Att tala om Allah(swt) utan kunskap
I Allahs Namn, den Mest Nåderike, den Mest Barmhärtige
Av: Jamaal al-Din Zarabozo
(...) Al-Qurtubee i hans tafseer, talar han om de människor som när de läser Koranen säger att de får speciella uppenbarelser i minnet, eller att "mitt hjärta säger detta", och han avgör att den som läser Koranen och säger, "fråga ditt hjärta" eller "mitt hjärta säger mig", och så vidare, talar de om Allah utan kunskap (ilm) som, vi kommer tala om, är en av de mest stora synder vi kan göra, och att de är från zanaadiqa, de som inte har med Islam att göra, och han sade att de borde bli dödade som murtadeen).(...)
När du går till Koranen och du läser en vers ur Koranen, och du förklarar den versen utan att ha ordentlig kunskap, utan följa den riktiga metodiken, så kanske du ,och bara Allah swt vet, faktiskt föler din egna hawaa, följer dina egna begär, du kanske följer en inspiration från Shaytaan, du kanske följer dhann (motsägelser), som Allah talar om i många ställen i Koranen, eller så kan det faktiskt vara en inspiration från Allah (swt), men mest trovärdigt är det inte det sistnämnda. Och varför är det inte det sistnämnda? För så som vi ska tala om det senare, om du inte följde den rätta metodiken i att tala om Koranen, så har du redan gjort en synd. Bara att tala om Koranen, utan riktig kunskap, att ge förklaring av Koranen, utan ordentlig kunskap, utan riktig bakgrund, utan att vara kvalicifierad att göra detta, har du redan gjort en synd. Och när du gör en synd, så är det mycket otroligt att Allah (swt) ska välsigna dig genom den synden att du ska få den rätta förklaringen av Koranen.
När du säger att Allah menar detta eller Allah menar detta i en specifik vers, så talar du eller säger någonting för Allah, du talar faktiskt om Allah (swt), och om du talar utan kunskap, utan ilm, är det en av de största synderna du kan göra.
Fakta är att, Ibn ul Qayyim sade att det är den största synden. Ibn ul Qayyim säger att tala om Allah utan kunskap är den största synd du kan göra. Han grundar sin åsikt efter denna vers:
"Qul innamaa 7arrama Rabbi-l-fawaa7isha maa DHahara minhaa wa maa baTan, wal-ithma wal-baghya bi ghayri-l-7aqq, wa an tushrikoo bi-Llaahi maa lam yunazzil bihi sulTaanaa, wa an taqoolo 3ala-l-Laahi maa laa ta3lamoon."
"Säg: "Min Herre förbjuder ingenting annat än skamlösa handlingar, både det som sker öppet och det som sker i hemlighet och [all annan] synd och orättmätigt våld. Och [Han förbjuder er] att sätta vid Guds sida det som Han aldrig gett bemyndigande till och att påstå om Gud det ni inte kan veta."" [The Noble Qur'aan, 7:33]
Genom att diskuttera denna vers, säger han, först att det finns synder som är haraam li-dhaatihi, förbjudna pågrund av deras egna onda natur, och andra är haraam li ghairihi, vilket är förbjudet för att det leder till ondska eller de har ondska i sig.
Och han sade med respekt för versen, att alla dessa fyra synder är haraam in dhaatihi, de är haram i sina inre egenskaper, pågrund av det onda i dem. Om man fortsätter hans diskussion, säger han att Allah först nämner skamlösa handlingar, och han säger att det är den minsta synden Han nämner, efter det nämner Han synden orättmätigt våld; detta är en större synd än den första som Allah nämnde.And he said with respect to this verse, all of these four, they are haraam in dhaatihi, they are haraam in their own essence, because of the evil in them. Continuing his discussion, he said that Allaah swt first mentions al-fawaahishah, and he says this is the least of the sins that He mentions, after that He mentions the sins of transpasses against the truth; this is a greater sin that the first one that Allaah mentioned.
Och sedan nämner Han shirk, och slutligen nämner Han att säga saker om Allah (swt) som du inte har någon kunskap om. Han säger att Allah går från det lägsta till det högsta. Och anledningen att tala om Allah utan kunskap, med rätt metodik och med rätt bakgrund, kan vara värre än shirk, är för att det inkluderar mer saker än att göra shirk gör. Han säger att det handlar om och innehåller:
- Tillskriver någonting falskt om Allah (swt)
- Ändrar eller lägger om Allahs(swt) religion
- Nekar vad Han har accepterat eller
- Accepterat, vad Han har nekat,
- Säger att saker är sanna som är falskt eller
- Säga att någontng falskt som är sanning, och även att
- Stöda någonting som Allah (swt) ogillar eller hatar, och
- att gilla någonting som Allah (swt) ogillar.
Med andra ord, när du talar utan ilm, i religionen, om saker som är relaterade till religionen, så ändrar du religionen av Allah (swt). Och fakta är, att du då fortsätter vad han skrivit - detta är taget från "Madaarij us Saalikeen", 1:372-3 - du finner fakta att tala utan kunskap är den riktiga källan till kufr och shirk.
