Svar på ett antal frågor..

Salam Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh!
Har fått några frågor som jag ska försöka svara på så gott jag kan, dock är jag inte en jättelärd muslim som kan allting utantill osv, men ska svara på det jag kan!  Vissa frågor kanske jag formulerar om till kortare frågor

  1. Varför talar man som muslimer om för varandra om man inte har den rätta tron eller om man gör något fel i religionen?
    Svar: Detta är ett väldigt stort ämne! De flesta praktiserande muslimer brukar praktisera det som står i Koranen och det som Profeten Muhammed(saw) lärde ut. Det finns endast en Koran, så alla kan förstå att om man gör någonting som går emot Koranen, som är Guds ord, så gör man fel. Som muslim är det ens ansvar att berätta detta till sin broder/syster, annars blir man frågad om detta på domedagen. Varför man inte varnade personen eller sade till personen vad den gjorde fel.
    Och till Profeten(saw) som antagligen nästan alla muslimer har som förebild! Det finns någonting som kallas för hadith, i en hadith står det någonting som Profeten(saw), har sagt eller gjort. Återberättat av kanske Profetens(saw) fru eller följeslagare. Det finns speciellt två stycken hadithsamlare som man vet är autentiska källor, "Bukhari och Muslim". Så om man söker på internet "hadtih bukhari" tex så hittar man många återberättade saker som ger oss inblick i hur Profeten(saw) gjorde i olika situationer osv. Och det står i Koranen att vi ska följa Profetens(saw) läror. Den som gör detta plus följer Koranen går Insha'allah den rätta vägen! Som sagt innan är det väldigt viktigt att föra vidare sin kunskap till andra muslimer. Så att man inte blir ifrågasatt på domedagen varför man höll allting till sig själv bara!
    OK! Nu finns det olika grupper muslimer också. Men alla har samma grund som är att man ska tro på endast en Gud och att Muhammed(saw) var det sista sändebudet. Det finns endast en rätt grupp, den gruppen som följer Guds ord och följer Profeten Muhammed(Saw)! Så om det är en grupp tex som kanske säger att "vi följer bara denna Sheikh,"präst", och vad denna Sheikhen säger, ingenting annat, denna Sheikhen är högre upp än alla andra". Många grupper gör detta, och det är fel! Ingen människa har högre position än någon annan i värde, så om man säger han har högre makt än alla andra och är bättre, så är det som att dyrka denne person. Bara Gud förtjänar dyrkan. Det finns så många olika grupper och det skulle ta många sidor att skriva om bara detta. Vissa lägger till saker i religionen och vissa tar bort saker ur religionen, detta är fel. Då religionen är komplett, behövs ingen förändring. Alhamdulilah!
    Hoppas att du förstod mig hur jag menat.. :-)

  2. Varför går muslimer till olika moskéer beroende på ens tro, nationalitet osv?
    Svar: Det måste vara olika för varje person.. Men ett exempel, Shiamuslimer och Sunnimuslimer gör saker mycket olika. De har samma grund men Shia gör många saker som inte Koranen eller Profeten(saw) sagt/gjort, nu finns det också olika grupper i Shia, men denna shiagruppen jag lärt mig om är den gruppen som anser att Koranen inte är färdigskriven av någon anledning! De säger att den enda som kan Koranen helt är några Sheikher osv, de är helt enkelt helt annorlunda än Sunni. Om dessa är i samma moské, blir det kanske bråk eller någonting, vet inte faktiskt! Men det blir antagligen jobbigt. . Gud vet! Att gå till olika moskéer pågrund av nationalitet eller någonting annat är helt oförståerligt, vet inte varför folk gör detta. Kanske kultur eller någonting annat. I Moskén i min stad går alla nationaliteter till iallafall.. Det har alla moskéer jag gått till varit, många nationaliteter! Alhamdulilah! Men till Mecca åker hela världen till, så ska det vara! ^^

  3. Citerat nu från lång text : "Många muslimer beskriver sig som muslim men långt ifrån alla är inte praktiserande muslimer utan firar högtiderna osv." Och en Kristen presenterar sig inte som en kristen om man inte är riktigt troende. En som bara går i kyrkan på speciella tillfällen presenterar sig inte som kristen. Finns det något liknande när gäller Islam i Sverige? Hur arbetar man med dessa frågor?
    Svar: Nu var själva frågan/förklaringen mycket längre och jag vet inte om jag förstått frågan rätt. Men förstod som du skrev många muslimer säger att dem är muslimer utan att praktisera, kristna gör inte det. Jo, det finns många som säger att dem är muslimer utan att vara praktiserande, och jag vet inte anledningen. Kanske har de växt upp med att inte fått lära sig religionen, kanske vill de börja praktisera någon dag, kanske säger de det pga att folk ofta frågar vad ens tro är. Men det finns självfallet många muslimer som inte presenterar sig som muslimer. Jag tror inte någon bryr sig direkt? Alla får ju göra sina egna val oså. Typ, om någon gör ett brott och sedan säger att han är muslim så blir många arga pga att han ger religionen ett dåligt rykte osv. Men det är inget man går runt och tänker på direkt. Många praktiserande muslimer försöker göra dawah, alltså prata om religionen, mycket med de som inte praktiserar så att de kanske inshaallah blir praktiserande.

