Kunskap, Nyckeln till Framgång

I Allahs Namn, den Mest Nåderike, den Mest Barmhärtige

 

 

Av: Syster Sumayyah bint Joan
Översatt av: Mig (Amanda)

 

 

Påståendet att ignorans är fullständig lycka kan inte vara längre från sanningen när det kommer till praktiken. Vad har under hundratusentals år, vilka stora ting har åstadskommits utav okunskap? Vilka stora emperier och vilken vetenskap och teknologi är vittnen över okunskapens styrka? Det är riktigt, ingen. Ingenting av äkta värde har uppnåtts utan visdom och kunskap.

 

Det var med enastående kunskap som Allah, (swt), lade grunderna för himlarna och jorden. Det var med visdom, kunskap och förståelse som Soleiman(as) regerade över det största emperiet världen någonsin känt till. Vår egna Profet, Muhammed(saw) berättade för oss att det var vår skyldighet att söka kunskap. Men vilken kunskap, är frågan.

 

Många av oss har använt dessa ord av Profeten (saw), för att rättfärdiga riba(ränta), för att sända döttrar och söner till de finaste universiteten så att de kan bli läkare, advokater och ingenjörer. Vi använder det att rättfärdiga att vi sänder barnen till fina privat skolor, för att de ska ha högre akademiska chanser och prestige än muslimska skolor har. Vi säger att vi gör det, för att Profeten(saw) sade till oss att söka kunskap, men är det denna kunskap han talade om?

 

Det är återberättat av Abu Musa att Profeten (saw) sade, "Exemplet av guidning och kunskap med vad Allah har skickat till mig är som regn som faller på jorden, vissa droppar som gör jorden bördig och ger grönsaker och gräs i överflöd. Annan del är det hårda regnet - vatten, och Allah gav människorna detta och de använder det för att dricka, (och får djuren att dricka från det) och för att ge landet vatten. Och en annan del är den som är ofruktbar som inte kan drickas eller ge grönsaker(ingen förmån alls). Det första är exemplet på en person som förstår Allahs Religion och tar fördelarna av kunskapen som Allah har gett genom mig och lär sig själv och andra den. Det (sista exemplet är en) person som inte bryr sig om det och inte tar Allahs Guidning genom mig (han är som ett ofruktbart land)." (Bukhari).

 

Ovanstående återberättelse säger oss, att Profeten(saw) berättar om företrädet av religiös kunskap. Detta är kunskapen som vi ska prioritera. All annan kunskap kommer inte vara till nytta om vi inte har denna. Först och alltid komer Allahs kunskap. Att veta Hans namn, attribut. Veta vad som förväntas av oss i vår betjäning till Allah, ochvilka rättigheter som finns mellan oss.

 

För det andra, borde vi sträva efter att kunna Allahs Bok, Koranen. Vi borde läsa den på Arabiska, om vi inte redan kan göra det. Vi borde också memomera så mycket som möjligt, och kämpa med att lära barnen dessa saker. Att läsa Koranen borde förekomma vanligt i varje muslimskt hem, och det är en aktivitet som hela familjen kan, och borde ta del av.

 

Det tredje, vi borde veta om Profeten Muhammed, sallallaahu alayhe wa sallam, och hans följeslagare. Det är genom att läsa deras historier som vi lär oss om deras mod, kärlek för Religionen, och deras kompletta gudsfruktan till Allah. Det är genom att känna dem som vår kärlek växer för dem, och genom att älska dem, strävar vi efter att bli mer och mer som dem. Detta är speciellt sant, när många barn tex vill bli som Michael Jordan eller Janet Jackson eller någon annan kändis. De vill efterlikna dessa, för att de vet så mycket om dem. Därför är det så viktigt för oss muslimer att introducera våra hjältar till våra barn. Vem var modigare i ett krig än Umar(ra) och Hamza(ra); vem var mers vis och benägen än Abu Bakr(ra); och vilka kvinnor var mer tacksamma, eleganta och hederfulla än Profetens(saw) fruar?

