Imaan VS Fiqh
Ps! Med uttalandet "Glöm inte Dunya" så menade jag att man inte kan dyrka Allah och studera hela tiden, du måste också ge tid till din familj och till din kropp. Allah har rättigheter över dig, din familj har rättigheter över dig och din kropp har rättigheter över dig.
As-Salamu Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh <3
Bra sagt, masha'Allah. Var sak har sin tid & plats, och islam är ju varken enbart yttre regler eller enbart en andlig religion.. Det ena hänger ihop med det andra, annars tappar man greppet pa ett eller annat sätt...
Mashallaah , gillar denna påminnelse, baraka allahu fiki ukhte <3
Mashallah, riktigt bra syster <3
AS-Salam aleikom wa Rahmatullahi wa barakatuh dyrbara syster. Såg det här inlägget och ville bara göra några snabba kommentarer. Ja, du har rätt eemaan kommer på första plats. Att lära sig om aqeedah (tro) kommer först, men det finns även andra saker som är obligatoriska för en muslim att veta. T.ex. är det obligatoriskt för en muslim att veta hur man ber, hur man rengör sig inför bönen, vad som bryter ens wudu osv. Om en person har eemaan utför bönen, MEN lämnar saker som är obligatoriska i den kan det vara att hans bön inte accepteras. T.ex. anser vissa lärda att den som läser Surat Al-Fatiha fel i bönen, kommer inte få denna bön accepterad OM han hade möjlighet att lära sig men inte gjorde det. Därför bör vi lära oss om saker inom fiqh som tillhör vår obligatoriska dyrkan. Man ger var sak sin plats, men de lärda har inte studerat aqeedah uteslutande till de är färdiga med detta ämne, utan studerat det samtidigt som de studerat ämnen som är vässentliga för att få deras dyrkan accepterad av Allah. Hur kan vi öka på vår eemaan om våra handlingar inte ens accepteras av Allah på grund av vår okunnighet? Att studera fiqh är en dyrkan, varje handling är vid dess avsikt. Om en person avser att dyrka Allah genom sina studier kan jag garantera dig att Allah kommer rena den här personens hjärta och öka på hans eemaan inshaAllah. Ang. vad du skrev om att du inte ens memoriserat 40 hadiht Nawawi osv., så vill jag påminna om att de lärda sagt att du man har brist med tid går förståelse före memorisering. Så därför bör vi först och främst förstå dessa hadither, alltså fått dem förklarade och sedan memorisera dem. Wa Allahu alem. Må Allah bevara dig syster.
wa aleikum salam wa rahmatulahi wa barakatuh, jazaki Allahu khayr för din fina kommentar. Ja självklart man måste veta hur man ska dyrka Allah så man inte gör fel alhamdulilah.. Jag mena inte i inlägget att jag inte studerar det som är viktigt för mig att veta för som jag skrev så, tar jag det när det behövs.
Det jag menade med detta var att det är onödigt att studera massa som man inte kommer behöva just då. Jag menar jag kan studera fiqh om hajj nu tex, men sen om jag ska åka o utföra hajj om två år kommer jag ha glömt bort jättemycket så därför studerar jag hellre det när/om det blir aktuellt insh'Allah ^^.
Och jag vill gärna bli student av kunskap så då är det rekommenderat av de lärda att kunna Koranen utantill först, lära sig arabiska, sedan lära sig de 40 haditherna av nawawi (alltså som en början) och aa sen beror det på vilket ämne man vill studera djupare in i.. Så med det uttalandet jämförde jag mig själv med en talib ul 'ilm som studerar religionen djupt, och det första de lär sig är Koranen osv, sen (eller ilband samtidigt) går de djupare in i olika ämnen. Därför skrev jag så att "jag kan inte ens...".
för jag ser många studerar och lär sig i fel ordning, liksom all kunskap om islam är bra mashAllah. Men att förstå o lära sig Koranen först är det allra bästa för sin egen skull. (och då menar jag såklart inte att man ska strunta i lära sig hur man ber o gör andra ting.)
salam aleikum :)