Han sade, till exempel, månggudadyrkarna påstår att det dem dyrkar istället för Allah var saker som skulle få dem komma närmare till Allah (swt), så deras anledning till shirk var att tala om Allah (swt) utan ilm, någonting de inte visste om Allah.
Liknande idag, de största kufr som vi har nu för tiden, bland muslimer, men speciellt bland icke-muslimer, är det värdsliga och grunden för det är att säga att Allah (swt) inte bryr sig egenligen vad vi gör i världen, eller att vi inte fått någon guide när det gäller det värdsliga, eller att Religionen Han sänt inte är meningen för dagliga affärer; allt detta är att tala om Allah utan kunskap.
Så fakta är, att det är en av de största syndera, och Ibn ul Qayyim sade till och med att det var den största synden. Och han nämner även att varje bid'ah, varje innovation, är också baserat på ett påstående som inte har stöd i Koranen och Sunnah, med andra ord är varje bid'ah också baserat på påståenden som är sagda utan kunskap.
Att tänka på det ännu längre, att bara gå till Koranen, och säga, jag är en troende jag är religiös, jag kan gå till Koranen och läsa Koranen, och få min egna mening, om det fanns någon i historien som skulle kunna säga detta är det - kanske skulle vi acceptera detta från dem - skulle det vara Profetens(saw) följeslagare, av många anledningar:
- De fick se uppenbarelserna av Koranen själva,
- de fick se händelserna som Koranen nämnde, de levde i dessa händelser som den nämnde,
- Koranen blev uppenbarad i deras språk, språket som fanns i deras tid,
- Allaah swt valde dem att vara Profetens(saw) följeslagare,
- och Han förklarade dem som den bästa generationen.
Så om någon verkligen kunde påstå detta att han har ett sånt rent hjärta och har en så nära relation till Allah(swt) eller förstår Islaam så bra, att han kan gå till Koranen och tolka Koranen bara genom vad hans hjärta säger honom eller vad de kallar ra'ee (personliga åsikter) - efter Sofees blev det kallat "vad hjärtat säger dig", men egentligen är det personliga åsikter, så skulle det vara Sahaaba, men om vi går till Sahaaba ser vi att vad de fick lära sig från Profeten(saw) var helt tvärtom. Vad de fick lära sig var att det var totalt förbjudet att tala om Koranen utan riktig kunskap.
Och de gjorde sådana uttalanden. Som exempel, Abu Bakr(ra) sade en gång, "Vilken jord skulle ge mig plats att leva och vilken himmel skulle skugga mig om jag talade om Koranen med min åsikt eller med någonting jag inte vet." Och `Umar ibn al Khattaab, sade också, "Var försiktiga med att använda era egna åsikter när det gäller religionen." Och Ibn `Abbaas, den som Profeten(saw) gjorde du'a för att han skulle förstå Koranen, så att han skulle förstå religionen, och att han skulle få ta'weel av Allah att förstå Koranen, sade också, "Det finns bara att följa Allahs Bok och Sändebudets Sunnah. Den som gör påståenden efter sina egna åsikter, vet jag inte om du kommer finna många goda gärningar bland hans synder."
Detta är Ibn `Abbaas stil, som han hade i många uttalanden. Menas att även om du gjort någonting gott, ser ut som någonting gott, kommer du finna det goda bland dina synder. Och at-Tirmidhee, i hans Sunan, sade han att bland många människor med ilm, kunskaps människor, Sahaaba och andra, så var de väldigt strikta när det gällde att tala om Koranen utan ilm.
Artikel från: Islaam.com
JazzakAllaho kayran
barrakAlaho feeki.
MashAllah, detta inlägg är mashAllah verkligen, subhanAllah!
Titta på dessa jävla islamisioter vilka dödar och dödar! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6085795.ab
Utan kunskap om Islam så skriver du här och svär?
Med lite kunskap så skulle du få veta att många gånger så använder människor religionen till sin egen fördel. Din artikel tar upp våld och död. jag lämnar en artikel till dig och här är det många drabbade, ovsett religion och nationalitet. Det är något att bli aktiv i med all rätt. http://www.aftonbladet.se/nyheter/153kvinnordodade/
vill nämna kort att tyvärr så finns det sekter inom islam som överallt annars. som dessa sjuka sekter som kom fram förra året i usa. Sanslöst helt enkelt. Kanske du kommer ihåg när det massanhöll både kvinnor och män och tog barnen ifrån dem. barnen visste ens vilken som var deras far och många misstankar om övergrepp fanns. Men till dig så ber jag snällt att du är helt klart välkommen att skriva här men inte att svära och svärta ner alla muslimer. Att generalisera är farligt och görs tyvärr hela tiden. finns inget perfekt människa idag så klart misstags görs och vi förlåter och försöker bli bättre inshAllah. Jag ber dig att titta på nästa länk jag lägger ut här. titta på hela och med öppet hjärta och sinne. Här får du se hur det började med när Israel ockuperade landet och vad som senare hände. I det dolda har massakrar skett på muslimer och världen har stått stilla och sett på. http://video.google.se/videoplay?docid=-7875444652425208286&ei=XTr2SvagD9Og-AbW-Y2yCw&q=outcry+to+the+ummah&hl=sv#