Att räkna Allahs välsignelser, och att ge den nödvändiga tacksamheten för dem


Med Allahs Namn, den Mest Nåderike, den Mest Barmhärtige


av Imam Al-Bayhaqi
Källa: The Seventy-Seven Branches of Faith

 

Allah, Mest Höge har sagt: Säg: Prisad vare Allah! [27:59] och: Om ni skulle räkna Allahs välsignelser skulle ni inte kunna räkna ut dem, [14:34] och: Från välsignelserna av din Herre, tala ut, [93:11] och: Kom ihåg Mig, och Jag kommer att komma ihåg dig, visa tacksamhet till Mig, och neka Mig inte, [2:152] tillsammans med andra verser angående Allahs gåvor till Sina slavar, och hur Han påminner dem om det.

Bukhari återberättar att Abu Dharr, radhiallahu `anhu, sade, "När Allahs Sändebud, sallallahu `alaihi wa sallam, gick till sängen på natten, brukade han säga, 'I Ditt namn dör jag och ges (tillbaka) livet igen,' och när han vaknade brukade han säga, 'Prisad vare Allah Som gav mig liv efter att Han orsakat mig att dö. Och till Honom kommer återuppståndelsen vara.'"

Muslim återberättar följande hadith från Suhayb, radhiallahu `anhu, "Händelserna av en troende är häpnadsväckande, och alla är goda; detta är någonting som är sant för honom ensam. För när någonting gott kommer till honom är han tacksam, medan när någonting dåligt kommer är han tålamodig, vilket också är bra för honom."

Abu’l-Hasan al-Kindi läste följande rader:

Om du har blivit given välsignelser, då se efter dem (vaka över dem)
för synder tas bort med välsignelser.

Al-Junayd sade, "Jag hörde en gång al-Sari säga, 'För att visa tacksamhet för välsignelser är i sig en välsignelse, man kan aldrig sluta med att visa tacksamhet."

Imam al-Shafi`i skriver i början av hans Verk [Risalah, en av de formande texter av Islamisk lagliga teori]: "Prisad vare Allah, Som, när Han tackas för en av Hans välsignelser, ger en annan välsignelse som i sin tur gör en obligerad till att tacka Honom igen!"

Enligt Ibn Abi’l-Dunya, är de följande raderna skrivna av Mahmud al-Warraq:

Om mitt tackande till Allah för Hans välsignelser är en välsignelse,
så måste jag tacka Honom på samma vis igen.

Hur kan man tacka Honom frälsad av Hans nåd
eftersom tiden går, och livet passerar?

Om en god sak kommer, glädjer jag mig hjärtligen;
om en dålig kommer, får jag belöning.

I båda fall ger Han mig en gåva för stor
för sinnena av människor, och landet och havet.

I en annan version, är de sista verserna ersatta med följande:

Min enda ursäkt är att jag är otillräcklig
men min ursäkt är ett erkännande att jag inte har någon ursäkt.

 

Från Islaam.com

Tankar: 0.....
Emaan | Direkt länk | 2011-11-18 @ 22:00:00|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0