Varför argumenten för ett niqab-förbud INTE håller.

As Salamu Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh,


arab women niqab, arabic burka, batula oman, every day niqab picture, naqaab wearing womens photos,
En kvinna i niqab, man kan se att hon är glad på ögonen ^^


Stör mig så otroligt mycket på dessa "argument" som folk har för att förbjuda niqab eller burka, låt mig ge er en liten lista:


Nu när den listan är färdig så är jag så vänlig att jag ska förstöra alla dessa argument en gång för alla!


Det är förtryckande mot kvinnan som bär niqab

Det största problemet med detta argument är att ingen ens har frågat de kvinnor som bär niqab och burka.. Och när man kommer med förslaget att prata med kvinnorna så säger majoriteten "de vågar inte säga sanningen". Kvinnor som bär niqab blir inte bara behandlade som barn utan någonting att säga till om, de blir också behandlade som fega. Majoriteten om inte ALLA kvinnor som bär niqab och burka i Europa bär detta av sina egna viljor. Jag själv och alla de jag känner bär det för att vi vill det! Finns ingen man som tvingar på oss det.

Att notera - angående att muslimska kvinnor inte skulle våga säga sanningen - vi bor i Europa! Muslimska kvinnor i Europa gör som de vill. Om någon skulle ha en man som slår en så skulle hon vara exakt som den icke-muslimska kvinnan som har en man som slår henne. Och de är av två sorter, den som inte tar skit och lämnar mannen och den som är för rädd för att lämna honom. Så har alla kvinnor i världen det som blir misshandlade hemma. Detta har ingenting med religion o göra, speciellt inte med klädsel att göra med!

Kvinnor i niqab väljer detta själva och kan alltså inte räknas som förtryckta.

Jag kan däremot motargumentera och berätta för er att det är förtryck med ett niqab-förbud. Detta bara stärker hatet som vissa redan har mot muslimer, gör dem starkare att vilja förbjuda mer och mer. Personligen fick jag inga kommentarer ute när jag valde att bära niqab år 2009.. Nu? Man blir mobbad ute i allmänheten, med starkare ord - verbalt förtryckt. Folk attackerar en med elaka ord och vissa människor tar till med våld! Varför? Jo för all propaganda som pågår. De som påstår att kvinnor i niqab blir förtryckta och sedan mobbar dessa kvinnor utomhus är såna hycklare.


Det är att vara emot demokrati, har ett politiskt budskap som kan liknas med nazisternas hakkors

Niqaben har ingenting med politik att göra. Det enda niqaben "säger" är - här kommer en muslimsk kvinna som älskar Gud och som inte vill visa sin skönhet för hela världen. Att bära en niqab är lika oskyldigt som när någon går runt med sitt lilla kors runt halsen. Man visar sin tro. Men ens åsikter ligger inte i plagget. Tro det eller ej men det finns de som jämför niqaben med hakkorset. Islam är inte en religion som lär ut rasism eller som lär ut att man ska behandla icke-muslimer dåligt. De som kommer med detta argument säger också att "muslimerna vill ta över europa". Självklart har de inte frågat muslimerna vad de vill för självklart säger de att muslimerna skulle ljuga. Då får jag säga detta att säkert 99,9% , säkert mer, vill bara leva sina liv som alla andra människor. De vill arbeta, ha familj, vara lyckliga och hålla sig borta från trubbel.

Om muslimerna verkligen var ute efter att ta över Europa skulle de redan fått vara med i riksdagen med sitt egna islamiska parti. Sitt egna islamiska parti som inte ens existerar i Sverige. Undrar hur korkade dessa personer tror man är om de tror att vi muslimer försöker ta över länder genom att väldigt få bär niqab och genom att bygga en minaret.. -.-

Nej detta argument håller bara inte. Jag satte inte på mig niqab för att vara "emot" demokrati. För det första gjorde jag det för Allahs Skull, ett sätt att bli mer spirituell och bli lyckligare. Det funkade också, jag har mått mycket bättre sedan jag började bära niqab, har inte behövt tänka på att alltid se bra ut när jag går ut och det är jätteskönt. Och även om någon skulle tänka "aldrig i livet kan man må bra av niqab" , så är vi alla människor olika och det är någonting underbart! Olikheter och att kunna acceptera dem. Tolerans!


