Del 1. Surat Al-Fatiha - En studie

As-Salamu Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh mina kära systrar, bröder och andra läsare..!

Alhamdulilah, har lyssnat på al-Fatiha studier och ska inshaAllah dela med mig av vad jag hört till er.. Den som själv vill lyssna på dessa kan ladda ner den på denna länk " Al-fatiha study " flera föreläsningar av Sheikh Jamaaludin Zarabozo, InshaAllah..! Må Allah belöna honom och ge oss samma kunskap han har välsignats med, ameen!

Iallafall, ska försöka återberätta allt det väsentliga till er inshaAllah!


Surat al-Fatiha är en sura vi alla redan kan, eller som vi alla måste kunna. Det är den sura vi läser i varenda bön och varenda raka't. Vi måste:
Det finns tre olika förklaringar till vad verserna talar om.
  1. Att missa bönens tid eller att lämna bönen. (Endast om du är avsvimmad/omedveten eller har din period kan du missa bönens tid. Annars kan man alltid be.) Detta är den starkaste förklaringen/åsikten.
  2. Du missar olika dua i bönen eller olika sunna/obligatoriska bitar i bönen.
  3. Du gör salat men ditt hjärta är inte med.


    Profeten (sallalahu wa aleyhi wa salam) sade att en hycklares bön kan ha dessa tre egenskaper. Att man ber snabbt (Gör alla rörelser men utan att komma ihåg Allah), att man inte ber i tid och att man inte nämner Allah ofta.
Salat är inte bara fysiskt, kanske fick du ingenting av din salat - känslomässigt?

Grunden och det viktigaste i salat är Surat al-Fatiha. Allah har beodrat oss att läsa al-Fatiha 17 gånger per dag. (Alltså i varenda bön och varenda rakat.). Den som inte försöker förstå eller som inte förstår al-Fatiha måste tänka på dessa två ting - 1.Vad vill man få ut ur denna Sura? 2.Varför ska vi läsa just al-Fatiha i varje bön?

Profeten(sallalahu wa aleyhi wa salam) sade,:"Den som gör salat och inte läser Umm ul Quran(Sura al-fatiha). Har förlorat bönen." Muslim.

Al Fatiha måste vi läsa, och det ska inte bara vara ord som flyger ut ur munnen! Det är en konversation med Allah i bönen. Och Allah svarar oss..! Om du inte vet vad Surat al-Fatiha handlar om eller förstår den, så kan du inshaAllah få veta nu om al-Fatiha i denna hadith Qudsi:

"Jag har delat bönen mellan Mig och Min tjänare i två delar. För Min tjänare blir det av vad han frågar. När tjänaren säger "Alhamdulilahi Robbil Alameen", svarar Allah: "Min tjänare har prisat Mig.". När tjänaren säger, "Ar-Rahmanir Raheem", svarar Allah: "Min tjänare har upphöjt Mig". När tjänaren säger, "Maliki Yawmid deen", svarar Allah: "Min tjänare har förstorat Mig". När tjänaren säger, "iyaka na'budua iyaka nasta'in", svarar Allah: "detta är mellan Mig och Min tjänare, och till Min tjänare blir det vad han frågar om". När tjänaren säger "Ih dina siratal mustaqim. Siratal a dina an'amta aleyhim, ghayril maghdoobi aleyhim wallad Daaalen", svarar Allah: "Detta är för min tjänare och till Min tjänare blir det vad han frågar om"."
[Sahih Muslim]
I första meningen säger Allah att Han har delat bönen i två delar, bönen här menas med al-Fatiha.

Så när uppenbarades Surat al-Fatiha?
Väldigt tidigt.! Det var den första Suran som uppenbarades. Fyra verser blev uppenbarade för vår älskade Profet(frid och välsignelser över honom) innan Surat al-Fatiha. Dessa fyra verser är som en förberedelse till honom om vad som skall komma, det är direkta order. När al-Fatiha kom så visste man vad man skulle säga till Allah (al-Fatiha är en dua). Surat al-Fatiha är även en slags sammanfattning om Islams budskap! mashaAllah!

Vissa suror och ayats är bättre än andra, eller har mer budskap, fördelar och goda egenskaper än andra.

Fördelar med Surat al-Fatiha

Några frågade Profeten Muhammed(sallalahu wa aleyhim wa salam) vilken den största suran i Koranen är. Profeten sade: "Alhamdulilahi Robbil Alameen". [Och menade alltså surat al-Fatiha]

Finns inget i Allahs andra böcker som liknar Surat al-Fatiha. Försök lära er och förstå den! Det är endast sju verser! Alla muslimer borde förstå vad den betyder, vad varenda ord betyder..

En hadith som är sahih, av Ibn Abbas som återberättade att Profeten(sallalahu wa aleyhi wa salam) en gång var med Jibril och att Jibril hörde någonting i himlen. Han höjde blicken och såg att det öppnades en dörr som aldrig öppnats förr. Ut kom en ängel som flög till Profeten(sallalahu wa aleyhi wa salam). Och sade till honom, "Glada budskap till dig, som fått två ljus som ingen tidigare Profet fått. Fatiha ul kitaab(surat al-Fatiha) och de sista verserna av Surat al-Baqarah. Och ingen läser dem, läser budskapet, förutom om han fått det."

Al Fatiha och de sista verserna ur al-Baqarah har samma betydelse och täcker samma områden.

Denna sura brukar kallas lite olika,
Surat al-Fatiha, som vi alla vet, det betyder "Öppningen (till Koranen)"
Umm ul-Quran
Umm ul-Kitaab

Umm kan betyda mor, bas eller grund. Här har det tolkats som att det är grunden. Grunden till vad hela Koranen handlar om. På profetens(sallalahu wa aleyhi wa salams) tid kunde man även säga Umm och mena "krigsfana"..

Iallafall! Nu vet ni varför man borde tänka på Surat al-Fatiha och lära sig den inshaAllah!
Hoppas att ni kan förstå allt jag skrivit inshaallah, lite svårt att översätta från en föreläsning hehe. . Jazak Allahu khayr!

As-Salamu Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh!

Till del 2 i studien
Tankar: 2.....
Bönen (Salat) | Direkt länk | 2009-11-29 @ 19:11:00|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Bushra

Salam Alaykom

Fin blogg, går bra att jag länkar till din blogg från min blogg?

2009-12-01 @ 10:44:11
URL: http://bushbush.blogg.se eller htp://bushbush.blog.se
Postat av: R

Mashallah , mi gusta mucho mi hermana !



y tu extranios :D hihh spanska grejer de här hahaha

2009-12-01 @ 15:06:27
URL: http://stoltmuslima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0