Mitt försök till korta fakta!

Salam Aleikum wa Rahmatulahi wa Barakatuh!
Tänkte skriva lite korta fakta om Islam och om mig

Vad är Islam ?  Islam är en religion, som omfattar allt i livet. Islam är ett helt levnadssätt! Inom Islam finns det råd och regler när det gäller allting från hur man ska hälsa på andra människor, vad man gör när någon är sjuk, hur man gör i krig till hur man ber och hur man ska se ut. Många.. De flesta, tycker att det låter väldigt strängt och tråkigt, som att man inte har en egen vilja ungefär! Men som de flesta vet, så trots att alla svar finns i Koranen och i Sunna, så är det många som väljer att inte göra som det står eller som inte känner sig redo. Så trots alla regler och sådant, så har man valmöjlighet.

Islam är inte heller en ny religion, Judendomen och Kristendomen, var från början Islam också tills de blev ändrade. Däremot har det kommit mer regler och mer uppenbarat när Muhammed (saw) fick den stora äran att bli Guds sista sändebud. Allah har utvecklat religionen till vad det är nu. Alhamdulilah

Dessutom är alla dessa regler endast sådant som är bra för oss människor! Om man följer den rätta vägen, kan man inshaallah (om Gud vill) komma till Paradiset. Men endast om man gör det för Allahs skull. Islam är fred, Muslim är den som vill dyrka endast en Gud och tillbringa hela sitt liv att göra gott för Guds skull. Ingen är perfekt, till och med Muhammed (saw), Jesus(as) och Moses(as) hade sina misstag. Och vi som inte ens är Guds sändebud? Klart vi har våra brister! Men vi kan ju alla försöka vara så bra som möjligt ändå.

Vem är en muslim? Muslim är den som tror på att det inte finns någon gud värd att dyrkas än Allah den ende Guden, och som tror på att Muhammed (saw) var det sista sändebudet. Som muslim måste man tro på alla profeter! Jesus, Moses, Noah och alla som någonsin kommit med samma budskap "Dyrka endast en Gud".  Sedan finns det olika grader i ens tro som utgör vad för sorts muslim man är. Det finns en hadith som säger att den som lämnar bönen blir kaffir. Och det finns också en hadith som säger att man aldrig får kalla en som säger sig vara muslim för kaffir(icketroende). Alltså, är det svårt! Inshallah må vi alla bli rättfärdiga praktiserande muslimer! Den enda synden som inte kan bli förlåten på domedagen är att man dyrkat någon/något annat än Gud. (Shirk)

Vad för sorts muslim är jag? Jag är den muslimen som säger Ashaduanlaillaha-illallah wa Ashaduanna Muhammedin wa Rasululah (Jag bevittnar att det inte finns någon gud förutom Gud, och jag bevittnar att Muhammed (saw) är Hans sändebud) .  Att kalla mig för något annat än muslim känns fel, Muhammed (saw) sa inte att han var sunni eller shia eller sufi, bara Muslim! Allt annat är Bida'.. Att följa någonting annat än Koranen och Profeten Muhammed (saw) läror när det gäller religion är bida'. Det är kanske inte fel att kalla sig för SunniMuslim, bara för att ingen ska tro att man är med i en sekt. Jag känner mig bättre bara genom att endast kalla mig för Muslim.

Min blogg : Är till muslimska ungdomar. De mesta inlägg kan bara muslimer förstå, då jag försöker skriva ur min synvinkel när det gäller religionen. Min synvinkel är att jag vill inte lägga till eller ta bort en enda grej från Islam, då den är fulländad religion. Men jag har också inlägg under min Dawah kategori som är ämnat för icketroende, där står det mer information om Islam. Alla kan läsa min blogg, ville bara klargöra vad jag har för slags blogg!  Är inte rasist mot någon religion eller ras. Men det står i Koranen att Judarna är de fördömda och de Kristna är de vilseledda. Om jag själv tolkar det så kan det vara för att Judarna gått emot alla Profeter och inte ens följer sin egen bok, och att de Kristna är vilseledda pågrund av att deras bild av Jesus(as) blivit helt fel då Paulus tex, ändrade väldigt mycket av Jesus(as) läror. Men kan inte säga så mycket om de sakerna! Allah Vet Bäst!

Och jag vill avsluta med att det finns bara en enda väg till Paradiset. Man måste själv förstå att om man träffar en syster som kanske följer någonting helt annat än en själv så kan det inte vara något rätt. Det är därför många kristna lämnar sin religion, då alla har olika biblar, alla har olika åsikter och inget bra fundament. Inom Islam finns det endast en Koran, den har funnits i ca 1400år och har aldrig blivit ändrad. Icketroende, framstående forskare stämmer in på detta också. Kasta alla Koran i havet och ta tjugo olika Imaner från olika länder som kan Koranen utantill och ni kommer få exakt samma Koran. Det går inte med någon annan helig bok.


Allah skapade oss av en anledning. Allt är skapat för en anledning. Må alla vilseledda och alla icketroende bli vägledda till den rätta vägen! Må alla muslimer förenas i sin tro och få starkare tro! Må Allah ha barmhärtighet över våra själar på domedagen.

