Fällor av Iblis(Satan)
Fällor av Iblis (Satan)
Imâm Ibn Qayyim al-Jawziyyah
Det är inte möjligt att omfatta en av Iblees elakheter, lämna åsido alla av dem. Eftersom Iblees ondska är av sex typer, stannar Iblees kvar med sonen av Adam(människan) tills han får honom att göra en eller fler av dessa sex onda ting.
1) DEN FÖRSTA ONDSKAN ÄR AV KUFR OCH SHIRK och fiendeskap mot Allah och Hans Sändebud (sallallaahu ‘alaihi wa sallam). Om han får detta av sonen av Adam, blir hans jämrande lättat, och han vilar från hans prövningar med denna mannen. Vidare, är detta det första Iblees vill från den som dyrkar (al-Abd). Om Iblees får detta, gör han personen en del av sin armé, en av sina soldater, och han utnämner honom som ett ombund eller agent mot andra människor. Sedan, blir denna personen en av Iblees ombudsmän eller kallare.
2) Om han misströstligt försöker få personen med första ondskan, och om denne man är en av de som skrivits att bli muslim i sin moders livmoder, försöker Iblees:
Den andra klassen av ondska. DETTA ÄR BID'AH (nykomligheter). Iblees älskar Bid'ah mer än utsvävningar eller olydnad eftersom skadan av Bid'ah är i det väsentliga i religionen. Vidare, är det en oförlåtlig synd och går emot sändebudens kall och är ett kall för ett budskap annorlunda än vad som kommit från Sändebuden. Bid'ah är porten till Kufr och Shirk. Alltså, om Iblees får akten av Bid'ah av en person och gör honom till en av folket av Bid'ah, blir han en av iblees agenter och kallare.
3) Om Iblees misslyckas och inte kan fånga Al-Abd(tjänaren) i denna klass, och om han är en av de som blivit välsignade av Allah (SWT) med gåvan av As-Sunnah och hat till folket av Bid'ah och fel, försöker han(Iblees):
den TREDJE KLASS AV ONDSKA, vilket är kategorin av STORA SYNDER i dess olika former.
Iblees är girig av att få en person att falla in i stora synder, speciellt om han är en lärd som blir följ. Iblees är girig över detta, så att han kanske kan få folk att avvisa honom och sprida hans synder och olydnad bland folket. Han använder vissa människor som sina agenter att sprida personens synder under falska förhoppningar att detta ska hjälpa dem att komma närmare Allah. Men faktum är att personen arbetar för Iblees utan att veta om det. För de som skulle gilla att styggelser blir spridda bland de troende så finns det ett stort straff i detta livet och i Efterlivet speciellt om de är skyldiga till att sprida enorma illdåd, inte utav rådgivning, utan av att lyda Iblees och vara hans agent. Allt detta är för att få folk att avvisa en lärd och hans fördelar.
Vidare, synderna av denna person (den lärda), även om de når himlen, är de mindre synder för Allah än synderna av den som vill sprida runt hans synder. Den lärdas synder är att göra fel mot sig själv. Om han söker förlåtelse av Allah(SWT) och ångrar sig, kommer Allah(SWT) acceptera hans ånger, och kommer ändra hans dåliga gärningar till goda gärningar. Fast, synden av den som sprider illdåd gör fel mot de troende genom att kolla på deras misstag och att vilja exponera dem. Allah(SWT) gör nära observationer, och Han vet om detta bakhåll. Ingenting är gömt i bröstet eller själen för Allah(SWT)..
4) Om Iblees inte kan snärja Al-Abd till denna graden går han vidare till:
Den FJÄRDE KLASSEN, eller DE MINDRE SYNDERNA. Dessa synder kan förstöra en människa om de blir många. Detta är anledningen till varför Ar-Rasool (sallallaahu ‘alaihi wa sallam) sade, "Akta er för de mindre synderna, för liknelsen av en liten synd är som folket som gick till en öken. Så nämne han (sallallaahu ‘alaihi wa sallam) en hadith vilken meningen av är att varenda en av dem tagit med sig varsin pinne av träd tills de gjort en stor eld (just som de mindre synderna läggs ihop lite i taget tills de blir stor synd). Personen fortsätter att ta dessa små synder lätt tills han ser dem som obetydliga. Därför, är en person som gjort en stor synd men som fruktar effekten av den i bättre tillstånd än vad den andra är.
