Fawaa’id : Punkter av Nytta
Fawaa’id : Punkter av Nytta
av Imâm Ibn Qayyim al-Jawziyyah
översatt av: apg.blogg.se
[1] Sex ettiketter av att lära sig
Ibn Qayyim al-Jawziyyah(2)- rahimahullaah - sade:
“Det finns sex steg till kunskap:
Först: Ställa frågor på ett bra sätt.
Andra: Vara tyst och lyssna uppmärksamt.
Tredje: Förstå bra.
Fjärde: Memorera.
Femte: Lära ut.
Sjätte - och det är dess frukt: Handla utefter kunskapen och hålla sig till dess gränser." (3)
[2] Frukter av Ödmjukhet
Ibn al-Qayyim - rahimahullaah - sade:[4]
En av Salaf (de rättfärdiga efterträdarna) sade: "Sannerligen så utför en tjänare en synd med vilken han träder in i Paradiset; och en annan gör en god handling med vilken han träder in i Elden."
Det var frågat: "Hur kommer det sig?"
Han svarade: "Den som utförde synden, tänkte konstant på den; vilket orsakar honom att frukta den, ångra den, gråta över den och känna sig skamsen inför sin Herre - den Mest Höge - på grund av det. Han står framför Allah, förkrossad och med sitt huvud sänkt i ödmjukhet. Så denna synd är nyttigare för honom än att göra många handlingar av lydnad, då den orsakade honom att ha ödmjukhet och undergiven - vilket leder till tjänarens glädje och framgång - till den längd att denna synd blev orsaken till varför han fick träda in i Paradiset. Och han som gjort gott, han tänker inte att detta gott är en förtjänst från sin Herre över honom. Istället, blir han arrogant och häpen över sig själv, sägandes: 'Jag har uppnått detta och detta, och detta och detta.' Detta ökar honom i självsmicker, stolthet och arrogans - så att det blir orsaken till hans undergång."
[3] Rengöra Hjärtat
Ibn al-Qayyim - rahimahullaah- sade:
“Det finns ingen tvekan om att hjärtat blir täckt av rost, precis som metall-föremål - silver, och liknande - blir rostiga. Så rosten på hjärtat poleras med dhikr (ihågkommandet av Allah), dhikr polerar hjärtat tills det blir som en glansig spegel. Men, när dhikr försummas, återvänder rosten; och när man börjar igen så börjar hjärtat renas. Och hjärtat blir rostigt på grund av två saker: synder och ahafah (försumma ihågkommandet av Allah). Och, det rengörs och poleras av två saker: istighfaar (söka Allahs förlåtelse) och dhikr..” [5]
[4] Jihaad Mot Sig Själv
“Jihaad” (strävan) mot själen har fyra steg:
Först: Att sträva efter att lära sig vägledning och sanningens religion, utan den finns ingen framgång. Sannerligen, kan det inte finnas äkta lycka, eller nöje i denna värld och i Efterlivet, utan den.
Andra: Sträva efter att handla utefter det man har lärt sig, då kunskap utan handling inte nyttar, snarare orsakar det skada.
Tredje: Sträva att kalla andra till det och lära dem som inte vet, annars kanske han blir av dem som gömmer vad Allah har uppenbarat - vägledning och tydlig förklaring. Sådan kunskap varken nyttar eller räddar en person från Allahs straff.
Fjärde: Sträva att ha tålamod och vara ihärdig mot dem som är emot denna dawah (kall) till Allah och dem som vill orsaka skada - bär tåligt på alla dessa prövningar för Allahs skull.
När dessa fyra steg är kompletta så är en sådan person sagd vara bland Rabbaaniyyoon. Salaf var eniga över att en lärd inte förtjänar titeln av Rabbaanee förren han ser och vet sanningen, handlar utefter den, och lär den till andra. Så vem som helst som har kunskap, handlar utefter den, och lär denna kunskap till andra, är bland Rabbaaniyyoon.”(6)
[5] Hjärtats Prövningar
Ibn al-Qayyim sade, när han kommenterade på följande hadith:
“Prövningar och svårigheter kommer presenteras till alla hjärtan, så som en stråmatta sammanvävs sticka för sticka. Det hjärtat som suger in sig dessa prövningar kommer att ha en svart fläck inne i den. Men det hjärtat som förkastar dem kommer att ha en vit fläck i den. Resultatet är att hjärtan blir av två sorter: en vit som en vit sten, som inte skadas av prövningar så länge himlarna och jorden finns; och det andra är mörkt och rostigt, som kantrad båt. Kan inte se det goda, inte ta bort det onda, snarare suger den in luster.”(7)
“The fitan (prövningar) som presenteras till alla hjärtan - och som är orsaken till dess svaghet är: (i) prövningarna relaterar till shahwah (falska begär) och (ii) prövningarna är relaterade till shubhah (tveksamhet) ... Så den första orsakar intentioner och luster att bli korrupta, medan den andra orsakar kunskap och trosuppfattningen att bli korrupt.”.(8)
Talandes om sådana prövningar, sade han rahimahullaah:
“Hjärtan - när de utsätts för sådana fitan (prövningar) -är av två sorter:
[Första sorten]: ett hjärta, som, när det utsätts för sådana prövningar, suger in dem som en svamp som absorberar vatten, och lämnar i den en svart fläck. Ett sådant hjärta fortsätter att absorbera in de olika prövningarna som presenteras framför det, tills det blir mörkt och korrupt - vilket är vad som menas med en "kantrad båt". Så när detta händer, tar två farliga och dödliga sjukdomar tag i det och kastar det in i förstörelse:
Först: förvirrar gott med ont, så att det varken känner igen det goda, eller förkastar det onda. Denna sjukdom kan ta tag i det till den längd att den tror att gott är ont; och ont är gott, att Sunnah är bid'ah (nykomligheter); och nykomligheter är Sunnah. Att sanningen är falskt; och att det falska är sanningen.
