och jag vittnar om att Mohammed är Guds budbärare".

Mer från islamguiden.com om bönen:  Bönen i Islam , Bönen, Varför ber Muslimer?, bönehandbok, Salatul istikhara

källa: islamguiden.com


Må Allah acceptera våra böner och göra oss bättre i att utföra dem! ameen

Tankar: 2.....
Islam | Direkt länk | 2010-01-07 @ 20:58:30|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Yunus

Selam alejkum!



Det finns en film på denna länken som jag gärna skulle vilja tipsa om: http://www.islam.se/hur-man-ber



Selam alejkum

2010-01-07 @ 23:30:25
URL: http://www.islam.se
Postat av: Emma

Salam Alaykom... Masha Allah, du gör verkligen ett bra arbete... Må Allah belöna dig.

2010-01-08 @ 00:20:13
URL: http://amuslima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0