Man måste kunna se ansiktet för att kunna känna igen personen

En kvinna som arbetar eller studerar kan inte bära niqab för då kan inte resten känna igen en. Argumentet är dåligt som resten. Jag blir igenkänd på långt avstånd ibland för sättet jag går, min längd och kroppsbyggnad. På nära håll kan man inte missta. De som har träffat mig några gånger, de känner igen min röst, ögonen och på hur jag beter mig. Att ens arbetskamrater, lärare och skolkamrater inte skulle känna igen en efter några dagar är högst osannolikt! De skulle märka riktigt snabbt om någon annan skulle ta personens plats. Och det finns ingen som skulle säga emot att ta av sig niqaben en snabbis framför en kvinna för att identifiera sig.


Man måste kunna identifieras när det krävs


Ett vanligt argument är att man måste kunna identifiera en person vid olika tillfällen och att detta inte går med en kvinna i niqab. Och som vanligt pratar de inte med kvinnor i niqab om dessa saker. När man behöver visa identifikation som på banken, till polisen, på passkontroller, i sjukhus, när man hämtar ut ett paket på posten osv. Så tar man upp sin niqab! Problemet löst. Kanske vill man ha en kvinna istället för en man men om det bara finns en man tillgänglig så visar man sig ändå.

I sjukhus är det samma sak för alla muslimska kvinnor, helst vill man ha en kvinnlig läkare men om det är akut och man inte kan välja så låter man självklart en manlig läkare göra sitt arbete. Man låter inte sig själv dö.

Argumentet=kasst.


I klassrum kan man inte se om kvinnan som bär niqab förstår eller inte

Jag gick in i en kvinnlig lärares blogg för ett tag sedan när folkpartiet tog upp detta med niqab i skolan. Hon var riktigt förbannad över att politiker vill slösa skattepengar, resurser och tid på att göra en lag mot niqab. Hon kallade det för det osynliga problemet. Eftersom det inte är ett problem i verkligheten. Det är ett fåtal kvinnor, kanske som man kan räkna på en eller två händer som går någon utbildning i Sverige. Och av dessa finns de som tar av sig niqab när de går in i skolan eller klassrummet och tar på den när de går ut. Det finns de som vill sitta längst fram i klassrummet och bara visa sig till läraren.

Iallafall, de säger att man inte kan se om en kvinna i niqab förstår eller lyssnar på läraren. Tror ni dessa personer lyssnar eller förstår?


http://www.harrycutting.com/graphics/photos/education/bored-student-in-classroom-I150-05-36LG.jpghttp://www.koping.se/upload/107/F%C3%B6rel%C3%A4sning-Ola-P-090330.jpg


Många lyssnar säkert, men det är omöjligt att se på en människas ansikte om den förstår eller inte. Jag kommer ihåg när jag gick i gymnasiet, det fanns en tjej i klassen som kunde se hur förstående ut som helst under lektionen och kanske verkligen försöka förstå men lyckades aldrig. Hon var väldigt seg på att förstå saker, hon låtsades i lektionen och efteråt kunde hon fråga om de mest enkla sakerna. Vad man bär har ingenting med det att göra, och även om en lärare kan se att någon inte lyssnar så är det inte som om lärare brukar ta upp detta med eleven. Om eleven är stökig så blir han utkörd men allt hänger på provet. Då kan läraren verkligen se vem som har förstått vad.

Och det är inte som att en kvinna i niqab inte kan fråga läraren om någonting hon inte förstått. Jag är också 100% säker på att om en kvinna i dessa kläder väljer att gå en utbildning så kommer hon inte till lektioner för att sova, drömma sig iväg eller lyssna på sin ipod under slöjan. Att hon ens vågar gå en utbildning trots alla fördomar som existerar visar bara hur allvarlig hon är i att gå utbildningen. Igen så skulle hon säkert inte ha emot om någon kollar så att hon inte har mp3 på sig när det är prov.


