Döma/dömma

i ordboken stavas det att 'döma', när man dömer någon alltså.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Att döma någon vad betyder det? Du kanske dömer någon efter dess utséende. tex han ser ut som en hårdrockare så du tror att han är elak - detta är ett sätt att döma någon. Alltså att döma någon efter utsidan.
Ett annat sätt att döma någon är att du dömer dens handling som orättfärdig tex, du ser någon tjuva ett äpple och anser denna person vara en snål människa. så du dömer någon efter hans handling.
När det gäller Islam och hur man är som muslim när det gäller att döma någon. Så finns det vissa kriterier för att man ska kunna säga någonting om någon annan. Om det är någon som gör shirk eller bida' och efter att du visat sanningen till denne och han fortfarande gör detta , kan du säga till honom du är missledd osv. Du dömer denna person att vara vilseledd. Men du gör det inte offentligt och pekar ut massa muslimer hit o dit, du kan säga det till honom som gör felet. Och speciellt om han inte gjort en handling som tagit honom ut ur islam kan du inte säga ett enda ting om honom för alla syndar och vi vet inte alltid allting om alla handlingar.
De enda som har rätten att "hänga ut" en annan muslim är lärda. Lärda kan om det är en annan person med makt som vilseleder folk ut ur islam , berätta till alla att håll er borta från honom för detta o detta...
Att döma någon.. Du ser någon göra en synd säger vi, då ska du inte tänka illa om ditt syskon ändå. Du ska tänka att han inte har kunskap om detta ämnet och du ska tänka att du har kunskap om mycket men syndar ändå! Och vem är värre, den som syndar utan kunskap eller den som syndar med kunskap? Man ska ALltid ALLTID ALLTID ALLTID tänka det bästa om sitt syskon i islam!!! Klart det beror på om han gjort någonting som är tydlig kufr osv.
Frågan är, är det att döma någon genom att säga till personen att inte baktala en annan muslim?
Är det att döma någon när man säger till personen 'frukta Allah du borde inte göra såhär' (plus visar bevis och fatwas från kunniga om detta ämnet). Är det att döma? NEJ. DEt är Att påbjuda det goda och förbjuda det onda! Det är att ge råd och plus om man säger någonting TILL en person så är det knappast att man dömer den.
Det är skillnad om man säger "Du är okunnig" "Du är en *beeep*" "Du är det ena o de andra"
och att säga "du borde inte göra såhär för tänk på detta o detta".

Det första är att döma någon, speciellt om man gör det helt utan kunskap om ämnet. Man kan inte bara uttala sig och kunna några hadith och sedan inte veta resten. Säg inte "han har fel" när du inte ens har läst och kollat upp ordentligt. Vad säger de lärda om ämnet? Vad säger majoriteten?
Sen är frågan, kan du döma att någon gör fel om det finns klara åsiktsskillnader mellan de lärda om detta?
NEJ.
Han kanske ber på ett sätt du inte vet om men du kan inte säga att han gör fel utan kunskap om ämnet. Du kan inte alltid anta att du har rätt och döma alla andra som gör olika eller går efter en annan åsikt. För när det finns olika åsikter så är det oftast så att det inte blir någon synd för vilken åsikt han än följer.
Som en syster till mig skriver på sin blogg - kunskap före tal och handling. det är viktigt subhanAllah , speciellt om du ska gå runt och säga "DEtta är fel" eller "denna personen gör fel" . När sanningen är att du inte alls vet och kanske inte ens har ens någon sheikh som säger samma som du. Man kan inte gå efter sina känslor och efter enstaka hadither man läst. Man ska inte lyssna på såna som talar om andra muslimer. Lärda gör inte detta.
Man ska inte säga "den sheikhen är så och den sheikhen är så" "den sheikhen kan inget.." eller tala om vanliga muslimer som oss..? För vem är du egentligen att ens uttala dig om någon sheikh? Ska du lyssna på vad någon på youtube säger? ska du lyssna på de som talar illa om massa sheikher? tänk på att de talar bara illa om sheikher för att de har olika åsikter. inte för att den sheikhen gör shirk lr bida, inte för att han har gjort kufr eller liknande. Bara pga åsiktskillnader och det är FEL FEL FEL. tänk på allt bra sheikhen gjort? Ska du strunta i det bara för en sak som du inte tycker samma? tror du sheikher inte har studerat under större lärda? Oftast man tar den åsikten som de lärda man studerat under.
Tänk så här oavsett vad Din åsikt är. Tänk såhär "tänk om denna personen jag talar illa om eller sprider saker om är närmare Allah än mig och alla jag känner? Tänk om han/hon får mina goda gärningar på domedagen? tänk om jag hade fel och sen ska jag stå framför Allah och säga "jag trodde.."..."????