5) Om Al-Abd har förhindrat Iblees från att fånga honom i denna nivå, går han vidare till femte nivån:
Den FEMTE NIVÅN ÄR ATT SYSSELSÄTTA HONOM MED TILLÅTNA SAKER som inte gagnar honom belöning eller straff. Men, straffet i denna nivån orsakas av att man missar belöning genom att sysselsätta sig med dessa handlingar.
6) Om Al-Abd(tjänaren) hållt Iblees borta från att vara på den nivån, och han är försiktig med sin tid, är nogrann med den, vet tidernas värde, och vet värdet som kommer från komfort eller straff, Iblees tar honom till nästa sjätte nivån:
Den SJÄTTE KLASSEN är att SYSSELSÄTTA HONOM MED HANDLINGAR MED LÄGRE BELÖNING för att hålla honom borta från förtjänster och förhingra honom från att få belöning av de bättre gärningarna.
Alltså, beodrar han honom att göra goda handlingar med mindre belöningar så att han lämnar den bättre handlingen. Väldigt få människor är medvetna om detta. För om en person känner en stark lust att göra någon sorts lydnad, tvekar han inte på att det är sann dyrkan och att han kommer närmare Allah(SWT)... Han tänker aldrig att det kan vara från Iblees eftersom han tänker att Iblees inte kallar till att göra gott. Alltså, tror han att detta är från Allah (SWT)... Faktiskt är han ursäktad eftersom han inte visste att Iblees kunde kalla en till sjuttio dörrar av goda gärningar för att antingen få honom till en dörr av ondska eller för att låta en bättre handling än dessa sjuttio gärningar passera honom.
Detta kan inte bli känt förutom med ett ljust från Allah (SWT),, ett ljus Han sätter i hjärtat av Al-Abd. Källan av denna typ av kunskap är genom att följa sättet av Ar-Rasool(sallallaahu ‘alaihi wa sallam) och att ta hand om nivåerna av gärningar hos Allah (SWT).. gärningarna av Hans favoriter, gärningarna som är mer njutbart för Honom, och de som är mest fördelaktiga för Al-Abd, och gärningar som har mer Naseehah (vägledning) från Allah (SWT). Hans Rasool, Hans Bok, och Hans troende dyrkare. Ingen har denna typ av kunskap förutom arvetagarna av ar-Rasool (sallallaahu ‘alaihi wa sallam), hans ombud i Ummahn, hans efterträdare på jorden. Tilläggning, är att den största delen av skapelsen inte ser detta. Detta kall kommer inte till deras hjärtan. Allah(SWT) ger Hans förmån till den Han vill bland Sina tjänare.
7) Om Al-Abd förhindrar Iblees från att fånga honom i någon av dessa sex nivåer, och det blir svårt för Iblees, tar han sin grupp av Jinn och människor med olika slags skador:
Genom att SÄGA ATT HAN ÄR ICKEMUSLIM, KALLA HONOM MISSLEDD OCH EN INNOVATÖR, VARNAR FOLK MOT HONOM, och försöker göra honom svag och störa hans hjärta. Iblees, genom att använda denna metoden, försöker han förvirra människan tankesätt och försöker FÖRHINDRA FOLK ATT TA NYTTA AV HONOM. Därför gör Iblees sitt bästa att stärka försvararna av falskheter, från människor till jinn, mot honom. Så de troende är i krig till döden. När han ger upp, blir han skadad eller blir tillfångatagen. Alltså är den troende i Jihad tills han möter Allah (SWT)...
Slutligen, hoppas jag du tar noteringar av detta kapitel och tänker på dess stora fördelar. Vidare, gör detta till kunskap som väger din balans hos människor och gärningar. Detta visar dig några universiella verkligheter och nivån mellan människor. Allah (SWT) är den jag söker hjälp från, och till Honom lägger jag min tillit.
http://www.alghurabaa.org/articles/scholars/ibn-al-qayyim/traps-of-iblees/#more-243