Bry dig inte om vad andra människor säger

Bismillah,

Från sida 389-391 ur boken "Enjoy your life" av Dr. Muhammad 'Abd Al-Rahman Al-'Arifi.

"Min son, Abd-al-Rahman, upprepade en gång en fras som jag blev förvånad över. Jag tror inte att han riktigt förstod vad det var han sade vid den åldern. Han brukade säga, ''Ignorera, lev och låt leva...'' Jag funderade över denna fras då jag tänkte på människors kritik, åsikter, och dialoger, och kom fram till att människor skiljer sig i sitt tal och kritik.

Bland dem är de som är ärliga rådgivare men som inte har talang i det, och därför, blir deras närmande ledsamt för dig istället för glatt. Bland dem finns de som är avundsjuka, människor som faktiskt har för avsikt att såra dig och göra dig ledsen. Bland dem finns de som inte vet så mycket, och därför, vet de inte ofta vad det är dem säger. Det skulle vara bättre om sådana personer bara var tysta. Bland dem finns de som vars natur alltid är att kritisera, då de tittar på livet genom ett par mörka glasögon.

Det finns en gammal sägelse, "Om människor hade samma smak, hade handelsvaror blivit meningslösa."

Det är sagt att Juha en gång satte sig på sin åsna medan hans son gick vid hans sida. När de passerade en grupp av människor, sade människorna, "Titta på denna hänsynslösa far! Han rider på åsnan bekvämt medan hans son går jämte honom i solen!" Juha hörde dem, stannade åsnan, gick av och lät sin son rida istället.

De fortsatte vidare, och när Juha kände sig bättre om sigsjälv, passerade de en annan grupp av människor. En av dem sade, "Titta på denna olydiga son! Han rider medan han låter sin far gå i solen!" Juha hörde dem, stannade åsnan och satte sig på den tillsammans med sin son för att rädda honom från människors kritik.

Sedan passerade de människor som sade, "Titta på dessa hänsynslösa människor! De har inget medlidande för djuret!" Juha skrek gick ned från åsnan med sin son. De satte sig under åsnan och lyfte den upp på sina axlar!

Om jag hade varit med honom den tiden, hade jag sagt till honom,
"Min kära, gör som du vill och bry dig inte om vad andra har att säga. Att tillfredsställa andra är ett ouppnåerligt mål."

Vissa människor tänker inte efter tillräckligt angående deras synpunkter innan de säger det till andra. Till exempel, en av dem kommer till dig efter att du har gift dig och säger, "Varför friade du inte till den och den kvinnan? Varför gifte du dig inte med henne?" Vid denna stund, känner du för att explodera på hans ansikte, sägandes, "Kära bror! Jag har redan gift mig! Slut på diskussion! Ingen bad om dina förslag!"

Eller så kommer han till dig efter att du har sålt din bil och säger, "Om du ändå hade informerat mig tidigare! Denna och denna hade betalat dig mer." Du skulle säga i svar, "Kära bror, nog! Jag har redan sålt min bil och det är slutet på historian. Distrahera mig inte genom att få mig titta tillbaka."

Generellt sätt,

Är en man aldrig utan motståndare

Även om han bor ensam på en bergstopp

Straffa inte dig själv.


En av salaf sade, "Den som utsätter sin religion för argumentation ändrar sina åsikter väldigt ofta!"


Tankar: 8.....
Du3a + må bättre | Direkt länk | 2011-03-04 @ 13:00:00|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

mashaAllah <3

2011-03-04 @ 16:44:55
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: Anela Hasic

Mycket fin blogg.. besök gärna min också!



[email protected]

2011-03-04 @ 20:49:13
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

hur gör man PDF ?=)

hur får man till pdf som en liten bok till bloggen ?=)

snälla svara <3 tack <3

också får jag ofta en upprörande kommentar från ickemuslimer om att vår kära Muhammad är e peddofil :( astaxferla !

eftersom du verkar ha mera kunskap än vad jag har så tänkte jag om du kunde göra inlägg om det ? kram <3

2011-03-05 @ 19:28:30
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: annsoh

Fin blogg! :D

vad händer idag :)?

2011-03-09 @ 06:32:47
URL: http://annsoh.blogg.se/
Postat av: waterfall

Salam alikom! Är glad att jag funnit din sida!

Är en svensk tjej som konverterat till islam, och önskar att finna fina vänner som kan hjälpa mig, prata med och finnas =) Hoppas du finner tid att svara!

2011-03-11 @ 11:17:31
Postat av: TheMuslim0

as-Salâm 'Aalykum Warahmatullâh



Fin blogg!

2011-03-21 @ 22:32:19
URL: http://www.en.altartosi.com
Postat av: Merima

MISSA INTE årets summercamp till MALAYSIA!!!! Islamiska studier under en månad!!! Mer info: http://megi.blogg.se/

2011-03-30 @ 21:54:21
URL: http://megi.blogg.se/
Postat av: N

Selam!

Jag vet inte vem du är men läser din blogg regelbudent och jag tycker du fångar så många viktiga områden som jag verkligen uppskattar. Duktiga du!

2011-05-21 @ 14:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0