  4. Hur ser jag på att vi är ett folk, att kristna, muslimer och judar är kusinfolk?
    Svar: Jag ser det som att det är bra att du visste det! ^^ Då det är många kristna som nekar det totalt... Nej men det är ju bara fakta, det är vår historia! Alla Profeter, frid vare dem, som haft budskapet "tro på endast en Gud" har ju varit i samma släktträd. Vi kommer ju alla från början från Adam(as) osv.. Jag själv tycker ju att det är ett fantastiskt tecken att Muhammed och Jesus, frid vare dem, kommer från exakt samma släktgren. Det borde vara ett för kristna också, att inse att Muhammed(saw) var ett sändebud från vår Skapare! ^^

  5. Funderar på vad en del svenska ungdomar, kanske främst tjejer, saknar i sin uppväxt, som islam ger svar på. Vad har ni saknat i er uppväxt? Hur såg familjebilden ut? Hur såg mammans roll ut? Hur såg familjemönster mm ut?
    Svar: Jo för det första så är det absolut olika för varenda individ! Det finns inget speciellt mönster överhuvudtaget. Islam är kortsagt som Gud säger i Koranen, någonting för de som tänker. Islam ger svar på vad meningen med livet är, att vi är skapade till att dyrka vår Skapare! Tänk efter så är det logiskt.. När vi människor uppfinner saker här i världen, så gör vi det för att vi ska få det lättare, för att sakerna ska tjäna oss. Precis som bilen, bordet, lampan osv tjänar oss då vi uppfann dem, så ska vi tjäna Gud som skapade oss. Allting är skapat för en anledning. Förresten var frågan väldigt dum, vare sig ens föräldrar var skilda, gifta, döda så kan en ung tjej i Sverige bli muslim. När man fått sanningen och tänker till, så vem vet!

  6. Jag har en fråga angående påståendet om att islam var först. Iaf så är det så jag utläser "Islam är inte heller en ny religion, Judendomen och Kristendomen var från början Islam också tills de blev ändrade". Jag anser att judendomen var först, sen kom kristendomen och efter det kom islam. Vad grundar du dina teorier på?
    Svar: Good question! Först vill jag isånnafall att vi båda glömmer vad religionen kallas, judendomen,kristendomen,islam. Detta är endast namn. Om man tänker på alla Profeterna istället så lärde inte dem ut olika religioner som isånnfall skulle innebära att de skulle tro på olika Gudar. Vilket inte stämmer. Alla Profeter, frid vare dem alla, lärde ut exakt, exakt samma tro. "Dyrka endast en Gud". Så denna tro har funnits sedan början, sedan Adam(as), den första människan. Och sedan har denna tro haft minst en Profet i varje land, men då det blivit korruption och man börjat dyrka stenar osv igen så har grundtron försvunnit. Nu, så kallade inte Moses, Abraham eller Noah sig för Jude, frid vare dem alla . De hade sitt budskap, nothing else! Iallafall, profet efter profet har kommit. De två sista profeterne, frid vare dem, var Jesus och Muhammed. Fortfarande har de exakt samma budskap som de allra första. Jesus och Muhammed, frid vare dem, hade samma budskap, samma tro! De båda trodde på en Gud, dyrka endast en Gud! Så om Muhammed (saw) har exakt samma budskap, som alla andra Profeter, frid vare dem, är det inte en ny tro eller hur? Det är endast en fortsättning på att tala om för människorna att tro på en Gud! Muhammed(saw) blev den sista Profeten då Gud gav honom religionen fullbordad. Den religion som existerat i flera tusentals och tusentals år blev fullbordad. Det sista sändebudet! Och detta är inte min speciella teori heller, detta är bara fakta, vad religionen är.

Många ifrågasätter att Muhammed(saw) var det sista sändebudet just pågrund av att han inte gjorde mirakel osv. Men han fick det största miraklet någonsin, det största beviset på Guds existens, Koranen!

Hoppas ingen känner sig förolämpad, men detta är ändå bara vetenskaplig fakta! ^.-

Salam Aleikum wa Rahmatulahi wa Barakatuh!



Tankar: 5.....
Ickemuslimer | Direkt länk | 2009-05-07 @ 23:10:40|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Mina tankar en gång till...

Nu läser jag ditt svar. Jag trodde att Du förstod min första fråga, att den handlade om ryktesspridningen och om skitpratet. Det var det den handlade om. Det vet alla erfarna äldre muslimer, många unga tjejer också. Man säger en sak till någon direkt att den inte är en tillräckligt god muslim och sen pratat man om den personen inför andra, att den personen har gjort det och det.



Ryktesspridningen är också en allvarlig grund för samtal kopplat till hedersbegreppet, saker skitpratas om som kankse aldrig varit aktuellt.



Jag tog för givet att Du som muslim kände till detta resonemang och var väl insatt i problematiken.



