Ja till Islamisk Uppfostring!

Ja till att uppfostra dina barn med Islam, lära dem Sunnah och guida dem till vad som nyttar dem.

 

Att uppfostra dina barn islamiskt är det bästa du kan göra för dina barn. Annars kommer du bli frågad på Domedagen, ”varför lärde du inte islam till dina barn?”.. Det finns många bra böcker angående hur man kan uppfostra sina barn i enlighet med islam. Några tips som jag har hört är följande,

 


 

Finns antagligen tusentals fler råd angående detta som inte jag kommer ihåg.! Må Allah underlätta för oss alla att uppfostra våra barn på rätt sätt och må Allah göra våra barn rättfärdiga och ge dem ett bra slut. Ameen

Tankar: 1.....
Det Muslimska Hemmet | Direkt länk | 2010-06-26 @ 11:29:45|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Petimat :)

Hej!

Jo, jag har en fråga :)
Mina föräldrar slår mig inte eller så. Men det dom gör sårar mig ännu mer än vad dom skulle ha gjort om dom slog mig.

När jag gör ett litet fel, som att t.e.x råka bränna de pannkakor jag kanske lagar, eller glömmer att göra en sak som min mamma ber mig att göra eller känner mig väldigt trött och klagar på att jag har ont nånstans så säger dom oftast "Du är värkligen inte till nytta för mig! Jag skulle ta hand om handikappade och grisar istället för att ha dig som barn! Du är inte värd något alls, du är en idiot som inte kan någonting.Du kommer inte lyckas i framtiden. Undra vem som ska ta hand om dig för vi kommer inte att finnas där." och mycket mycket mer saker som jag inte vill ta upp.

Men det värsta är också att jag är adopterad, så när dom säger sånna saker till mig ( oftast min "mamma" ) så börjar jag ogilla dom mer och mer eftersom att jag tycker att de INTE har någon rätt att säga så till mig.

Men jag ska komma till saken nu, det dom säger till mig , det är väl förbjudet?
Eftersom att barnet är guds skapelse så ska väl föräldern behandla sitt barn snällt?
Snälla, svara! :)
tack på förhand!

Svar: Hej!Förlåt för att det har tagit tid att svara.

Blir ledsen av att läsa att du blir behandlad så illa. Det är sant som du säger att ord sårar mer än slag. Man förlorar självförtroendet och mår dåligt. Av det jag läser så verkar du vara väldigt klok, mogen och modig :) Jag hoppas verkligen du har andra människor i din närhet som gör dig lycklig och får dig att må bra!

Till din fråga, ja det är utan tvekan förbjudet att misshandla någon psykiskt. Gud har lärt oss (människorna) via Koranen och Hans siste Sändebud Muhammad(frid över honom) att man ska behandla varandra med respekt, kärlek och omtanke. Barn ska vara snälla mot föräldrarna, föräldrarna till sina barn, en människa till en annan människa, det spelar ingen roll om man är gammal eller ung, vart man kommer ifrån eller vilken religion man har - Gud lär oss om godhet sinsemellan.

Det var återberättat att Abu Hurayrah(må Allah vara nöjd med honom) sade: Allahs Sändebud(frid över honom) pussade al-Hasan ibn Ali (sitt barnbarn) när en man vid namn Al-Aqra satt jämte honom. Al-Aqra sade: "Jag har tio barn och jag har aldrig pussat någon av dem." Allahs Sändebud (frid över honom) sade: "Den som inte visar barmhärtighet kommer inte att bli visad barmhärtighet (av Allah)."
al-Bukhaari (5651) and Muslim (2318).

Tänk dig, denna återberättelsen är vacker för den visar så starkt att man ska ha barmhärtighet över barn. I denna återberättelse handlade det specifikt om att mannen Al-Aqra inte hade pussat någon av sina barn. Hur är det då om man skadar sina barn med elaka ord? Det är ännu värre.

Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) sade att Allahs Sändebud (frid och välsignelser över honom) sade: "Den som tror på Allah och den Sista Dagen (domedagen), låt honom tala gott eller hålla tyst.." (bukhari och muslim)

Man ska tala gott. Om man inte har någonting bra att säga så ska man vara tyst! Detta är vad Gud lär oss genom sitt Sändebud Muhammad frid över honom.

Om du undrar någonting mer eller om det är någonting annat du vill berätta om så är du välkommen att skriva hur mycket du vill.

Hoppas att allting ordnar sig för det bättre för dig
//amanda
amanda gonzalez

2014-07-26 @ 22:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0