Av: Shaykh Saleh Abdullah bin Humaid
översatt av mig.
Islamic Principles and Rules of Debate
© 1994 Dar al-Manarah
Efter att ha försäkrat att skillnader i människors intellekt, förståelse och anlag när det gäller konflikter är ett faktum, så är det viktigt att lägga till att Allah har utmärkt vägen av sanning med landmärken och skyltar. Om vi refererar genom denna vers: "[42:8] Om Gud hade velat skulle Han förvisso ha gjort er [människor] till ett enda samfund. Han innesluter likväl den Han vill i Sin nåd", den sista biten refererar till beviset av sanning. I en annan vers blir denna punkt tydligare: " //...Men Gud vägledde de troende i det som de med Hans tillåtelse hade kommit till skiljaktiga meningar om - Gud leder den Han vill till en rak väg" [2: 213].
(Om man är) Fri från kontrollen av begär och plötsliga infall, själva människan kommer inte misslyckas i att finna sanningen om han söker omsorgsfullt för den. Människan har varit begåvad sedan skapelsen med en guide inom sig som visar sanningen. Detta är meningen av följande vers ur Koranen: "GE DIG hän med hela din själ, [du som söker sanningen,] åt den rena, ursprungliga tron, den tro som Gud vid skapelsen lade ned som en naturens norm i människan - ingenting kan rubbas i Guds skapelse! Detta är den evigt sanna tron, men de flesta människor vet ingenting [om detta]." [30:30]
Den följande sägelsen av Profeten(salAllahu aleyhi wa salam) menar på samma sak: "Varje nyfödd är begåvad med fitrah (originala okorrupta stadiumet). Det är dess föräldrar som senare gör den till en Jude, Kristen eller en Magus; på samma sätt som djur är födda med sina nosar intakta, så är det människan som senare klipper av nosarna."
Grunderna av tron, de centrala dygderna och de centrala synderna, vilka alla förståndiga människor enhälligt håller med om, står i Koranen i klart vackert språk som inte innehåller någon kritik eller misstolkningar. Denna del av Boken kallas för "modern av boken" (alltså, grunden av boken) då den omfattar kategorisk ordning. Ingen troende kan gå emot dessa verser eller ändra på för att göra sina luster eller tveksamheter nöjda. Inte heller kan de ändra ämnet eller använda nyckfulla eller orättvisa tolkningar. Vi kan lägga till att efter att ha uteslutit ovan kategori(om vad som ej kan ändras eller tänkas annorlunda om), så kan de lärda ha olika åsikter om andra saker. Det är inte en synd att ha olika åsikter; en lärd blir snarare belönad i livet efter detta när han gör fel i sin bedömning och blir dubbelt belönad när han har rätt. Detta är riktigt sporrande för lärda att anstränga sig själva och dra slutsatser i kontroversiella ting genom en syn av sanning och att föreslå de bästa kurserna för samhället. Detta är en manifestation av den enorma visdomen av Herren.
http://islaam.com/Article.aspx?id=327