Att fasta igen förra årets Ramadan-fasta under andra halvan av Sha'baan
Fråga: Jag hade många dagar kvar av Ramadan-fasta på grund av graviditet och förlossning, vilket sammanföll under Ramadan. Jag har fastat igen dem, pris ske till Allah, förutom de sista sju dagarna.
Jag fastade tre av dem i andra halvan av Sha'baan, och jag vill göra resten innan Ramadan börjar.
Men jag har läst på er sida att det inte är tillåtet att fasta under andra halvan av Sha'baan, förutom för en person som vanligtvist fastar. Snälla rådgör med mig, må Allah belöna dig. Jag vill veta om jag bör fasta igen dessa dagar jag är skyldig, eller inte. Om svaret är nej, vad säger då regelverket angående de tre dagar jag redan fastat - behöver jag fasta om dem eller inte?
Svar: Pris ske till Allah.
Det var bevisat att Profeten (fric och välsignelser över honom) sade: "När Sha'baan är halvt gången, fasta inte."
Återberättat av Abu Dawood (3237); Ibn Hibaan (1651); klassad som saheeh av al-Albaani i Saheeh al-Tirmidhi.
Det finns några undantag från detta förbud, som följer:
1 –En som har för vana att fasta, så som en man som vanligtvist fastar Måndagar och Torsdagar, som han även kan göra efter Sha'baan är halft gången. Beviset för det är Profetens ord (frid och välsignelser över honom), "Börja inte Ramadan genom att fasta en eller två dagar innan den, förutom för en man som fastar regelbundet, som bör utföra sin vanliga fasta." Återberättat av al-Bukhaari, 1914; Muslim, 1082.
2 – En person som startade fasta innan halva Sha'baan, och kopplar vad som kommer efter halva till vad som kom innan. Detta är inte inkluderat i förbudet heller. Beviset för det är orden av Aisha (må Allah vara nöjd med honom) som sade: "Allahs Sändebud (frid och välsignelser över honom) brukade fasta hela Sha'baan och fasta hela förutom lite." Återberättat av al-Bukhaari, 1970; Muslim, 1165. Denna version är återberättad av Muslim.
Al-Nawawi sade: “Han brukade fasta hela Sha'baan och fasta hela Sha'baan förutom lite." Andra frasen är en förklaring av den första, punkterar att 'hela' menas med 'mesta'.
Denna hadith indikerar att det är tillåtet att fasta andra halvan av Sha'baan, men endast för den som för ihop det som kom innan halva tiden.
3 – Ett undantag för detta förbud är även för den som fastar igen missad Ramadan-fasta.
Al-Nawawi (må Allah ha barmhärtighet över honom) sade i al-Majmoo’ (6/399):
Våra följeslagare sade: det är inte korrekt att fasta på "dagen av tvivel" precis innan Ramadan, och det finns ingen skillnad på lärdas åsikter på denna punkt. Men om en person fastar den för att fasta igen en missad dag eller för att fullfölja ett löfte, eller som en soning, är det acceptabelt. Eftersom om det är tillåtet att att fasta frivilligt på den dagen, är det mer troligt att det är tillåtet att observera en obligatorisk fasta. Och om en person behöver fasta igen en dag av Ramadan, så måste han fasta den, eftersom tiden för honom att fasta igen den har blivit mycket kort.
"Dagen av tvivel" är den trettionde av Sha'baan om det inte har varit möjligt att se månen av den trettionde pågrund av moln, dimma, osv. Den är kallad "dagen av tvivel" för det finns tvivel angående den - är det sista dagen av Sha'baan eller första dagen av Ramadan?
Sammanfattat:
Det finns ingenting fel i att fasta igen missad Ramadan-fasta i den sista halvan av Sha'baan. Det är inte inkluderat i förbudet av Profeten (frid och välsignelser över honom) gällande att fasta efter halva Sha'baan är förbi..
Så din fasta av de tre dagarna är giltlig, och du måste fasta de kvarvarande dagarna innan Ramadan börjar.
Och Allah vet bäst.