I arbeten som dagis och skola så behöver barn se ansiktsuttryck som man inte kan om kvinnan bär niqab

Detta argumentet håller inte heller.
Kvinnor som jobbar på dagis eller skolor med barn, tar av sig sin niqab när de är inomhus med barnen. Problemet löst. Barn är inte som vuxna för det första. De har inga fördomar som vuxna har eller tänker dåliga saker. Barn är tvärtom nyfikna och oskyldiga. De bryr sig inte alls om man har niqab eller inte för sådan är deras natur. Såklart finns det de som är försiktiga, blyga och inte riktigt slappnar av i början. Men sådant släpper när barnet väl lär känna kvinnan. I övrigt förstår jag inte personligen varför det är så viktigt med att barn ska se ansiktsuttryck på alla vuxna de träffar. När jag gick praktik i en grundskola och hade niqab utomhus på rasten, var det ingen som missförstod mig när jag var glad eller arg.

Men oavsett mina personliga åsikter angående om det verkligen är så viktigt att barn ser ansiktsuttryck av alla de träffar så är det ändå inget problem då de som jobbar med barn tar av sig niqaben inomhus.


Andra kan göra bankrån bärandes niqab eller burka

Ja om det skulle vara ett bra argument överhuvudtaget tycker jag att allt man kan använda sig utav i ett rån bör förbjudas i affärerna. Oavsett om niqab skulle förbjudas eller inte, skulle folk ändå kunna få tag i liknande saker och råna en bank eller affär.

Men jag ska berätta för er hur opraktiskt det är att göra sådant med en niqab.
För det första så kan synen bli lite sämre beroende på vad man bär för niqab. Men det värsta är nog klänningen, att springa i en sådan klänning med saker i händerna är praktiskt taget omöjligt. Man kan knappt gå upp för en trappa utan att snubbla, man måste hålla upp klänningen lite med båda händerna. Det är enkelt att fastna i annat då kläderna är luftiga och har en tendens att fladdra om man springer eller om det kommer en vind. Man är väldigt "handikappad" om man planerar att göra något sådant, det är verkligen inga praktiska sportkläder!

Läste om ett par män som gick in i en bank med burka på sig och sedan kastade av sig kläderna för att råna banken. Det finns många sätt att smuggla in vapen eller råna en bank, detta hade de gjort med eller utan burkan. Sedan så kunde de ändå identifieras eftersom de visat sina ansikten.

Som sagt, även om ett förbud skulle ske, skulle fortfarande brottslingar råna affärer och banker. Niqab och burka är varken praktiskt eller någonting som "skapar" mer rån och brottslingar.


Det är respektlöst mot alla andra som inte kan se en


En gång när jag var i en second hand affär så var det en otrevlig kvinna som sade att hon bara ville slita av mig min niqab. Jag försökte säga till henne att man inte säger sådant till andra, att hon inte vet om man blir sårad osv. Iallafall, så sa hon att det var respektlöst mot svenskarna att bära niqab. Jag sade till henne att jag är faktiskt svensk och har svenskt blod. Inte för att det ens ska spela någon roll om jag hade varit svensk eller somalie.

Frågan är, hur kan det vara respektlöst mot andra? Varför måste folk ens se en? Räcker det inte med alla miljontals människor i sverige som visar sig? Det är ändå inte som att sverige är ett land som är känt för öppenhet och värme. Ingen har brytt sig om att se mitt ansikte innan jag bar niqab, ett väldigt fåtal människor har kanske lett till en på gatan och ännu mindre hälsat. Så varför ska det plötsligt bli obligatoriskt på något sätt att umgås med främlingar på gatan? Det är absurt! "Muslimhatarna" bryr sig inte vare sig man har niqab på sig eller hijab, de hatar en ändå och blir inte nöjda förren alla muslimer typ försvinner.

Vissa talar om att man ska respektera andras kulturer, att man ska vara så som alla andra är i ett specifikt land. De säger att eftersom i vissa muslimska länder så måste kvinnan ha hijab på sig så ska det vara samma sak i europa där majoriteten inte har hijab. Att säga så är verkligen hyckleri.. Man påstår att europa är demokrati fullt med rättigheter att göra som man vill - religionsfrihet! Och samtidigt vill man förbjuda muslimer praktisera sin religion? Det muslimska landet, saudiarabien, där man måste ha hijab påstår inte sig ha demokrati, utan sharia..! Så därför går det inte att jämföra på det sättet. Och eftersom ni som vill förbjuda niqab säger att ni hatar att det är restriktioner i saudiarabien så förstår jag verkligen inte varför ni isånafall vill följa i deras fotspår! Förvirrade individer..

