Surat al Kafiroun (Sanningens förnekare) 109

 


I ALLAHS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

[109:1] SÄG: "Ni som förnekar sanningen!

[109:2] Jag dyrkar inte vad ni dyrkar.

[109:3] Inte heller dyrkar ni vad jag dyrkar.

[109:4] Och jag kommer aldrig att dyrka vad ni dyrkar,

[109:5] och ni kommer heller aldrig att dyrka vad jag dyrkar.

[109:6] Ni har er tro - och jag har min tro!"

 

Denna sura var uppenbarad i Mekkah.

Profeten (Sallalahu wa aleyhi wa salam), brukade recitera denna sura i sina böner. Han brukade recitera Surat al Kafiroun och Surat al Ikhlas i:

De två sunna före Fajr
De två sunna efter Maghreb
[källa]

Historia och betydelse



Denna Sura visar att man inte ska dyrka något/n annan än Allah. Den visar totalt att vi(muslimer) inte är som de icketroende. Allahs ord,

 

[قُلْ يأَيُّهَا الْكَـفِرُونَ ]

(Säg: "Ni som förnekar Sanningen!'') inkluderar varenda icketroende på hela jorden, men, detta är speciellt riktat mot de icketroende i Quraysh. För i deras ignorans bjöd dem Allahs Sändebud (sallalahu wa aleyhi wa salam) att dyrka deras stenidoler i ett år så skulle de dyrka hans Gud i ett år. Därför, uppenbarade Allah denna Sura till Profeten(sallalahu wa aleyhi wa salam) och mänskligheten.

 

Allah beodrade Muhammed(sallalahu wa aleyhi wa salam) att inte ta del av deras dyrkan överhuvudtaget.

 

(Jag dyrkar inte vad ni dyrkar.) betyder, statyer och andra 'gudar'.

 

[وَلاَ أَنتُمْ عَـبِدُونَ مَآ أَعْبُدُ ]

(Inte heller dyrkar ni vad jag dyrkar..) och Han är Allah Ensam, som inte Har någon partner.

 

[وَلاَ أَنَآ عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ وَلاَ أَنتُمْ عَـبِدُونَ مَآ أَعْبُدُ ]


(Och jag kommer aldrig att dyrka vad ni dyrkar, och ni kommer heller aldrig att dyrka vad jag dyrkar..) betyder, 'Jag dyrkar inte som du dyrkar, vilket betyder att jag inte följer ditt eller håller med ditt. Jag dyrkar endast Allah på det vis som Han älskar och är nöjd med'. Och du följer inte Allahs order och sättet Han sagt till dig att dyrka. Istället, har du hittat på någonting från din egna själ.

[لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِىَ دِينِ ]


(Ni har er tro - och jag har min tro!) Detta liknar en av Allahs andra ayat,

[وَإِن كَذَّبُوكَ فَقُل لِّى عَمَلِى وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّآ أَعْمَلُ وَأَنَاْ بَرِىءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ ]


("Säg, om de beskyller dig för lögn: "Vad jag gör är mitt [ansvar] och vad ni gör är ert [ansvar]. Ni har ingen skuld till mina handlingar och jag har ingen skuld till era era handlingar.") [10:41]


Enligt Bukhari, betyder "Ni har er tro" , icketro.
"Och jag har min tro" , Islam.

[källa]

 

 

Tankar: 2.....
Koranen | Direkt länk | 2009-12-07 @ 19:16:43|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Anonym

Allahu akbar! MashAllah , alhamdulillah vi är muslimer. SubhanAllah, må Allah swt välsigna dig rikligt i detta och i nästa för det fina arbete du gör här. Må Allah swt underlätta för dig och skydda dig på vägen. Ameen.

2009-12-08 @ 03:22:14
Postat av: R

Mashallah må allah belöna dig för dessa kunskaps rika inlägg, dem är , lik allt annat om islam , så givande mashallah.



Älskar dig ukhtee, fi sabil Allah

2009-12-08 @ 09:17:43
URL: http://stoltmuslima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0