Fråga 2 handlar om att vi människor är lika oavsett religion,alla klarar inte att tro tillsammans. Jag beskrev tex den kristna kyrkan när ekumeniken började och vi började samlas i Herrrens hus tillsammans. Om kärleken mellan människor när man har samma gudstro, om respekten och om omsorgen. Du pratade om att kristna fanns i många olika grupper och sammanhang och inte hade någon enhet. men snälla Du, Du ser ju att det är samma i många olika religioner. Jag ville att Du skulle se detta.



Fråga 3. Jag vet, jag har sett att det finns olika sorter förhållande till religionen och islam. Du får vara praktiserande men i ett land med religionsfrihet så behöver Du inte vara det. Du får vara bekännande kristen men Du kan också vara "vanekristen" dvs Du tillhör Svenska kyrkan men kanske inte pratar så mycket om din koppling till en treeenig Gud.. I Sverige som är ett land med religionsfrihet, demokrati osv så är detta ok.



Däremot är det inte ok att ha synpunkter på hur andra skall leva och att man gör fel. Inte i ett demokratiskt samhälle.



I fråga 4 har DU missförstått mej också. Jag pratar om att vi som tillhör bokens folk har en gemensam bakgrund, att det bara finns en Gud. Däremot så har vi lite olika syn på treenigheten, vi som kristna tror på den, inom Islam ser man Jesus som en profet och inte som Guds son. Men snälla Du, detta måste vi inte gnabbas om, vi vet och vi skall respektera, förhålla oss omsorgsfullt gentemot varandra och kanske hitta andra saker som förenar än just detta.



Fråga 5 upplever jag inte att Du har svarat på alls. Jag ställer min fråga utifrån olika möten jag gjort, funderingar utifrån olika familjesituationer i människors liv osv. Men Du är ung, det kanske är svårt att svara. Jag har full respekt och förståelse för detta.//Herta

2009-05-08 @ 10:02:29
Postat av: amanda

På fråga ett, skrev du inte nånstans att de handlade om skitsnack så hur skulle jag veta det? Och det är ju inte accepterat inom Islam att snacka skit om andra muslimer. Det är en jättestor synd.



på fråga två förstår jag inte varför du tar upp något jag redan vet? som jag själv förkalarar i texten att två olika grupper kanske börjar bråka lr vasomhelst.



på fråga tre, det finns inget riktigt demokratiskt samhälle. Och de flesta muslimer tar inte illa upp på råd när det gäller religionen. de uppskattar det mer.



på fråga fyra tycker jag inte att jag missförstod mig alls. bara för att jag inte svarar så som du gillar. Det var ju en fråga vad jag tycker, inte om hur judendomen,kristendomen och islam ser på det. Och jag svarade på det. :S



fråga fem, alla är olika, ens familjeförhållande spelar inte ett dugg roll

2009-05-08 @ 10:43:07
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: Mina tankar en gång till...

Jag kan ha fel men det verkar som om Du inte har samtalat så mycket med så många äldre erfarna muslimer, kanske främst kvinnor om dessa frågor om om deras bekymmer, om människors vardagsliv, familjeliv, religionens roll, frågor om hedern kopplat till ryktesspridningen osv.



Du hänvisar bara till de texter som finns. Jag ställde inte mina frågor om texterna utan mer hur Du och hur muslimer upplever situationen. Hur Ni hanterar dessa frågor i Ert vardagsliv och i de möten med andra människor somNi får vara med om.



Sen det handlar inte om vad jag gillar. Det är ointressant i sammanhanget. Vi skall bygga ett samhälle tillsammans. Vi skall skapa en framtid för våra barn, vi skall arbeta mot de bekymmer som visar sig i olika sammanhang. Vi skall forma framtiden i vårt land och i övriga världen.



Jag märker att Du tyvärr blir lite provocerad.

Det var inte min mening, mera att vi kunde samtala om dessa frågor då jag vet att dessa ett bekymmer för många



Livet är inte så enkelt som man tror i ungdomsåren oavsett man är praktiserande muslim eller härligt frälst kristen.



Guds rika välsignelse önskar jag Dej. Jag hppas att Du får en härlig helg i gemenskap och samvaro med andra och med den härliga vår som får Herre nu låter oss få uppleva./Herta

2009-05-08 @ 11:59:55
Postat av: amanda

Hejhej igen, nej asså jag tror inte att jag förstår riktigt vad det är för slags frågor du vill ha svar på egentligen.. Min mamma är muslim också, och jag träffar många äldre muslimer också. Men förstår inte riktigt vad du vill ha svar på, det känns som ett stort ämne ungefär. Ingen specifik fråga?

Men iallafall så kan jag hänvisa till två andra som har mycket mer kunskap än mig, http://revertit.blogg.se/ och http://anas.bloggspace.se/ .. Dem kanske kan svara på dina frågor.. :)

2009-05-08 @ 12:57:57
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: Mina tankar en gång till

Jag vill inte ha ett svar utan försöka få igång ett samtal. Jag vet hur många tycker och resonerar och ville höra lite hur Du tänker. Men detta räcker för mej. Tack! Vi kanske hörs i något annat forum eller fråga.

2009-05-08 @ 14:49:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0