Bättre att vara tyst eller hur?
Man ska inte döma folk liksom det är så sant. Men det jobbiga är när många. inte En utan Många - säger "du dömer inte det är Allah som dömer" osv. När man inte ens har dömt någon! Man undrar om personen vet vad ordet betyder? Och ett RÅD är att sluta använd dessa meningar till människor. Jag har märkt att det för det första INTE är ett bra sätt att göra dawah till sin syster/bror om det är någonting man vill säga. För det andra så kanske man använder ordet helt fel bara för att man spelar duktig. För det tredje  om du är en sådan som går efter sådant du hör på internet bara och inte kollar upp saker - säg inget alls.
Och när man talar om att det är Allah som dömer, ja det är Allah som dömer oss. På Domedagen så ska Allah döma våra handlingar om vi haft ihklas om vad vi har gjort är bra/dåligt och kommer döma oss om vi ska få straff eller belöning. Och när man skriver till någon "det är Allah som dömer inte du" så måste man verkligen ha bevis på att denne person har sagt någonting som bara Allah Vet.  Så om någon har sagt "han ska få straff" eller "hans handling var inte islamisk" så måste denne personen ha BRA ÄKTA bevis för detta han sagt. Det första uttalandet tror jag inte alls någon någonsin kan veta om det inte är så att någon har dött med shirk osv.
iallafall... lär er vad det betyder att döma någon..
salam aleikum
Tankar: 7.....
Mina Tankar | Direkt länk | 2010-05-15 @ 22:57:22|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Assalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Bismillahi-rahmani-rahim.

Barik Allâhu feek ukhti för ditt fina inlägg.

Må Allâh belöna dig med det bästa och ge oss alla god kunskap, ameen!

2010-05-16 @ 12:59:41
URL: http://myroadtrip.blogg.se/
Postat av: Sara

Men du, jag vet vad döma betyder.

Du skrev själv att man helst ska vara lärd om man ska säga att någon annan gör fel? Det tar jag som att man måste vara Imam, vilket jag inte tror att du är.



Det står klart och tydligt i Koranen att man ALDRIG får säga att en annan människa inte är troende muslim. Det är haram.



Och jag håller fast vid att det är Allah (SWT) som dömer, inte vi människor. Så låt andra människor vara och sköt ditt eget.



Men det var ett fint inlägg. MashaAllah.

2010-05-16 @ 14:38:57
URL: http://knasigasara.blogg.se/
Postat av: Khadijah

Helst ska man vara lärd eller ta information från någon lärd av vad som gäller. Att SÄGA TILL NÅGON ATT DENNE HAR FEL ÄR INTE ATT DÖMA!! Vi följer sunnah och koranen alhamdulillah och det är vårat ansvar att vägleda varandra. Vi är muslimer och lämnar inte andra muslimer ifred!! Tvärtom, vi är där förvarandra och vägleder och stöttar varandra, i vått och torrt.

Om vi ser något helt galet tex så är det vår plikt att prata med den personen i fråga. Vi MÅSTE, annars så får vi synder för det om vi har mer kunskap i just det ämnet. Vi måste vara ödmjuka och ta emot information och begrunda den. Studera och lära mera. jag erkänner villigt när jag har fel utan att känna mig som sämre muslim för det. Nej, tvärtom, säger jag -Alhamdulillah för kunskap!!

