Muslimer! Anmäla eller inte?

Bismillah,
As salamu aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh!
God dag besökare :).

Läste idag i DN, angående en Jude i Malmö som utsätts för verbala påhopp väldigt ofta. För det första så vill jag klargöra för mina icke-muslimska läsare att detta självklart inte är acceptabelt utifrån Islamisk synvinkel.
Det är ju tydligt att många Israeliter begår brott mot våra palestinska bröder och systrar, de blir förnedrade, förtryckta, misshandlade och blir behandlade som hundar. Den som inte ser detta är blind eller hjärntvättad av det påståendet att israel endast attackerar gaza som försvar mot raketer. Den som påstår att det Israel gör mot Palestina är rätt, snälla bort från min blogg nu på en gång - vill inte att såna äckel ska läsa min blogg. :)

MED det sagt, juden i malmö har ingenting med det som händer i Israel att göra. Det är dock otydligt i artikeln om han håller med det Israel gör eller inte. Men trots det, så bor vi fortfarande i Sverige och det är emot Sharia att attackera dem som man har fred med, vi har alla (oavsett religion, ursprungsland osv) som medborgare i Sverige gått med på landets lagar genom att bo här, och vi har fred med alla som bor här (förutom i självförsvar såklart). Vi bör inte trakassera andra så som vi själva inte vill bli trakasserade.

Finns många exempel från Profeten Muhammad salAllahu alayhi wa salam, och hans följeslagare, hur man behandlade judar och kristna som levde bland dem i fred - vilket var med mycket respekt, tålamod och gott beteende.

Till det jag egentligen vill skriva om, och det är att denna Juden inte är ensam om att bli trakasserad utomhus. Många icke-muslimer tror att så fort någonting händer en muslim så anmäls det, det blir en stor grej, hamnar i tidningen, att vi söker stöd från folket och vill ha massa pengar. Men detta är en stor missuppfattning av hur det ser ut i verkligheten! Muslimer, speciellt muslimska kvinnor utsätts för så mycket skit i detta samhället av vissa idiotiska människor att det blir tragiskt. Det värsta är att vi inte kan göra någonting för att dessa påhopp ska försvinna.
När juden kommer i tidningen så tänker majoriteten att det är synd om honom och att detta verkligen borde sluta. Men så fort en muslim hamnar i tidningen så tänker majoriteten, "*suck* inte dessa muslimer igen, de gnäller för allting, de vill ha pengaersättning, om dem inte trivs så kan de väl sticka härifrån eller ta bort sitt huckle och anpassa sig!".

Denna attityd som kommer när en muslim har hamnat i tidningen gör att majoriteten av muslimska kvinnor väljer att INTE anmäla vad som har hänt dem. Och det som händer ibland är mycket värre än 'bara' verbala påhopp.
Några exempel på vad några jag känner har fått ta emot:
- En man boxar gravid muslimsk kvinna i magen, inne i affären.
- En muslimsk kvinna blir armbågad bakifrån när hon sitter i bussen.
- En muslimsk kvinna blir knuffad i bussen så att hon ramlar och slår sig.
- En muslimsk kvinna blir förföljd när hon kör bil av några nasister som skrek,tutade hotande
- En muslimsk kvinna som kör bil måste plötsligt stanna för att bilen framför stannar och en man går ut ur bilen, går mot henne väldigt arg men hon smiter iväg.

Och det finns mycket mer misshandel som sker, mycket mer hotande händelser som aldrig kommer upp på ytan eftersom dem inte vill hamna i nyheterna, dem vill inte att andra ska tycka att "muslimer är så jobbiga, flytta härifrån då". Jag tänker också så, jag vill inte heller hamna i tidningen och veta att nu tycker många att jag är jobbig som anmäler, nu skapar jag 'dålig publicitet', finns tillräckligt med propaganda så om jag anmäler blir det bara mer diskussion och mer hat. TYVÄRR!

