Ja till Dhikr
Ja till att komma ihåg Allah mycket och be om förlåtelse, göra mycket du'a och vara ärlig i sin ånger.
Att komma ihåg Allah betyder att när du ska göra en handling, tänker du på Allah. Är detta någonting Allah gillar eller ogillar? Och även när du är tyst för dig själv, att du gör dhikr. Alltså du säger tex, subhanAllah – ärar Allah, eller säger Alhamdulilah – Tackar Allah, eller säger Astaghfiroulah – ber om förlåtelse till Allah osv. Eller när du har en ledig dag, kväll eller lov och du ska bestämma vad du ska göra. Ska du se på film, chatta, umgås och skratta, shoppa eller ska du sitta ner och läsa Koranen, ska du be på natten? Genom att komma ihåg Allah, så betyder det att man kämpar med att försöka göra Allah nöjd och man låter inte flera veckor gå utan att man läser Koranen, ber sunnah, fastar eller ber på natten tex.
Olika verser ur Koranen:
”Därför, kom ihåg Mig (genom att be, ära). Jag ska komma ihåg er, och var tacksam till Mig (för Mina otaliga välsignelser till er) och var aldrig otacksam till Mig.”
[2:152]
”Och kom ihåg din Rubb med din tunga och inom dig själv, ödmjukt och med rädsla och utan höga ljud i ord, i morgnarna och i eftermiddagarna, och var inte bland de som är vårdlösa.”
[7:205]
”Sannerligen, Muslimerna (de som underkastar sig till Allah i Islam) män och kvinnor... (fram till)..Och de män och kvinnor som kommer ihåg Allah mycket i deras hjärtan och tungor. Allah har förberett för dem förlåtelse och en stor belöning (alltså Jannah).”
[33:35]
En vacker hadith om att komma ihåg Allah den Mest Barmhärtige..
Abu Hurairah, må Allah vara nöjd med honom, rapporterade: Allahs Sändebud, frid och välsignelser över honom, sade,
”Allah den Upphöjde säger: 'Jag är som min slav förväntar Mig att vara, och Jag är med honom när han kommer ihåg Mig. Om han kommer ihåg Mig inom sig, kommer Jag ihåg honom inom Mig, och om han kommer ihåg Mig i en samling, ska Jag komma ihåg honom i en bättre samling (i en samling med änglar).”
[Bukhari & Muslim]
Kommentar om hadithen av Imam an-Nawawi, må Allah vara nöjd med honom.
” 'Jag är som min slav förväntar Mig att vara' betyder att man ska ha en övertygelse att Han accepterar ånger, förlåter, lättar på människors svårigheter och tar dem från deras problem. Med denna övertygelse borde man göra goda gärningar som gör Allah nöjd och undvika sådana handlingar som blivit förbjudet av Honom. Med detta uppförande, ska man hoppas från det bästa av Allah.
Detta närmande är liknande till bonden som plöjer sitt land, sår några frön, vattnar det, tar hand om det så gott man kan, och sedan hoppas för en bra skörd. Det kan även länkas till önskningarna av en person som vill bli en lärd, eller en fysiker eller ingenjör. Det första och viktigaste han måste göra för att uppfylla sin dröm är att studera de böcker där han kan få den kunskap som behövs. För varje arbete man vill göra, måste man först göra en grund och sedan fixa det som krävs för det. Bara då kan man hoppas att nå sitt mål.
Liknande är det när man associerar goda förväntningar av Allah. Om inte en person fixar grunden av sin tro och goda gärningar för den, blir det ovist att associera goda förväntningar av Allah. En slav som istället för att tjäna sin mästare, springer iväg eller irriterar honom och fortfarande hoppas att hans mästare som är så snäll inte ska ge honom någon uppgift för sina ansträngningar skulle kallas dum av människorna.
Samma är sant med Allah, som sannerligen är den Mest Nåderike, den Mest Barmhärtige och Förlåtande. Men för vem är Han det? Svaret är till Hans troende och lydande slavar och inte till de som är följare till Satan. För Satan och hans följare, är Allahs Beslut att: ”Jag ska fylla Helvetet med dig (Iblis) och de av dem (mänskligheten) som följer dig, tillsammans.” (38:85) ”
Genom att komma ihåg Allah blir vi medvetna om vad vi gör.. Därför är det viktigt att vi söker Hans förlåtelse varje dag för 'minsta' grej. Följeslagarna såg en liten synd som gigantisk, de såg det som om det var kört för dem. Vi? Vi gör små små synder hela tiden utan att tänka på det ens. Vi får vara tacksamma om vi är medvetna om dem! Vad för synder gör vi, dagligen kanske stora som 'små'? Tittar på tv, stirrar på män/kvinnor och deras aura, hör musiken från filmen kanske om inte värre – lyssnar på musik istället för Koranen, vi förbannar vädret och alltså Qadr Allah, har ingen respekt för föräldrarna, slänger mat, slösar pengar, försenar böner, skakar hand med andra könet osv...
