Vi kvinnor i 'höcklen' :)

Fick en kommentar nyligen som
är följande:

"Som förälder hade jag direkt tagit mina barn från det dagis/förskola där de hade personal ens med slöja. Jag hade inte varit "svensk" och börjat diskutera och gnälla och ha möten eller annat trams. Jag hade bara deklarerat att mina barn slutar, och jag hade inte bemödat mig med att förklara varför.

Orsaken till detta är självklar. Personen har ett klädesplagg som representerar en specifik religion. Denna religion kommer med en kultur som en ansvarsfull förälder inte vill utsätta sina barn för.

När en person bär detta kläddesplag så innebär de att de är på mission, och de kommer att förespråka sin religion så fort de får en chans. Samt upplysa barnen om orsaken till varför de bär denna klädsel. När dessa stenålders människor talar om sin religion och sitt höckle så gör de oftast det på ett sätt som är indirekt nedlåtande mot oss andra.

När de klär sig på detta sätt och avstår från den mat vi äter, så ställer de sig moraliskt över oss andra. Jag tänker definitivt inte låta mina barn utstå sådant." - Mia


Mitt svar:

Med Allahs Namn, den mest Nåderike, den mest Barmhärtige.

Hej Mia.. ( och alla andra som håller med i kommentaren ovan.! )

När jag läste din kommentar blev jag först lite förvirrad eftersom mitt inlägg om bra facebook-grupper inte har någonting med dina tankar att göra. Sedan blev jag lite arg över att du skrev till mig en massa saker som inte stämmer. Men nu är jag bara glad över att du skrev, för det ger mig möjligheten att försvara och förklara hur det verkligen ligger till. Det är ibland bra att man får veta vad andra människor kan ha för tankar så att man kan föra en diskussion.

Ska försöka svara bit för bit insh'Allah (Om Gud vill).

Det första du skriver om att du tar ur dina barn ur dagis om det finns muslimska kvinnor där. Ok! Det gör inget, det är ditt val så klart.. Jag personligen kommer förmodligen inte ens vilja lämna mina barn på något dagis alls i framtiden insh'Allah.. Oavsett om det är muslimskt eller ej. Min anledning till detta är att jag inte vill att främlingar ska uppfostra mina barn och dessutom så lär sig barn mycket fula saker på dagis som är minst sagt olämpligt. Så som svordomar och annat dåligt uppförande av andra barn. Det är upp till var och en! ^^ Om man absolut måste lämna ifrån sig barnen så visst... Men helst inte.

Iallafall, det är ett lite annat ämne! Tillbaka till din kommentar.
"Denna religion kommer med en kultur som en ansvarsfull förälder inte vill utsätta sina barn för."

Denna mening antyder att Islam lär ut någonting skadligt som man inte vill utsätta sina barn för. Jag undrar lite vad det är du tänker på här mer exakt..? Måste bara peka ut här att Islam inte har någonting med kultur att göra! Det finns så klart muslimer som vid sidan om islam har sin kultur från det landet de kommer. Men sanningen är den att om man verkligen väljer Islam som ett levnadssätt så finns det knappt någon plats för sitt lands 'kultur'. Jag tror jag vet vad du menar ändå. Du kanske tror att Islam innebär kvinnoförtryck, hat mot ickemuslimer och ingen respekt eller tolerans för andras levnadssätt..? Är det det du tror att muslimska kvinnor ska lära dina barn? När sanningen är att om du verkligen hittar en riktig muslimsk kvinna som praktiserar islam så som man ska, så kommer du finna totala motsatsen.! Islam är ett levnadssätt som täcker varje aspekt i livet. Och allting med Islam är bara bra.. Man får lära sig tålamod, gott uppförande mot alla oavsett trosuppfattning, respekt till sina föräldrar och många andra goda saker som alla samhällen skulle må bättre av. Och notera nu att jag INTE säger att Islam är den enda religion som lär ut bra uppförande osv. Sedan finns det dåligt och bra i alla kulturer. Men ville bara säga det att kultur har ingenting med islam att göra, kultur har o göra med var man kommer ifrån bara- vad man är van med osv traditioner från sitt hemland.

Men oavsett vad en dagisfröken gör på sin fritid, oavsett vad en dagisfröken har för politiska åsikter osv så har hon verkligen inte, inte , inte tid att pracka på detta på barnen! Muslim eller ej, det finns ingen tid. Och man gör inte sig tid till det heller. Jag vet av erfarenhet att man inte "kommer att förespråka sin religion så fort de får en chans" som du skrivit. Så fort man får en chans, så tar man PAUS. Det är riktigt energikrävande att ta hand om så många barn samtidigt. När min rast kom in när jag praktiserade på dagis, så passade jag inte på att gå och prata lite mer med de små barnen. Och man pratar inte om sådant med barn ändå. Det är riktigt skrattretande att du tror att man som dagisfröken har tid att gå på så kallad mission och försöka göra barnen till muslimer.. Aldrig.

Det är däremot sant att barn är nyfikna och frågar en varför man har slöja. Men med små barn så svarar man bara "för att jag vill" eller "för att jag tycker om det". Varför "passar man inte på" och försöker göra barnen till muslimer? Jo för vi är inte korkade. Det är för komplicerat att förklara för ett barn som kanske inte ens har hört talas om Gud anledningen till varför man har slöja.. Som dagisfröken har man ändå inte tid till sådant som sagt. Man vill sköta om barnen, passa barnen och försöka vila så fort man har möjlighet. Men oavsett om man skulle förklara varför man bär slöja så bra man kan till ett litet barn så bryr han sig inte ändå.
Barn är INTE som vuxna!
Barn i dagisåldern är oskyldiga, tänker på ett helt annat sätt och dömer inte andra baserat på utseendet.