Nu har jag ju inte heller ens börjat med alla verbala påhopp som muslimska kvinnor får utstå. De som går ut ofta får fler kommentarer då 'chansen' att stöta på en idiot är större då. Några exempel på vad jag fått höra i affärer mm,
-En kvinna i affären, vid kassorna när man ska packa in sina varor, hon står jämte mig med sin dotter och packar sina varor. Hon fnyser åt mig, mumlar för sig själv och säger äckliga människa! Jag blir helt chockad att hon säger sådant framför sitt barn. Jag svarar tillbaka någonting snällt i stil med 'man säger inte så' (tänker på hennes barn). hon upprepar bara samma sak och sen sticker hon.
- dra åt helvete, dra tillbaka till iran(eller dit du kom ifrån), vi bor i sverige bla bla
- Andra gånger säger folk sådant som har med ens slöja att göra, typ "ta av dig" eller "jag skulle vilja ta bort det där".
- Många gånger får man höra 'usch', 'fy', 'fyfan'.  Men det är ingenting speciellt, vardagsmat från gamlingar bara.

Det som jag inte bryr mig om är såklart barnens kommentarer, barn är oskyldiga och söta. Från barn får man kanske kommentarerna "Mamma titta ett spöke" Eller "Mamma titta en ninja".
Alkoholister är det ingen idé att bry sig om heller så det gör man inte.

Det är dessa vuxna, 'förståndiga' människorna som gör en upprörd och som får vissa att säga ifrån. Så chockade dem flesta blir när man säger ifrån?! De tror att alla muslimska kvinnor tar vilken skit som än kommer mot dem. Klart, vissa dagar är dåliga dagar och då orkar inte muslimska kvinnor svara tillbaka, vissa gånger blir dem så ledsna att de gråter. För den som inte är van och precis fått utstå skitbehandling så kan det finnas dagar som hon inte vill gå ut för att hon inte orkar få skit-kommentarer.

Har två frågor, en till icke-muslimerna och en till muslimerna.
1. Tycker ni icke-muslimer verkligen det är rätt att muslimska kvinnor ska få ta emot sån här skit i detta 'svenska demokratiska fria samhället'? Tycker ni inte då att ni borde sluta med att klaga så fort en muslim träder fram, tycker ni inte att ni borde försvara en kvinna som utsätts för trakasserier ute i affären och gatan? (Omgivningen låter saker hända och då får förövaren bara mer styrka att hoppa på nästa kvinna). Tycker ni inte att ni (som hatar slöjan och niqab) borde släppa ert hat och ha tolerans?

2. Muslimer, ska man anmäla när man blir trakasserad eller misshandlad? Hur ska man uppmuntra kvinnor att anmäla? Någonting måste ju göras för att stoppa det?


Jag vet inte själv vad jag skulle göra om jag blev slagen, skulle jag anmäla? Om man inte anmäler har förövaren "vunnit", om man anmäler finns risken att hamna i tidningen och få skit.


Ps, hatkommentarer accepteras ej så försök inte ens.
Ps2, tack för alla förslag på vad jag kan skriva om, jazak Allahu khayran!
Tankar: 8.....
Mina Tankar | Direkt länk | 2011-11-07 @ 11:42:39|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Mat (yehudi)

Jag tycker att det ska anmälas när människor beter sig så, mot en muslim, mot en jude, mot en homosexuell eller mot en vanlig, svensk man. För man beter sig inte på det sättet.



Däremot förstår jag att det är jobbigt, för folk bli arga när man "gnäller". Det säger folk man man påstår att även vi judar råkar ut för våld, hot och glåpord. "Jävla judar, ni bara gnäller." Så mycket mer ni måste uppleva och höra om, ni muslimer, eftersom ni är många fler.



Men jag tänker att kanske, kanske blir folk arga på att man reagerar för att man avslöjat något inom dem själva? Kanske de skäms för att de själva inte gör någonting åt orättvisorna och förtrycket?