Salam Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh

Tankar: 6.....
Ickemuslimer | Direkt länk | 2009-05-04 @ 20:05:19|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Khadijah

Ameen

2009-05-04 @ 21:24:39
Postat av: Salafidoll

Salam! Åh, vad jag gillar din blogg. Masha'Allah du har så fina och klockrena texter, må Allaah (swt) belöna dig stort för ditt arbete! Forsätt så här Insha'Allah. :)Och så är det roligt och läsa om en ungdoms perspektiv och inställning i Islaam, jag själv är en & man kan relatera i vissa delar Alhamdulilah. )



Salam!

2009-05-04 @ 22:36:40
URL: http://salafidoll.bloggspace.se
Postat av: Herta

Jag undrar hur det kommer sig att många muslimer inte har "samma gudstro", att den ene bestämmer vad den andre skall tro, att man inte kan vara samman i samma moské utan att man åker till olika städers moskéer beroende på hur tron ser ut, nationalitet osv.

Och varför talar man om för varandra vem som inte har den rätta tron osv.Jag har funderat mycket över detta? Kan Du förklara för mej? Jag har samtalat med många muslimer om detta genom åren. Ibland verkar det handla mer om kultur än om religiondvs om hur vi skall leva.



Beträffande den kristna kyrkan så tror jag, eller jag vet att det finns många olika kristna kyrkor med olika trosinriktningar tex en del döper barn, andra vuxna osv. Idag, vilket jag tar för givet att Du har väldigt god kunskap om, samlas man mer i gemensamma kyrkor, man bygger kyrkor tillsammans över trosgränserna. Alltsedan 70-talet, om Du minns det när Herrens folk började samlas i gemensamma gudtjänster och ära och tillbe Gud tillsammans har vi arbetat för ekumenik.



Sen en annan sak som jag reflekterat över. Många muslimer beskriver sig som muslim men långt ifrån alla är inte praktiserande muslimer utan man firar högtiderna osv.



Pratar Du med en kristen person som presenterar sig som kristen så gör man det om man har ett personligt förhållande till en treenig Gud dvs är personligt troende, om man "bara går i kyrkan" lite då och då, vid dop, begravning, jul och påsk mm kanske man inte alltid presenterar sig som kristen utan kanske mer som "jag bor i Linköping men mina föräldrar kommer från Skåne eller nåt. Vi har bott länge i ett sekulärt samhälle format under många år av svensk socialdemokrati där man under tidigare år inte hade så goda ögon till religionens roll i samhället, den skulle bort. Religion var något man kunde skoja om.



Finns det något liknande när det gäller Islam i Sverige? Hur arbetar men med dessa frågor?



Hur ser Du på att vi är ett folk, att kristna och muslimer och judar är kusinfolk, många äldre muslimer uttrycker sig ibland så, vilket jag hört att kristna också har gjort i många år.



Detta är också min personliga uppfattning.

Ha det gott och lycka till med Ditt fortsatta bloggande med tankar, frågor och svar.

2009-05-06 @ 13:43:31
URL: http:// hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Aurum

Hej,

Tack för din kommentar i min blogg =) (jag har även svarat under samma inlägg i min blogg)Jag tyckte det var mycket intressant det du skrev.



Angående inlägget här så måste jag säga: Jag håller inte alls med detta att det skulle finnas bara en väg. Samma sak påstår kristna, att bara deras väg är rätt. Jag håller inte med varken eller. Jag tycker det är trångsynt att tycka att bara ens egen väg är den rätta och ärligt talat känns det lite arrogant att säga så. Det är många som säger så om just sin religion och tycker att just deras texter är äkta och deras trosuppfattning den enda som gäller. Därför är det så mycket bråk religioner emellan. Det saknas ödmjukhet och tolerans.

Det är i alla fall min åsikt. När jag hör någon säga att bara deras religion är rätt då kan jag inte ta de på allvar längre.

2009-05-06 @ 17:18:07
URL: http://aurum.blogg.se/
Postat av: Thaakirah

As salamo aleikom warahmatullah.

Fin blogg masha Allah syster insha allah fortsätt med ditt dawa o må ALlah underlätta för oss alla.

Syster angående brodern som komemr till GBG (napoelon) blir insha Allah nästa vecka han föreläser insha allah fredag den 15 maj o även lördagen den 16 maj. Fredag blir det i Bellevue moskén klockan 18:30-20:30 insha Allah kom i tid samt åk ditt o köp biljetten. Men ukhti annars om du vill kan vi träffas så kan ja hämta en biljett till dig insha allah.

2009-05-06 @ 23:39:30
URL: http://thaakirah.devote.se
Postat av: Emma

Hej!

Jag har en fråga angående påståendet om att islam var först. Iaf så är det så jag utläser "Islam är inte heller en ny religion, Judendomen och Kristendomen, var från början Islam också tills de blev ändrade."

Jag anser att judendomen var först, sen kom kristendomen och efter det kom islam.

Vad grundar du dina teorier på?

Mvh Emma

2009-05-07 @ 20:05:12
URL: http://mirfaks.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0