"När dessa stenålders människor talar om sin religion och sitt höckle så gör de oftast det på ett sätt som är indirekt nedlåtande mot oss andra. När de klär sig på detta sätt och avstår från den mat vi äter, så ställer de sig moraliskt över oss andra. Jag tänker definitivt inte låta mina barn utstå sådant"

Har du någonsin pratat med en muslim?
Förlåt men det känns verkligen inte som om du har pratat med någon på riktigt utan bara tror det värsta.? Att vara högmodig är en stor synd i Islam. Profeten frid vare honom sade (i betydelse) att den som är högmodig, även om den bara är pyttelite högmodig så kommer den personen hamna i Helvetet. Vad säger det dig? Betyder det att man får behandla andra som att man är över och bättre? Eller tvärtom? Det låter helt galet själviskt av dig att tro att när man pratar om sin religion och slöja att man medvetet ska göra det på ett nedlåtande sätt. Som att ens enda fokus är att tracka ner på dig och andra ickemuslimer. Det känns verkligen ledsamt att du har fått denna snea uppfattning av muslimer. Vet inte ens om du har träffat någon muslim, eller om du har träffat en dålig muslim som fått dig att fördöma resten.! Gud vet bäst angående dina tankar!

Bara för att man avstår från griskött, alkohol och annat betyder inte att man tycker sig vara bättre än de som inte gör det.. Man avstår från allt detta för Guds skull, man tar på sig slöja för Guds skull, allt man gör som muslim är för Guds skull! Man gör INGENTING för att vara nedlåtande, hatisk eller vad du än tror. Man gör det endast för Gud och sig själv, ingen annan.

Äh nu börjar jag bli arg istället. Bättre att avsluta... :) Du var ganska otrevlig så har nog lite rätt att bli frustrerad.

//Amanda

PS, pröva att ställa frågor istället för massa anklagelser och påståenden baserat på dina fördomar.

Tankar: 3.....
Mina Tankar | Direkt länk | 2011-05-16 @ 17:15:10|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Patocan

Bra svar Amanda!



Kanske det är dags att Muslimer, det goda sådana, tvättar bort från sig, den kulturen som smutsar och präglar, sedan flera årtusenden, sin tro och kärlek till Gud i icke muslimers ögon.

Kanske är det dags att den kulturella arv, som muslimer drar efter sig, skall en gång för alla (och för Allah) kastas bort från deras gudalära!



Att jorden snurrar runt Solen och att hela vår Galax snurrar runt en annan högre viljekraft, ger oss insikt på att tiden inte är stillsamt och att alla planeternas/galaxers rörelser är kopplade till varandra. Jag vill komma på att, vi människor är inte statiska eller oföränderliga varelse. Vi har en evolution, vi måste ha en evolution, annars kommer vi inte att nå dit vi vandrar.



Snart kommer den galaktiska anpassningen, där alla planeter står i linjen med varandra; detta inträffar b.la. för att förena människor och allt liv på den här planeten, så att vi bli medvetna om att vi skall samarbeta och leva i samklang med varandra och ta hand, (tillsammans!) om Jorden, som är vårt hus.



Vi måste lyssna på varandras anrop, respektera varandras åsikt och framförallt komma till en harmonisk kompromiss som kan förena oss.



Många vill gå, nästan nakna ut på gatan. Många andra (muslimer eller icke muslimer) stör sig av det. Det skapar folkmening, skratt, hat, förakt och till sist, och tråkigt nog, särskiljande mellan folk.

På samma sätt vill, stolta muslimska kvinnor ut med sina vackra och heltäckande slöja eller varför inte med nigaab. Även detta skapar folkmening, skratt, hat, förakt och till sist och tråkigt nog, särskiljande mellan folk.



Efter detta två exempel är frågan: Finns det någon kompromiss?



Så länge vi lever i en värld där människans intellekt är begränsade och framförallt begränsat till fördomar; där alla lever i rädsla och disharmoni. Så länge vi lever, tillsammans, i en värld där alla sträva att äga det och det andra, och där egot företräder den kollektiva medvetande, så måste vi, mina bröder och systrar KOMPROMISSA.



… och ni som skall säga: ”Man kompromissar inte med Gud” så skall jag säga två saker: Gud är fulländad. Gud kan inte ha skapat en förordning eller ett påbud som skapar förvirring eller hat mellan människor, eftersom Gud vet att människan är ofullkomlig. Fullkomliga människor lever inte på Jorden och det har inte funnits tidigare heller. Så ni måste akta er att tro så blint på era så kallade profeter. Sedan slutar jag med att säga att Gud är en energi som vi kallar för kärlek och endast dem som strålar ut kärlek, endast dem som sprider kärlek där dem än går, endast dem kommer att nå Gud.



Patocan

2011-05-22 @ 15:36:15
URL: http://apg.blogg.se/2011/may/vi-kvinnor-i-hocklen.html#comment
Postat av: Sara

Bra svarat!



Ang att vi väljer att avstå från vissa drycker/ viss mat

Det finns ju icke-muslimska nykteriset och det finns vegetarianer. är de också högmodiga som avstår från detta?

Och judarnas "matregler" är lika muslimernas, och de har t.o.m. fler förbud. De ser väl också ner på "er" som äter allt?

2011-05-22 @ 15:58:08
Postat av: Umayma

Masha Allah! Må Allah belöna dig syster för ditt svar, tålamod och din tid.

2011-06-10 @ 10:35:56
URL: http://umayma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0