9 krav för bönen
Det finns nio krav eller behov för bönen:
-
Islam, mental hälsa, Islam, sanity, (åldern av) insikt, att man tar bort Hadath, att man tar bort det smutsiga, att man täcker sin Awrah (den del av kroppen som måste vara täckt), tid för bön, att man är mot Qiblah, och avsikt.
På Arabiska, är kraven kallade Shuroot, plural av Shart, vilket lingustiskt betyder ett tecken. Vidare, i Shairah, har den en annan mening: När den inte finns kräver det icke existens, men när det existerar, behöver det inte ha existens. Mer enkelt sagt, om det inte finns renhet, så finns det ingen bön, men om man är ren, så behöver inte fallet vara att han måste be (just den tiden). Och med kraven för bön, refererar vi till de krav som är hur rätt ens bön är.
De Nio Kraven För Bönen:
1) Islam, det motsatta av detta är otro (kufr). Ickemuslimens handlingar är förkastade, det spelar ingen roll vilken handling han gör, för Allah den Allsmäktige säger:
Och i en annan vers, säger Allah den Allsmäktige:
Den ende bönen som är accepterad är Muslimens bön, en verklighet som bevisas av denna vers:
2) Bra Mental hälsa, motsatsen är klart galenskap eller dålig mental hälsa. Pennan höjs för den galne människan, vilket betyder att han inte hålls ansvarig för sina handlingar tills han kommer till sitt förnuft. Allahs Sändebud salAllahu aleyhi wa salam sade:
-
Pennan lyfts från tre: den som sover, tills han vaknar; den galne personen, tills han kommer till sitt förnuft; och barnet, tills han når puberteten.
[Recorded by Ahmad in his Musnad, and Abu Dawud, An-Nasa’i and Ibn Majah.]
3) Åldern av insikt, motsatsen är tidig barnålder. Tiden då man kan urskilja olika ting är ungefär vid sjuårsåldern, tiden som ett barn blir beodrat att be, för Allahs Sändebud,saw, sade:
-
Beodra era söner att be när de är sju, slå dem (om de vägrar) när de är tio, och den tiden, få dem att sova i olika sängar.
[Recorded by Al-Hakim, Imam Ahmad, and Abu Dawud, and in one version it is: Order your children……]
4) Att man tar bort Hadath, och det finns två typer av Hadath; (i) Den större, (ii) den mindre. Den första innebär menstruation och sexuellt umgänge; man renar sig själv från dessa former av Hadath genom att utföra Ghusl. Ett exempel på den andra är att man fiser, och denna typ av Hadath tas bort genom tvagning; Allahs Sändebud, saw, sade:
-
Allah accepterar inte bön utan rening.. (Recorded by Muslim and others)
Han sade även:
-
Allah accepterar inte bönen av den som är i stadie av Hadath tills han utför tvagning. (Agreed upon)
5) Att man tar bort orenheter av tre: från ens kropp, från ens kläder, och från stället man ber i.
-
Och dina rena kläder! (Al-Muddaththir 74:4)
Rena ersjälva från urin för sannerligen, är det den mest vanliga orsaken för straffet i graven.
6) Att man täcker sin Awrah (den del av kroppen som måste bli täckt.) med kläder som inte visar ens form, hud eller hudfärg. Allahs Sändebud, saw, sade:
-
Allah accepterar inte bönen av en kvinna som har mött åldern av menstruationen om inte hon bär en slöja. (Recorded by Abu Dawud)
Folket av kunskap, säger att om man har möjlighet att bära kläder, men ber naken istället, så är bönen ogiltlig. Awrah för mannen, eller delen av kroppen som måste vara täckt under bönen, är mellan hans navel och knän (och axlarna), och samma för kvinnoslaven. Awrah av fria kvinnan är hela hennes kropp förutom ansiktet. Och även detta måste vara täckt om hon är bland främmande män. I en Hadith relaterad av Salmah bin Al-Akwa’, så beodrade Allahs Sändebud honom att täcka sig själv, även om han bara hade ett plagg. Och Allah den Allsmäktige säger:
-
O barn av Adam! Ta era prydnader till varje Moské. (Al-A’raf 7:31)
Det menas, till bönen.
7) Bönetidens entré. Beviset för detta är från hadith Jibril, aleyhi salam, där han ledde Profeten i varje bön, en gång i början av tiden för varje bön, och sedan på slutet av dess tid. Han sade, ” Å Muhammed, bönen är mellan dessa två tider,” Allah den Allsmäktige säger:
-
Sannerligen, är bönen påbjuden till de troende vid fixerade tider. (An-Nisa 4:103)
Utför As-Salat från middag tills mörkret av kvällen, och recitera Koranen i den tidiga gryningen. Sannerligen, reciteringen av Koranen i gryningen är vittnat (änglar). (Al-Isra’ 17:78)
8 ) Att man möter Qiblah:
-
(Al-Baqarah 2:144)
9) Intentionen: det ligger i hjärtat och dess yttrande är en innovation. Profeten, saw, sade:
-
Sannerligen, handlingar är efter intentionen, och för varje person är vad han hade för avsikt.
Tagen från:Prayer (excerpts taken from Explanation of Important Lessons For Every Muslim)
av Abdul-Aziz bin Abdullah bin Baz