2011-11-07 @ 15:24:11
Postat av: Mike

Jag vill svara på din fråga som du ställer till oss icke-muslimer. Nej, det är inte acceptabelt att någon blir utsatt för övergrepp. De muslimska kvinnorna du beskriver har samma rätt att slippa kränkningar som den judiske mannen och alla oss andra. De borde också polisanmäla. Israeliska barn har rätt slippa raketer och självmordsbombare. Palestinska barn har rätt att slippa hamna i korselden mellan israeliska soldater och terroristerna i Hamas. Alla människor har samma rätt till liv, hälsa och respekt.

2011-11-07 @ 15:45:14
Postat av: Jan Banan

Är inte muslim, och tycker inte någon människa skall behövas utsättas för våld eller hot oavsett kön, religon eller sexuell läggning.



Och jag tror de flesta håller med mig, det är inte den typen av gnäll folk är trötta på.

2011-11-07 @ 17:46:07
Postat av: huvar

Bra skrivet!

2011-11-07 @ 17:54:35
Postat av: Tasnim

Salaam aleykum & eid mubarak!



Masha'Allah, sicket bra inlägg. Jag har alhamdulillah "bara" fått mumlande kommentarer, nån tant som tog sig för bröstet och utbrast "-MEN HERREGUD!!" rakt framför mig. Vet inte vad det är som får vuxna människor att plötsligt tappa allt vad uppfostran heter.



Som svar på din fråga, hade någon slagit eller knuffat mig så hade jag absolut polisanmält. Om inte annat så för att uppmärksamma för polis och myndigheter att sådant sker, även om man inte hamnar i tidningen etc. Men det kan få polis m.m att hålla ögonen öppna mer. Om vi aldrig säger ifrån så kommer sk*ten fortsätta, och vi har lika stor rätt att anmäla brott som alla andra. :)

2011-11-07 @ 20:00:29
URL: http://syster-t.blogspot.com/
Postat av: Peter

God dag!



Men trots det, så bor vi fortfarande i Sverige och det är emot Sharia att attackera dem som man har fred med, vi har alla (oavsett religion, ursprungsland osv) som medborgare i Sverige gått med på landets lagar genom att bo här, och vi har fred med alla som bor här (förutom i självförsvar såklart). Vi bör inte trakassera andra så som vi själva inte vill bli trakasserade." Det var fint och rättvist sagt. Men däremot har du fel om att majoriteten inte känner sympati för muslimer som far illa- för det gör vi.



Och nej, vi tycker inte det är rätt att vare sig muslimska kvinnor eller någon annan ska få ta emot sådant. Men din bild motsvarar inte verkligheten, de flesta i Sverige har inga problem med muslimska kvinnor och du borde inte dra alla svenskar över en kam så där. Faktum är att när du gör det bidrar du till bilden av muslimer som klagar...

2011-11-07 @ 20:04:57
Postat av: Marie

"Det är dock otydligt i artikeln om han håller med det Israel gör eller inte. "



En muslim försökte ju spränga ihjäl julfirande stockholmare förra året, borde inte det betyda att vi ligger i strid mot muslimer? Här är en hel demonstrationsgrupp med brittiska muslimer som förklarar krig mot Storbritannien och Europa. Får vi kriga tillbaka? Får vi kriga mot de källarmoskéer där de predikar att homosexuella ska straffas med döden?

2011-11-07 @ 20:13:48
Postat av: Amanda

Hej Peter! Det är sant, alla svenskar är inte delaktiga i det dåliga som händer, däremot så syns det tyvärr inte när någonting händer utomhus.. Fast det är ju så det är oftast i många kulturer, att man inte vill lägga sig i. Jag är själv svensk och har svensk familj osv så påstår verkligen inte att alla svenskar är emot muslimska kvinnor. :)



Marie: Förstår inte vad det du skriver har med min artikel att göra.. Men ang stockholmsbombaren så tror jag inte han var ute efter att döda folk, om han var det så ångrade han sig nog eftersom han gick in i en tom gränd? Men oavsett vad han gjorde så har det inte med resten av muslimerna att göra, precis som juden i artikeln inte har o göra med det israeliterna i israel gör mot palestinierna.

2011-11-07 @ 21:05:41
URL: http://apg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0