Förvänta sig det bästa av Allah



Bismillah

Allahs Sändebud salAllahu alayhi wa salam, sade att Allah sade: "Jag är som Min slav förväntar Mig att vara"
(al-Bukhari (7405) och Muslim (2675))

Ibn Hajar (må Allah vara nöjd med honom) sade (om hadithen): "Betyder, 'Jag har möjlighet att göra vad han än förväntar sig att Jag ska göra.'"
(‘Fath al-Bari’ (17/397))

An-Nawawi (må Allah vara nöjd med honom) sade: "De lärda säger att förvänta sig det bästa av Allah är att förvänta att Han kommer ha Barmhärtighet över honom och ta bort honom från svårigheter."
(‘Sharh Sahih Muslim’ (14/210))

an-Nawawi sade också: “al-Qadi ‘Iyad sade att det betyder att Han kommer Förlåta honom om han söker det, acceptera hans tauwba om han ber om förlåtelse, svara honom om han gör du3a, och ge honom om han ber om någonting. Det är även sagt att det refererar till att ha hopp och längta till att underlättas, och det är mer korrekt."
(‘Sharh Sahih Muslim’ (14/2))

Ibn al-Qayyim (må Allah vara nöjd med honom) sade:
"De flesta människor - faktiskt, allihopa förutom dem som är skyddade av Allah - antar annat än sanningen, och antar det värsta. De flesta människor tror att deras rättigheter har tagits bort från dem, att de har otur, förtjänar mer än vad Allah har gett dem, och det är som att de säger: 'Min Herre har felat mig och inte gett mig det jag förtjänar,' och hans själ bevittnar till detta medan hans tunga nekar det och vägrar att öppet säga detta. Och den som gräver in i sin själ och förstår dess inre och yttre kommer se detta inom den(själen) som en eld i en startad explosion.., Och om du gräver i någon annans själ, kommer du se att han skyller på ödet och skulle hellre att någonting annat hände honom än vad som faktiskt hände, och att saker borde vara såhär eller sådär... Så, gräv in i dig själv: är du skyddad från detta? Om du är säker från detta, har du blivit skyddad av någonting enormt. Annars, ser jag inte att du har blivit räddad."
(Zad al-Ma’ad’ (3/235))

Han sade också:
“Ju mer du har goda förväntningar från din Herre och hoppas av Honom, desto mer kommer du förlita dig på och lita på Honom. Detta är varför vissa förklarade sann tillit att ha bra förväntningar av Allah. Verkligheten är att, att ha goda förväntningar av Honom leder till att förlita sig på och lita på Honom, då det är otänkbart att man kan lita på någon som han har dåliga förväntningar av eller inget hopp i, och Allah vet bäst."
(Tahdhib Madarij as-Salikin’ (p. 240))

Han sade också: "Den som hoppas från Allah bör alltid vara optimistisk, försiktig, och hoppfull om Allahs gåvor, förvände det bästa från Honom."
(Tahdhib Madarij as-Salikin’ (p. 300))

källa : kalamullah.com
Tankar: 0.....
Du3a + må bättre | Direkt länk | 2011-11-12 @ 11:57:13|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0