Att bära niqab (ansiktssjal)

As-Salamu Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh,

nu ska jag skriva om hur det känns och hur det är att bära Niqab.

Det känns helt underbart!! Det är en obeskrivlig känsla, alhamdulilah det känns befriande och härligt.. Ser ingen nackdel med att bära den.. Om man får negativa kommentarer så får man belöning inshaAllah.. Annars gör man dawah vart man än går då nästan alla har koll på en.. :)

En missuppfattning bara jag ville ta upp. Vissa säger att i vissa fall så får hijab+niqab mycker mer uppmärksamhet och blickar än vad en kvinna med ''vanliga'' kläder som visar upp sin skönhet. De säger, "då förlorar hijab sitt syfte att få mindre uppmärksamhet".  Men detta är två helt olika sätt man får uppmärksamhet. Hijab/niqab är uppmärksamhet för att man ser annorlunda ut, folk är nyfikna osv. Men med en kvinna som visar upp sin skönhet så får hon uppmärksamhet för att hon är fin, ett njutbart objekt att vila ögonen på. En annan missuppfattning är att vi endast täcker oss för att andra män inte ska bli upphetsade, detta är falskt. Vi täcker oss för att lyda vår Herre, för att försöka komma närmare vår spirituella sida.. Och anledningarna till varför vår Skapare har sagt till oss att täcka oss är många. Vissa kanske vi kan klura ut själva och andra kanske endast Allah vet.

Iallafall! När jag går ut om dagarna och gör mina ärenden.. Får jag inte negativa kommentarer eller blickar.. Om det skulle vara negativa blickar så är det väldigt få, de flesta blickar man får är av nyfikenhet.. :) Alhamdulilah.. Och om man får negativa kommentarer, så är det 90% om inte 100% av gamlingar och fyllosar.. Men vi vet ju alla att dessa två grupper alltid vill kommentera det de inte gillar, vare sig det är en punkare, hiphopare eller i vårt fall muslimer. Så man bryr sig inte så mycket, det är inget personligt liksom.. De känner bara att de måste säga annars så ångrar de sig eller något haha.

Jag personligen har aldrig gått till banken, men om jag behöver det och det krävs identifikation så tar jag ju vänligt upp min niqab bara.. :-) Man kan fråga efter kvinnlig arbetare eller att gå till ett annat rum om de krånglar typ.. Men mamma har gått till banken flera gånger och det brukar gå bra. Sist hon var där så fick hon attityd av kvinnan bakom disken trots att mamma samarbetar.. Men men så kan det vara!

Jag jobbar inte, och vill inte heller ha något speciellt arbete av något slag.. Så detta är inget som är ett problem för mig. Men jag vet ju att det skulle vara svårt att få arbete med niqab. Om jag skulle utbilda mig hade det varit till förskolelärare och då hade jag arbetat i muslimskt dagis, inget problem :). Men vill studera islam och lära mig mer om religionen, lära mig arabiska inshaAllah..

Att bära niqab är en lycka, en befrielse, som jag älskar! Allting är normalt förutom att man får mer blickar.. Men det är ingenting jag personligen bryr mig om.

<3
Tankar: 2.....
Muslim aktuellt | Direkt länk | 2010-02-12 @ 17:47:19|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Jennifer

MashAllah, må Allah belöna dig rikligt min syster! InshAllah blir jag också stark nog att ta på mig korrekt hijab. Kram

2010-02-15 @ 09:41:46
URL: http://myroadtrip.blogg.se/
Postat av: Linn

Jaa, må Allah belöna dig syster!! Må Allah underlätta för dig och alla mina andra systrar som bär niqab, ameen!! inshaAllah, kommer min dag också en dag ;)

2010-02-16 @ 19:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0