Andra: dömer efter dess nycker och luster, över och emot vad Allahs Sändebud sallAllahu alayhi wa salam kom med. Förslavad av dess nycker och luster och leds av dem även.
[Den andra sorten]: ett vitt hjärta i vilket ljuset av emaan är starkt och dess utstrålning är upplysande. När prövningar presenteras till ett sådant hjärta, förkastar den dem och vänder sig bort från dem. Detta ökar dess ljus och upplysning och dess styrka.”(9)
[6] Fyra principer av dyrkan
(Versen):
“Endast Dig dyrkar vi.” [Soorah al-faatihah,1:5]
är byggd på fyra principer: -
Ta reda på vad Allah och Hans Sändebud älskar och är nöjda med, från (i) sägelserna av hjärtat (ii) av tungan; och (iii) handlingarna av hjärtat och (iv) av lederna.
Al-uboodiyyah (att vara slav till Allah) är en omfattande term för alla dessa fyra steg. Den som uppfyller dem har uppfyllt: "Endast Dig dyrkar vi."
Sägelsen av hjärtat: det är i'tiqaad (tro) på vad Allah - den Mest Perfekte - har informerat om Sig Själv; Hans Namn, Attribut, Handlingar, Änglar, och allt som Han har sänt till tungan av Hans Sändebud salAllahu alayhi wa salam.
Sägelsen av tungan: Det är att informera och visa (vad Allah har uppenbarat), att kalla till det, försvara det, förklara de falska nykomligheterna som går emot det, att upprätta dess ihågkommelse och berätta vad det beodrar.
Handlingarna av hjärtat: Så som att älska för Honom, lita på Honom, ångra till Honom, ha fruktan och hopp i Honom, utföra religionen rent och ärligt för Honom, ha tålamod i vad Han beodrar och förbjuder, ha lojalitet och fiendeskap för Hans skull, att göra sig ödmjuk framför Honom, bli lugn med Honom med mera är från hjärtats handlingar som faktiskt är kopplat till ledernas handlingar.. och handlingarna av lederna utan handlingarna av hjärtat är av väldigt lite nytta om ens någon alls.
Handlingarna av lederna: Så som Bön och Jihaad, att gå på Jumu'ah och vara med Jamaa'ah, hjälpa dem som inte kan och visa godhet och vänlighet till skapelsen, med mera."(10)
Referenser :
1. Följande är några nyttiga punkter - extraherade från flera arbeten av Shaykhen som handlar om att rengöra själen och bota sjukdomar i hjärtat.
2. Han är Abu ‘Abdullaah, Shamsud Dcen Muhammad ibn Abu Bakr bättre känd som Ibn al-Qayyim (eller ibn Qayyim al-Jawziyyah). Han föddes år 691H i Damascus. Från en tidig ålder började han få kunskap och studerade under många bra lärare, den mest kände av dem var Shaykhul-lslaam Ibn Taymiyyah.
3. Miftaah Daarus-Sa ‘aadah ( p.283).
4. Al-Waabilus-Sayyib minal-Kalimit-Tayyib ( p. 15).
5. Al-Waabilus-Sayyib (p.80).
6. Zaad ul-Ma’aad fi Hadee Khayril-’Ibaad (pp.9- 11) .
7. Muslim (no.144), av Hudhaifah radiallaahu ‘anhu.
8. Ighaathatul-Luhfaan ( p.40).
9. Ighaathatul-Luhfaan (pp. 39-40).
10. Madaanjus-Saalikeen(1/100-101)
källa: http://www.alghurabaa.org/articles/scholars/fawaaid-points-of-benefit/#more-16
SubhânAllâh
Man känner sig som en liten myra.... hjärtat måste vara väldigt ljus subhânAllâh.
Vi måste utöva Jihâd mot oss själva dvs Jihâd al-Nafs.