Att gifta sig ung (och dum?)

As-Salamu Aleikum wa Rahmatulahi wa Barakatuh!





I väst, får man lära sig på en gång - gift dig inte förren du varit tillsammans med någon i fem år, och skaffa inte barn förren du har utbildning, jobbat i några år och är typ 30 år.

I väst får man lära sig att inte skaffa många barn (det är ju såååå jobbigt).
Och i väst blir man hjärntvättad att om man gifter sig ung så kommer det ta slut och att det inte är stor chans att kunna leva hela livet med en och samma partner. SubhanAllah!

Vet inte varför de vill att folk ska "testa" alla möjliga olika människor att vara tilsammans med osv.. Men de lyckas rätt extremt ! Visste ni att 70% av afroamerikanska kvinnor är singlar tex? Nästan alla västerländska barn har splittrade föräldrar.. Det tycks inte finnas någon harmoni kvar knappt.

Och sedan har vi islaam! Vackra underbara islaam!

I islam är det strängt rekommenderat att gifta sig ung, pga alla begär och synder man kan råka in i annars. Om man av någon anledning inte har råd att gifta sig så ska man fasta för att hålla begären så borta som möjligt. Man behöver inte ha ett fett jobb och håva in jättemycket pengar för att gifta sig. Om man har råd med  sig själv har man råd med en till.. =P Speciellt om man har egen lägenhet.

I islam är det även rekommenderat att skaffa många barn - då man vill göra umman större och starkare inshAllah. Det är nonsens att skaffa ett barn och "fokusera" på detta barnet så att den blir bra... Hur många underbara gigantiska familjer finns det?? Jättemånga!! Stora familjer har mer gemenskap och samarbete på ett annat sätt en tex en familj med en eller två barn.... Man känner sig inte ensam med stor familj och det är bara så underbart!

I islam får man alla regler, tips och kunskap för att kunna ha ett lyckligt, långt och bra äktenskap. Alhamdulilah! Desto mer man studerar religionen (och praktiserar den), desto bättre blir man som person när det gäller partner,mamma,far,dotter,son,syster,bror och främling. Ja i alla aspekter blir man bättre person och mer mogen!

Bara för att man är ung så är man INTE dum! Alltid när man hör folk prata om sin ungdom säger dem, jag var ung och dum. Det existerar inte.. Alla gör misstag, och det i hela livet! Man har inte mycket erfarenheter som en ungdom men det ger en inte rätten att skylla ifrån sig alla sina misstag att man var ung och dum. Att gifta sig är inte dumdristigt. Jag säger det igen, religionen underlättar allting och man kan alltid vara mogen för ett giftemål. Det beror bara på en själv om man studerar och praktiserar tillräckligt inshAllah.

I väst så blir mannen mogen i typ 28 års åldern eller mer.. nej 26 års åldern om de har tur. Vissa mognar aldrig, de stannar hemma heela livet. Det är en sjukdom subhanallah att vilja stanna i "tonåren" hela livet.

I islam så är man inte tonåring, det finns inte. Det är barn och vuxen. Man mognar när man kommer i puberteten, det beror på hur man uppfostrar sina barn och hur man själv väljer att vara. Om man uppfostrar sina barn och inte lär dem ansvar osv så kommer de inte att ta ansvar när de är 20. På Profetens tid(saw) så krigade 17åringar för islam, 17 åringar var de som ville kriga mest av alla och många gjorde stor skillnad. Nu sitter 17åringar framför playstation eller spelar fotboll hela dagarna..

Man behöver inte ha examen eller värsta rikedomen. Visst är det bra om man har en egen lägenhet att bo i som start, men man kan studera, ha lägenhet och vara gift på samma gång. Den som kan ta hand om sig själv kan även ta hand om en annan.

Att gifta sig i sin ungdom är någonting av det bästa man kan göra!


<3 salam aleikum
Tankar: 9.....
Mina Tankar | Direkt länk | 2009-09-29 @ 14:09:37|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Linn

Du har alldeles rätt! Många tycker att det är konstigt med folk som är unga och gifta, och förstår inte varför "jag ska ha så bråttom". Men har jag hittat min man, varför ska jag då vänta?

2009-09-29 @ 16:33:28
URL: http://hlbd.blogg.se/
Postat av: Sara

Du har så rätt i det hela. Förstår inte varför människor tänker så annorlunda nu för tiden. Syster jag behöver din hjälp. Gå in på min blogg och läs inlägget om en dålig människa!

Assalamu alikom

2009-09-29 @ 17:00:56
URL: http://metrobloggen,se/therightway
Postat av: R

Subhanallaah ,det ända unga och dumma är att man ska skaffa sig så många partners som möjligt och leva livet , vad är det för nonsens !



Jag tycker det är så konstigt att man säger : men guud ska du gifta dig såhär ung ?? men till en annan så säger man : åhhh grattis är ni sambo nu, va roooligt !!



SUbhnallaah! Så bra påminnelse syster min , ur awesome ! :D:D ...

P.S hahah det va min lille bror hahahah asså hatar att han ska spela storebror mahahah

2009-09-30 @ 10:30:57
URL: http://stoltmuslima.blogg.se/
Postat av: Fatiha

Amin.

Hellre ung och gift än ung.

Inschallah så ska mina barn få gifta sig när de vill. Stor familj lika med lycka och närmare allah subhana ewa taâla.

Tittar in lite då och då och får alltid en tanke ställare. Må allah belöna dig för ditt arbete.

2009-09-30 @ 16:24:54
URL: http://fattis.wordpress.com
Postat av: M

Interessant inlägg

Om man gifter sig ung så tycker många synd om en.

Det är som att säga stackars dig äktenskapet är nåt dåligt. Men det är ingen som säger till ungdomar att det är synd om de för att de super sig fulla är sexuellt fria. Islam ser barn och äktenskap som något naturligt och bra, Från grunden uppfostras barnen till förståelse respekt och Islam lär upp människor om samspel i ett äktenskap. Just därför tycker troende att äktenskape är något fint och ej påfrestande.

2009-09-30 @ 22:37:07
Postat av: Krister

Och på profetens tid gifte man sig med 9-åriga flickor, eller i vart fall gjorde profeten det. Förespråkar du pedofili även i dagens samhälle?

2009-10-25 @ 02:04:00
Postat av: Anonym

krister, översatt en artikel, du kan gärna checka in den i min blogg ;)www.hjertaislam.blogg.se

2009-10-26 @ 13:52:14
Postat av: Linnea

Hej! Jag googlade på att gifta sig ung och så kom det här upp, Jag håller verkligen med dig! Alla här i Sverige USA och alla såna dära tråkiga länder vill att man ska skaffa en ny partner hur ofta som helst, och man kan inte gifta sig föns man är gammal typ. Själv vill jag gifta mig och skaffa barn de närmaste 2-3åren. Jag uppfatta aldrig om du är "muslim eller kristen". Men jag kommer från en familj som inte alls tror på gud eller religion/kultur. Men endå är det det jag verkligen vill ha. Vackra underbara islam!

2010-07-27 @ 13:51:29
URL: http://kunglinnea.blogg.se/
Postat av: SweGizmo

Fin Blogg! :)

2010-08-19 @ 23:20:22
URL: http://swegizmo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0