Sara, du måste bli mer ödmjuk och ta emot vägledning och inte så envist stanna kvar vid vissa fakta som du har men inte helheten. Vi är till förvarandra och ingen här är sheikh men vi studerar alla vår religion för att växa och nå högre nivåer inshAllah. Vi överlämnar oss till Allah den mest Barmhärtige och följer koranen och sunnahn. Vi lever i Islam, vi brinner för vår religion och Alhamdulillah vi lär oss något nytt varje dag.

2010-05-16 @ 19:00:12
URL: http://kameltanten.wordpress.com
Postat av: Sara

Khadijah: Känner du mig? Vet du hur mycket kunskap jag har om min religion? Nej just det.

Jag studerar om Islam varje dag, så uttala dig inte om någonting som du inte vet någonting om.



Och ja, det är vår skyldighet att säga till om någon gör fel. Men det är inte vår skyldighet att anklaga någon för att inte vara troende. Det är haram.



Men jag tycker faktiskt att man ska vara lärd och mycket insatt i någonting innan man börjar döma andra. Som Profeten har sagt i en hadith. Det är fel att lära någon om man inte är lärd själv.

2010-05-16 @ 20:34:01
URL: http://knasigasara.blogg.se/
Postat av: Khadijah

Sara. Du är för aggressiv verkligen. Läs igen och om igen. Ingen har dömt någon. Jag har inte sagt om du kan mycket eller lite. Jag skrev att VI alla här studerar, läs igen och lugna ner dig. Jag är helt klart irriterad på dig för du är inte dugg trevlig och tillmötesgående på något sätt. Du är inte rätt person att tala till mig på det viset som du gör. Helt utan respekt säger du åt mig att inte uttala mig och även till systern här på bloggen att inte lägga sig i osv. Systern på denna blogg följer lärda och får även hjälp. Hon studerar noga det hon lägger ut. Du läser inte andras inlägg och tänker över utan du har verkligen dina egna åsikter som du helt följer, ditt nafs helt enkelt. haram dit och haram dit!! jag ler nu , finns ingen anledning att svara på dina saker längre för det finns ingen dialog för du har en egen monolog.

Vi muslimer ska hjälpa varandra och vara enade men i sådana här lägen ser man, alhamdulillah , vilka som viker undan och följer annat än den raka vägen. Alhamdulillah! Jag avslutar här Sara och inshAllah hoppas jag du slutar vara så arg syster och tar emot andra syskon med öppet hjärta inshAllah. Du hoppar på dem som försvarar sina syskon subhanAllah! Du skulle försvara dina syskon syster, inte tvärtom.

Studera mer om kufr, vad som får oss att lämna islam. Säg inte nu att du kan för det gör du inte. hade du gjort det hade du försvarat dina syskon helhjärtat och kämpat för det istället! Nu kämpar du för någon som skäms för sina syskon och kallar dem om och om för IDIOTER!!. Så skriv inte mer är du snäll utan tänk över allt och lev med islam med hela ditt hjärta och förstå och älska Allah med allt du har. Sådana här diskutioner gör bara sheitan glad ser du. Jag ber för dig lillasyster och alla våra syskon i vår Ummah att vara i högsta iman och att våra hjärtan ska hållas mjuka. ameen.

2010-05-17 @ 01:06:16
URL: http://kameltanten.wordpress.com
Postat av: Emma

masha Allah. Jättebra inlägg kära syster. Jag känner exakt likadant flera gånger, och ibland undrar man om man ska sluta bry sig istället, aoudo bilah! Må Allah hjälpa oss alla till rätt kunskap och stärka vår ummah och ge oss vägledning till den raka vägen, amen.

2010-05-23 @ 23:57:29
URL: http://amuslima.blogg.se/
Postat av: mywaytoislam

MashAllah syster, rikgtig bra och fint. Synd att det finns syskon som inte vet det här än! inshAllah så vägleder Allah dem med.

Ameen

2010-07-28 @ 15:12:40
URL: http://mywaytoislam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0