 

Ja, i dessa tider när teknologin och informationen är på så hög nivå, är det viktigt att skaffa sig värdslig kunskap. Det är viktigt att ha läkare, advokater och ingenjörer. MEN vi behöver folk som har kunskap om religionen först och det behöver vi mest. Vilket gott gör det oss att ha en nation full med profesionella människor som inte vet hur man gör salat, eller som inte vet vad zakat är, eller hur man utför Hajj?

 

Ignorans är inte fullständig lycka. Genom det rinner hemska saker som bida, shirk, oenighet och hat. Kunskap är nyckeln till framgång. Det ger oss kraften att ta hand om oss själva, vårt hushåll, och slutligen våra samhällen. En nation, som glömmer hur den blivit grundad, vem den tjänar och vilka ansvar som finns, genom att anta okunnighet, är en nation som har ett svårt öde.

 

Artikel från: Islaam.com

Tankar: 4.....
Kunskap | Direkt länk | 2009-11-05 @ 08:15:05|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Sv: as salam aleikum sis

jag vet faktiskt inte, inget jag har läst iallafall... men hittar du en hadith eller vers i koranen så let me know, inshallah. jag följer dem tider som anges på islamiska förbundet. och ingen har sagt något om de sen jag blev muslim så...

take care kram <3

2009-11-05 @ 10:27:53
URL: http://myroadtrip.blogg.se/
Postat av: Jennifer

:) Barik Allahu fik! Må allah ge dig jannah, ameen!

Jag har en fråga bara hur vet man när solnedgången infaller när de är gråväder som nu? när man inte ser solen... det stod om Asr-bönen Volym 1, Bok 10, Nummer 528:



Berättat av Abu Al-Malih:



Vi var med Buraida i ett slag en molnig dag och han sa, ”Utför ’Asr bönen tidigt eftersom Profeten sade, ”Om någon lämnar ’Asr bönen, då kommer alla hans (goda) gärningar att tillintetgöras.”



tror du de gäller även för alla bönerna? att man ska utföra bönerna tidigare om det är molninga dagar då man inte ser solen alls? eller vad utgår man i från?



Kram

2009-11-05 @ 12:55:18
URL: http://myroadtrip.blogg.se/
Postat av: R

Mashallaah , må allah belöna dig för denna fina text ya ukhtee , jag längtar till nästa del av kunskapseveckan !



Besos<3

2009-11-05 @ 17:40:40
URL: http://stoltmuslima.blogg.se/
Postat av: Arnela

Salam aleikum! Jag hittade hit av en slump och eftersom jag behöver hjälp med lite synpunkter om Islam.



Jag heter Arnela, är praktiserande muslim (fast bär ingen slöja). Jag går trean på samhällsprogrammet och just nu samlar jag in fakta till mitt projektarbete som handlar om kvinnor i islam. Jag behöver några interview-kandidater som är svenska, har konventerat till islam, eller från iran, sudan eller något annat muslimskt land. Jag tänker intervjua muslimska kvinnor runt om i världen, och hittills har jag kandidater från bla. Kroatien, Saudi Arabien, Palestina, Afghanistan och Bosnien.



Projektarbetet handlar om att jämföra muslimska kvinnor i sv.media och muslimska kvinnor som de själva uppfattar sig (det visar sig vara en stoooooor klyfta mellan dem). Jag vill försöka minska det med mitt arbete, och ge info om kvinnornas ställning i Islam osv.



Jag skulle bli jättetacksam om någon hörde av sig på mejl [email protected]

Frågorna är alltså av typ: er bakrund, hur ni blivit muslimer, vad ni tycker om att "muslimska kvinnor är förtrycta", om slöjan, hedersmord etc. Era synpunkter helt enkelt.



Tack på förhand :-)



2009-11-05 @ 19:44:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0