Gör era Hem en Qiblah

Vad som menas är att ta hemmet som en plats av dyrkan.


Allaah säger (tolkning av meningen): “Och Vi ingav Moses och hans broder att låta sitt folk i Egypten inrätta bostäderna [så att bönen kunde förrättas där och orientera dem] i böneriktningen och uppmana dem att förrätta bönen [i hemmen] och [befallde Moses] att förkunna för de troende det glada budskapet ["Guds hjälp är nära"].[Yoonus 10:87].

Ibn ‘Abbaas sade: “De blev beordrade att ta sina hem som böne-platser [lit. Moskéer].”

Ibn Katheer sade: “Detta – och Allah vet bäst – var på grund av intensiteten av svårigheter som de mötte från Pharaoh och hans folk. De blev beordrade att be mycket, som Allah säger (tolkning av meningen): TROENDE! Sök med tålamod [Guds] hjälp i bönen!” [al-Baqarah 2:153], och som det var rapporterat i hadithen av Allahs Sändebud (frid och välsignelser över honom), att när han var bekymrad över någonting, så brukade han be.”

Detta förklarar vikten av dyrkan i hemmet, speciellt i tider då Muslimerna är i en svag position, som händer i vissa ställen där muslimerna inte kan be öppet framför icke-muslimer. I detta sammanhang kanske vi tänker på mihraab av Maryam, vilket var hennes ställe av dyrkan, som Allah säger (tolkning av meningen): “…Var gång Sakarias besökte henne i helgedomen, fann han henne försedd med föda.…” [Aal ‘Imraan 3:37]

Sahaba (må Allah vara nöjd med dem) brukade vara angelägna över att be hemma – bortsett från de obligatoriska bönerna (vilka bads i församlingen i moskén) – och det finns en berörande historia angående detta.

Mahmood ibn al-Rabee' al-Ansaari rapporterade att Utbaan ibn Maalik – som var en av Sändebudets (frid och välsignelser över honom) följeslagare och var en av Ansaar som var närvarande vid Badr. Han kom till Allahs Sändebud (frid och välsignelser över honom) och sade:
Jag håller på att förlora min syn, och jag leder mitt folk i bön. När det regnar, blir dalen mellan mig och dem översvämmad och jag kan inte komma till deras moské för att leda dem i bön. Å Allahs Sändebud, jag skulle uppskatta om du kom och bad i mitt hem så att jag kan ta det som en plats för bön.” Allahs Sändebud (frid och välsignelser över honom) sade, ”Jag ska göra det insh'Allah
Utban sade: ”Nästa morgon kom Allahs Sändebud och Abu Bakr på morgonen. Allahs Sändebud frågade om tillåtelse att komma in, och jag gav honom tillåtelse. Han satte sig inte ned tills han kommit in i hemmet, sedan sade han, '
Var skulle du vilja att jag bad i ditt hem?' Jag visade honom ett hörn i huset, sedan ställde sig Allahs Sändebud upp, gjorde Takbeer, och vi stod på en rad bakom honom, och han bad två rakahs och sade salaam i slutet av bönen.”(Rapporterad av al-Bukhaari, al-Fath, 1/519)

Källa: 40 Rekommendationer för det muslimska hemmet

Tankar: 1.....
Det Muslimska Hemmet | Direkt länk | 2010-12-09 @ 11:00:00|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Umayma

Masha Allah! Subhana Allah, vilken man han var, Profeten Mohammad, Sallalahu Alayhi wa Salam.

2010-12-10 @ 00:42:15
URL: http://umayma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0