Fördelar med niqab

För er del så finns det många fördelar med att kvinnor bär niqab..
1. Till kvinnor.. Ni behöver inte oroa er över att era män kommer stirra med attraktion på kvinnor som bär niqab. Och förneka inte att det händer! För jag VET att män tittar på kvinnor mycket. Ingen svartsjuka här inte!!
2. Till kvinnor igen.. Ni behöver inte oroa er över att era män kommer att umgås eller inleda något förhållande med kvinnor som bär niqab eller hijab. Hur många gånger har det inte varit bråk för att den ena partnern har umgåtts med det andra könet? Do not deny it! Jag har familj som inte är muslimer och jag har sett hur de tjafsar eller bråkar ibland pga svartsjuka. "Vem var tjejen du dansade med?" osv osv..
3. Till alla, ni lär er att döma en person för hennes personlighet - inte hennes utseende! Finns en studie som visar att snygga personer oftast blir bättre bemötta av andra. Med niqab blir man inte behandlad som ett sexobjekt utan som en person!
4. Det ger en balans i detta europa där nakenhet ligger för mycket i fokus. Nu för tiden vill åttaåringar gå runt i "sexiga" kläder som är små och tajta. Vad har dem att visa egentligen? Ingenting! Men de vill se ut som Rihanna och alla andra halvnakna kändisar... Det finns en illusion i europa att naket är lika med frihet. De som förstår vad som pågår, förstår att denna "frihet" är skapad för mannens välbehag. Varför vill kvinnor se snygga o sexiga ut? Varför går de runt med halvnakna kläder? Vissa tom på vintern? Det är bara för omgivningens skull! Om man skulle ha det för sig själv skulle man sminka sig hemma och klä sig sexigt hemma. Dagens kvinnor är fina utomhus till omgivningen och fula,avslappnade i mjukisbyxor hemma till sina män!
De som inte bär kortkort gör det inte för att de kanske tycker att deras lår är för tjocka! Hur bra mår dessa kvinnor egentligen? Nästan alla har dåligt själförtroende och vill ändra någonting på sig själva.. Större bröst, smalare, större rumpa, längre, smalare lår, platt mage, mindre näsa, större läppar osv osv..

Kvinnor i niqab o hijab visar att man kan leva och må bra trots att man inte lägger fokus på utseendet. Vi lägger fokus på insidan! Insidan som räknas!  Ok punkt fyra var lite blandad.. men iallafall!

As Salamu Aleikum och Goddag!

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.824072-skolor-far-forbjuda-heltackande-sloja
http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolor-far-infora-visst-slojforbud
Tankar: 10.....
Islam och Samhälle | Direkt länk | 2012-01-11 @ 17:35:43|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: amanda - apg.blogg.se

Innan man lämnar en kommentar,

var vänlig och läs hela inlägget först :) Slipper man onödiga och pinsamma kommentarer. Tex någon skrev att Europa inte är så som därifrån jag kommer ifrån, då förstår man att denne person inte har läst mitt inlägg då jag är svensk.



Tack!

Ps, inga förolämpande kommentarer accepteras. Endast de som håller sig på mogen nivå!

2012-01-11 @ 19:40:43
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: Håkan

Intressant!

2012-01-11 @ 20:19:10
Postat av: kurdilele <3

bär du niqab? jag läser texten nu

2012-01-12 @ 11:37:48
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: kurdilele <3

ska du publicera detta på flashback?:) Om du har tur så kanske tusentals svenskar läser detta:)

2012-01-12 @ 11:49:28
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: kurdilele <3

kanske nästa vecka InshaAllah

:)

jag blev avstäng i en vecka på flashback för att ha reklamerat min blogg där haha :D



2012-01-12 @ 14:37:18
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: tjejen

Må Allah belöna dig! Ameen.

2012-01-13 @ 05:22:22
Postat av: Jasamin

Fin text du har tagit din tid på.

Mashallah

2012-01-14 @ 13:53:06
Postat av: Johan

I många fall är detta bara en kulturkrock och oförstående, för att man egentligen inte vet. Det handlar inte om rasism eller nazism i alla fall, men kanske i vissa, men inte i alla! Det är en jätte bra blogg, har läst lite, mycket av det du skriver håller juridiskt, men inte praktiskt, inte ut efter vad människors inrotade åsikter sedan generationer.