Låter det som mycket? Ser det kört ut? Kom ihåg hadithen som nyss förklarats. Allah är Förlåtande, Rättvis, Barmhärtig, Kärleksfull och Nåderik! Be om förlåtelse, ärlig ånger – utan tvekan blir du förlåten! Den som uppfyller kraven för den som ångrar sig blir förlåten. Vad är kraven? Enligt de lärda är det:
-
Att hata att ha utfört det.
-
Att vara ledsen över att ha utfört det.
-
Att besluta att inte göra om det.
Men om synden har med en annan människas rättighet att göra, finns ett fjärde krav, -
Att rätta till det med människan. Om det handlar om en egendom, lämna tillbaka det till dess rättfärdiga ägare. Om det är förtal eller baktal, borde man be om förlåtelse till den man gjort det till.
Hadith angående att ångra sig, att göra tauwba. Tauwba betyder att återvända till Allah från synder.
Abu Musa al-Ashari, må Allah vara nöjd med honom, rapporterade: Profeten, frid och välsignelser över honom, sade, ”Allah, den Upphöjde, fortsätter att sträcka ut Sin Hand i natten så att syndarna från dagen kan ångra sig, och fortsätter att sträcka Sin Hand på natten så att syndarna från natten kan ångra sig, tills solen reser sig i väst.”
[muslim]
Kommentar av imam an-Nawawi, må Allah vara nöjd med honom:
”Denna hadith konfirmerar ett viktigt Attribut av Allah, alltså Handen som Han sträcker ut när Han önskar utan att dra någon liknelse till det, eller förklaring. Sådan var attityden av de rättfärdiga efterträdarna angående alla de viktiga Attributen hos Allah. Det är förstått av denna hadith att om någon gör en synd under vilken tid på dagen eller natten, borde han söka förlåtelse omedelbart som ett resultat.”
Abdullah bin Umar bin al-Khattab, må Allah vara nöjd med honom, rapporterade att Profeten, frid och välsignelser över honom, sade, ”Allah accepterar en slavs ånger så länge den senare(slaven) inte är på sin dödsbädd (alltså, precis innan själen av den döende personen når halsen).
[at Tirmidhi – hadith hasan]
Anas bin Malik al-Ansari, må Allah vara nöjd med honom, tjänaren av Allahs Sändebud återberättade: Allahs Sändebud, frid och välsignelser över honom, sade, ”Sannerligen, är Allah mer glad över ångern från Hans slav än en person som förlorat sin kamel i öknen och sedan plötsligt finner den.”
[al-Bukhari & Muslim]
Förutom att be om förlåtelse så är det mycket bra att göra mycket du3a.. Be om allt möjligt till Allah!
Några hadither om att göra åkallan.
Abu Hurairah, må Allah vara nöjd med honom, rapporterade: Allahs Sändebud, frid och välsignelser över honom, sade, ”En slav kommer närmast sin Rubb när han är i sujood. Så öka åkallan under nedfall(sujood).”
[muslim]
Abu Hurairah, må Allah vara nöjd med honom, rapporterade: Allahs Sändebud, frid och välsignelser över honom, sade, ”Åkallan av varenda en av er blir besvarad om han inte blir otålig och säger (till exempel): 'Jag har bett till min Rubb men min bön har inte blivit besvarad.'”
[al-Bukhari & Muslim]
Abud-Darda, må Allah vara nöjd med honom, rapporterade: Allahs Sändebud frid och välsignelser över honom, sade, ”Åkallan av en muslim för hans (muslimske) broder i hans frånvaro blir definitivt besvarad. Varje gång han ber om gott för sin bror, säger ängeln som har denna uppgift: 'Ameen! Må det vara för dig, med'.”
[muslim]
Abu Hurairah, må Allah vara nöjd med honom, rapporterade: Allahs Sändebud, frid och välsignelser över honom, sade, ”Tre åkallelser blir besvarade utan tvekan. Åkallan av den förtryckte, åkallan av den som reser, och åkallan av föräldern till sin son.”
[at-Tirmidhi och Abu Dawud]
Gör mycket dua och tappa aldrig hoppet om att de ska bli besvarade.. Om du lägger din tillit hos Allah så kommer allt bli så mycket bättre insh'Allah.