Min Moské Dagbok

As-Salamu Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh, följande kommer från vad jag skrivit när jag var i moskén tidigare idag..

Jag har tillbringat största delen av dagen i moskén. Vaknade tyvärr försent för att hinna till fredagsbönen. Men Alhamdulilah, kom fram vid halv två och väntar nu på maghreb. Har läst ut en bok alhamdulilah, mycket kunskap ur den "hemliga boken"..! Föreläsningarna idag blir inshallah lika bra som dem igår. Enda skillnaden är att idag har jag en penna med mig - beredd att anteckna allt inshaAllah!

NU är det adhan!!

Har bett färdigt och allt nu... Älskar lugnet i moskén, helt underbart Alhamdulilah! På ett sätt hoppas jag att inte många fler kommer idag. Anledningen= det kom massa igår som pratade under hela föreläsningarna. Distraherande indeed! Men såklart, om folk kommer för att lyssna.... Välkomna!

I väntan på föreläsningen kom några systrar och haffade mig, de tog mig upp till andra våningen till någon kurs! Fick slänga på mig niqab och lyssna på AdbulHamid, må Allah belöna honom.! Vi går igenom en bok som heter "99 frågor & svar om Aqidah (trosuppfattning)". Ordet Aqidah använde man inte förr i islam då alla följde samma. Men nu finns det så många olika trosuppfattningar, så man måste lära sig om vad den äkta, sanna Aqidah är. Mitt i denhär kursen så gick jag och en syster iväg för att lyssna på den andra föreläsningen som pågick.

Föreläsning nummer 1 - Meningen med livet (missade talarens namn)

Meningen med livet - dyrka Allah.

Han gick igenom hur icketroendes liv är och hur de aldrig kommer att bli nöjda med oss muslimer. De kommer aldrig bli nöjda tills vi blir som dem. De tar oss sakta, sakta ifrån islaam - med tal, kläder, tankar osv. De påverkar oss på små sätt, men det borde vara tvärtom! Att vi muslimer påverkar dem. Med vårt bra betéende, hur vi ser ut och olika handlingar.
Han berättade hur  icketroendes liv bara handlar om underhållning, de fördriver bara sin tid hela tiden så att de inte blir uttråkade. Med filmer, fest, tv, drickande osv. Bara underhållning och de har inget högre mål i livet. Det är våra fel att människor inte vet någonting om islaam. Tron på Allah finns hos 80% av svenskarna, de har sin egna specialdesignade tro.. De flesta tror att islam är som kristendomen, vi måste få folk att förstå att det inte är samma! Det är vårt uppdrag att ge dem svaret på vad meningen med livet är!

Föreläsningen är slut nu, började prata om hur jag kom till islam till några systrar.

Ishaa
Äta fika och umgås..

Föreläsning 2 av AbdulHamid, ämne - Fritt val.

Han frågade oss om vilket ämne vi ville ha.. Det blev lite om Profeten Muhammed(saw), vilket i sig är hundratals timmar av prat! Det var lite om hans vackra betéende.. Och bland annat om hur man skall vara med sina föräldrar och lite allmänt hur man skall vara i en familj. Det var väldigt blandat mashallah!

Lärde känna flera systrar Alhamdulilah, en av dem var en svensk konvertit mashallah! Hon blev muslim i somras, Allahu Akbar! Må Allah alltid vägleda henne, oss alla och vägleda ännu fler till islaam! Man kunde se hur hennes ansikte lyste av Allahs Barmhärtighet.. Det är så underbart att lära känna systrar, ta del av deras historier och bara känna hur stor Barmhärtighet och Visdom Allah har! Ens imaan blir starkare Alhamdulilah!

Nu sitter jag ensam och väntar på att min underbara mor skall hämta mig. Det har helt klart varit en lyckad moské vistelse, Alhamdulilahi Robbil Alamiin <3

//Er syster som älskar er alla
var ni än kommer ifrån och hur

ni än ser ut!

Tankar: 4.....
| Direkt länk | 2009-10-30 @ 22:08:39|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: R

MashAllaah min kära syster , så duktig du är ! jag önska jag kunde sitta berved dig och skriva i din söta antekningsbok , som jag redan har skrivit i ehmm :p hhaha :D

2009-10-31 @ 11:14:47
URL: http://stoltmuslima.blogg.se/
Postat av: mycket söt

där satt du med din söta penna och söta anteckningsbok i den söta mosken skrivande söt för dig själv så ville du skriva ordet söt men skrev det med två t då skrattade du lite söt för dig själv.

så tänkte du nä nu är jag hungrig!

2009-10-31 @ 12:52:36
Postat av: Emma

Salam alaykom.... Masha Allah, vad underbart att du har chans till att spendera din tid i mosken och på föreläsningar... Ja jag älskar också känslan av att sitta i mosken, lugnet och ens iman som bara blir starkare och tränger in i ens hjärta :) Insha Allah jag hoppas en dag att våran moske med kan hålla öppet hela dagar så man kan sitta där och bara läsa en bok eller tänka.... Insha Allah kher...

2009-11-01 @ 00:58:59
URL: http://amuslima.blogg.se/
Postat av: i

Asalamu aleikoum, gå in på islam.nu, darulhadith.com muslimah.se eller com, salafisystrar.se där har du bra lektioner av bröder som har examinerat från det islamiska universitete i medinah.

2009-11-01 @ 01:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0