Bär burka eller niqab om ni vill, har inget imot det. Men där imot så kan jag nog ha en liten åsikt om kvinnor som har ett offentligt jobb, bör dom bära burka/niqab när dom sitter bakom disken på polisen eller skatteverket, arbetsförmedlingen eller vart det nu är.

Många människor tycker att det är oartigt att människor kommer till Sverige och att svenskarna inte får sätta visa krav, dom anser att ni kommer till deras kultur och då får man acceptera deras sätt att se på saken.

Själv så skulle jag inte vilja att en polis stoppade mig och hade burka eller niqab, för dom ska bära uniform som reglimentet kräver och inte det deras religon kräver.

Om muslimer söker förståelse, så måste dom förstå oss svenskar också, jag har förklarat mina åsikter för muslimer förr och då helt plötsligt förstår dom varför folk tycker att det är oartigt, inte att det har med rasism eller nazism att göra.

Ha en bra dag! Och lycka till med bloggen :)

2012-01-15 @ 20:54:48
Postat av: Amanda

Hej Johan, tack för din kommentar! ^^



Det är förståeligt att de flesta skulle känna obehag eller andra negativa känslor om de skulle möta en polis i niqab eller andra offentliga jobb du talar om :) Det är ett "problem" som inte existerar, finns inga kvinnor i niqab som söker sådana typer av arbeten.. Och om det skulle finnas så är det ju helt förståeligt om arbetsgivare tackar nej till dessa. Dem flesta arbetsplatser kräver viss uniform och ingen muslim så vitt jag vet har försökt ändra på detta.



Det allra största problemet som finns är att många inte frågar kvinnor som bär niqab om det som dem funderar över eller har fått för sig. Många målar upp scenarior från ingenstans , saker som inte har hänt och antagligen inte kommer att hända - och tar dessa påhittade scenarior som problem.



Tack igen för din kommentar, välkommen åter ^^

2012-01-16 @ 00:25:21
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: Johan

Det kanske är sant det du säger.

Om nu alla målar upp scenarior så måste det vara väldigt jobbigt, det är folks åsikter, dessa måste vi alla acceptera. Dock så finns det vissa saker jag måste hålla med vissa människor om, om vi åker till vissa andra länder i världen (observer pekar inte ut något spesifikt land) så måste vi ta seden dit vi kommer.

Men när andra kulturer kommer hit så måste vi anpassa oss efter dom, varför måste vi anpassa oss helt efter andra kulturer för? :S

Alla förändringar är INTE dåliga, vissa är till det bättre påstår jag, men det finns en balansgång som man inte får rubba. Tyvärr så finns det både svenskar och invandrare som hela tiden tänjer på gränserna, men jag har viss förståelse för att många inte vill att vi måste anpassa oss efter andra kulturer.

En anpassning som några säkerligen vill ha igenom (vet ett exempel som är privat för en vän till mig), men omskärning är förbjudet i Sverige av en så enkel anledning som att en kvinna får lida för fysiskt i resten av sitt liv av det ingreppet.



Men sen finns det en grej jag alltid kommer vägra acceptera att finna mig i. Ibland när man säger sina åsikter i närheten av invandrare så får man höra att man är rasist eller nazist. Jag har personligen blivit kallad det och jag finner mig inte i det, anledningen till att jag blir kallad det är för mitt blonda hår och mina blå ögon. Jag begär inte att alla saker i en eller alla kulturer ska förändras för att man kommer till ett nytt land, men där imot, kanske man bör anpassa sig lite till det nya landet man tillhör.



Och så en lite mer posetiv bild av mig, jag kommer nog att följa denna sida i viss måna av ork, då jag har det lite halv jobbigt med lite saker. Jag tycker att det är en hemskt intressant sida, även om jag dock inte förstår allt alla gånger (A)

Även om jag har vissa kritiska åsikter om det vissa saker, men inget samhälle utan kritiker så hoppas att jag får fortsätta kommentera med viss kritisk syn på saker å ting, har jag fel så får du gärna meddela mig det så förstår jag de och kommer heller inte bli arg :)

Ha en trevlig dag :)

2012-01-17 @ 00:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0