Vacker dikt om den täckta kvinnan

Nej, jag är inte galen
Och ja, jag är på riktigt.

Jag är inte deprimerad
Och inte heller är jag kontrollerad.

Jag är inte en slav till modet
Och heller är jag en mans leksak.
Jag har mina egna åsikter
Och jag har mitt eget liv.

Jag är självständig.

Jag har flera vänner
Och jag har en personlighet.
Jag har också ett ord eller två
Att säga dem som är vilse i sitt tänkande.

Jag bryr mig inte om han tycker om mitt hår
Inte heller bryr jag mig om byxornas märke.
Jag tycker att jag är vacker oavsett
För Allâh skapar ingenting fel.

Jag står stabilt.

Bara för att du inte vet om mitt hår
Är rött eller svart
Eller exakt hur tighta mina jeans är
Så innebär inte detta att jag inte är jag
Och att jag inte har en personlighet.

Endast de jag väljer
Får se mitt yttre jag.
Och alla, får lov att se mitt inre jag
Jag sätter ord på mina tankar
Och jag framför mina idéer
Oavsett om du tror att jag har några, eller inte.

Jag är jag.

Jag talar i tystnad
Och inte vemsomhelst hör mig
Men ändå hör alla mig
Och vad jag tror på.

Jag går med mitt huvud högt
Utan att göra ett ljud
Och ändå ser alla mig
Och vad jag tror på.

Jag har befälet.

Min klädsel stoppar dig från
Att döma min kropps utseende eller moderiktiga kläder
Och tvingar dig istället att döma mig
Efter mina tankar och mina idéer.

Inte alla får lov att se mitt ansikte
Men ändå ser alla det glänsa i självrespekt.
Och inte alla får lov att skaka min hand
Men alla får en uppfattning om mitt fasta grepp.

Jag låter min tystnad tala.

Ingen flörtar och talar till mig lösaktigt
Men ändå vet alla, vad jag skulle svara.

Jag har ett liv
Och jag känner mig respekterad var jag än går.
Killar knuffar inte på mig, och inte heller glor de på mig
Istället tittar de på mig, många i förundran.
Men blickarna stoppas av tyget.

Jag är skyddad.

När jag går ut så är jag klädd i dova färger
Inte en endaste sak uppvisas
Inte mina händer, inte mitt hår
Men mina tankar och mina idéer gör det.

Och när du ser mig
Så skrattar du och stirrar
För att mitt hår inte syns
Och för att du inte kan se mitt ansikte.

Jag är djupare än så.

Du tror att jag är galen
Eller deprimerad
Ack så fel du har
För jag är varken galen
Eller deprimerad

Jag
Är lycklig.



(Dikt översatt från arabiska, med revideringar) av syster
Fatimah Um AbdAllah

Tankar: 5.....
Kvinnor | Direkt länk | 2011-08-05 @ 03:25:28|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Magnus

Hoppas verkligen niqab förbjuds! SD 2014 Inga mer islamister!!!

2011-08-05 @ 23:22:18
Postat av: Sharia=Solution4allProblems

Magnus du är en förtryckare och ser ut att ha exakt samma tankegång som den norska terroristen.

2011-08-05 @ 23:43:26
Postat av: s

MashaAllah, vilken fin dikt!

2011-08-07 @ 14:35:13
URL: http://jazakallahukheyr.wordpress.com
Postat av: Syster i islam

Subhanallah! Otroligt vacker dikt. Får en att vilja ta på sig slöja direkt :) MÅ Allah belöna denna kvinna som har en stark iman och mod nog att bära hijab.

2011-08-12 @ 02:02:08
Postat av: Fallis

waw vilken dikt masha alaah.jazakallah kheyr.

2011-08-19 @ 02:21:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0