1. Enhet av Herreskap [Tawhid ar-Rububiyah]
Bismillah.
Tawhid ar-Rububiyah betyder att vi accepterar att Allah är den ende riktiga makten i Universum. Han orsakade alla saker att existera när det inte fanns någonting; alltså, kallas Han al-Khaliq, Skaparen. Han är den som gav alla ting kraften att växa, röra sig och förändras, så Han kallas ar-Rabb. Ingenting händer förutom det Han tillåter att ske; alltså är Han kallad al-Malik, Ägaren av Universum.
När någon gör någonting ont, erkänner vi att Allah har gett honom ett sinne som kan tänka ondska, en kropp som kan göra det, och att det var med Allahs tillåtelse som han kunde göra denna onda handling verklig. Vi säger dock att det inte var Allah som orsakade honom att göra ont, eftersom människan väljer ondska av sig själv. Istället, säger vi att Allah har gett honom kraften att kunna tänka och göra ondska. Han kunde inte ha gjort det dåliga förutom om Allah tillåtit det att hända, och han kunde inte ha tänkt på att göra någonting dåligt om inte Allah hade gett honom möjligheten att göra så. Men han valde att göra denna ondska själv och Allah lät honom att göra det.
Allah kontrollerar allt som sker, gott eller dåligt. När vi vill undvika någon olycka eller om vi vill få någonting bra, bör vi endast vända oss till Allah och söka Hans hjälp. Om vi litar på skapade ting vilket de flesta kallar för lyckoamulletter, (så som kanintass och hästsko), för att ge oss lycka, har vi gått emot och förstört denna sektion av Tawhid genom att ha utfört den största möjliga synden känd som Shirk (Polyteism). Liknande, om vi är rädda för skapade saker som många tror ska orsaka otur (som att spilla salt, svart katt som korsar vår väg, krossa speglar osv), och tror att vi har räddat oss själva från otur (genom att undvika dessa), har vi också utfört Shirk och förstört denna sektion av Tawhid.
Frågor för dig att se om du förstått texten:
1. Förklara meningen av Tawhid ar-Rububiyah?
2. Vi bör inte säga att Allah har orsakat någon att göra ondska för att
a) Allah fick honom att göra det.
b) ingenting händer förutom det som Han tillåter hända.
c) Allah orsakade allting att existera.
d) han kunde inte ha tänkt på att göra ondska om inte Allah gett honom möjligheten att göra detta.
e) människan väljer ondskan av sig själv.
3. Tawhid ar-Rububiyah kan förstöras genom
a) lita på att skapade ting kan ge tur/lycka.
b) säga att Allah tillåter ondska att ske.
c) tro att Allah är den ende riktiga makten i universum.
d) tro att människan väljer ondska.
e) lita på Allah i alla ärenden.
Källa: Islamic Studies Bok 1. Bilal Philips.
Se även Bilal Philips lektioner där han talar mer om detta insh'Allah
Part 1 - Part 2
från bilalphilips.com längst ner på sidan är det lektionerna "Foundation of Islamic knowledge".
Tawhid ar-Rububiyah betyder att vi accepterar att Allah är den ende riktiga makten i Universum. Han orsakade alla saker att existera när det inte fanns någonting; alltså, kallas Han al-Khaliq, Skaparen. Han är den som gav alla ting kraften att växa, röra sig och förändras, så Han kallas ar-Rabb. Ingenting händer förutom det Han tillåter att ske; alltså är Han kallad al-Malik, Ägaren av Universum.
När någon gör någonting ont, erkänner vi att Allah har gett honom ett sinne som kan tänka ondska, en kropp som kan göra det, och att det var med Allahs tillåtelse som han kunde göra denna onda handling verklig. Vi säger dock att det inte var Allah som orsakade honom att göra ont, eftersom människan väljer ondska av sig själv. Istället, säger vi att Allah har gett honom kraften att kunna tänka och göra ondska. Han kunde inte ha gjort det dåliga förutom om Allah tillåtit det att hända, och han kunde inte ha tänkt på att göra någonting dåligt om inte Allah hade gett honom möjligheten att göra så. Men han valde att göra denna ondska själv och Allah lät honom att göra det.
Allah kontrollerar allt som sker, gott eller dåligt. När vi vill undvika någon olycka eller om vi vill få någonting bra, bör vi endast vända oss till Allah och söka Hans hjälp. Om vi litar på skapade ting vilket de flesta kallar för lyckoamulletter, (så som kanintass och hästsko), för att ge oss lycka, har vi gått emot och förstört denna sektion av Tawhid genom att ha utfört den största möjliga synden känd som Shirk (Polyteism). Liknande, om vi är rädda för skapade saker som många tror ska orsaka otur (som att spilla salt, svart katt som korsar vår väg, krossa speglar osv), och tror att vi har räddat oss själva från otur (genom att undvika dessa), har vi också utfört Shirk och förstört denna sektion av Tawhid.
Frågor för dig att se om du förstått texten:
1. Förklara meningen av Tawhid ar-Rububiyah?
2. Vi bör inte säga att Allah har orsakat någon att göra ondska för att
a) Allah fick honom att göra det.
b) ingenting händer förutom det som Han tillåter hända.
c) Allah orsakade allting att existera.
d) han kunde inte ha tänkt på att göra ondska om inte Allah gett honom möjligheten att göra detta.
e) människan väljer ondskan av sig själv.
3. Tawhid ar-Rububiyah kan förstöras genom
a) lita på att skapade ting kan ge tur/lycka.
b) säga att Allah tillåter ondska att ske.
c) tro att Allah är den ende riktiga makten i universum.
d) tro att människan väljer ondska.
e) lita på Allah i alla ärenden.
Källa: Islamic Studies Bok 1. Bilal Philips.
Se även Bilal Philips lektioner där han talar mer om detta insh'Allah
Part 1 - Part 2
från bilalphilips.com längst ner på sidan är det lektionerna "Foundation of Islamic knowledge".
Kommentarer
Postat av: Elvira
Måste säga att jag till 100% diggar din blogg. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?