"Jag hade en gång en vän.." : av en anonym syster




" Det var en gång för längesedan som jag hade en dyrbar vän. Vi brukade träffas väldigt ofta, vi brukade prata om allting. Våra liv, våra hemligheter, våra intressen och våra drömmar. Jag brukade berätta allt till henne och vi var bästa vänner.
                          Sedan lärde jag känna en annan syster som efter en tid också blev min vän! Så när vi började få förtroende för varandra så började hon berätta allting hon hade hört om mig!
                          Jag blev chockad.. Min dyrbara syster hade berättat allting om mig till min nya vän.. Varför! Alla hemligheter, alla smågrejer.. Hon hade tillochmed ljugit om mig! Sagt att jag gjort eller sagt saker jag inte ens hade gjort! Min nya vän berättade att det hade pågått länge och hon ville veta om allt verkligen kunde stämma.. Jag nekade det mesta då det mesta var mellan mig och Allah.
                         Min vän hade svurit många gånger i Allahs namn att hon inte skulle berätta till någon.. Ändå vet främlingar saker om mig där många saker är påhittade.. Vad ska jag säga till min dyrbara syster? Hur ska jag reagera när jag träffar henne? Så många års vänskap förstört, för att hon inte kunde låta bli att snacka om mig.
                         När jag tänkte på det! Så kom jag att tänka på en man som ville fria till mig något år tillbaka. Helt plötsligt ändrade han sig och ville ingenting med mig. Han avbokade allting utan att säga varför. Så jag letade upp honom när jag fått reda på min systers baktal och förtal. Han berättade om allting han hade hört om mig, från hennes mun. Hon ville inte ens att jag skulle bli gift! Jag blev så arg men jag sade ingenting till henne..
                         jag fortsatte träffa henne trots att jag visste allt hon sagt om mig, sade jag ingenting. Hon var exakt samma, glada och snälla kvinna jag alltid träffat. Hon betedde sig inte ett dugg annorlunda!
                         Jag slutade att träffa henne sakta men säkert, pratade inget privat med henne och berättade inte heller varför jag drog mig undan. Hur skulle hon kunna vara min vän? Jag förlät henne för Allahs skull och bad Allah om att vägleda henne..


När jag ser henne säger jag "Salam Aleikum" och jag kallar henne fortfarande för min syster i Islam." av en anonym syster..




SubhanAllah! Hur vackert är inte det av den anonyma systern att ha tålamod, att förlåta så enkelt och att be för systerns vägledning. ATT hon trots all smärta som orsakats, fruktade Allah mer än att hämnas eller att ens konfrontera sin syster! MashaAllah! Hur många har ett sådant hjärta? Tänk er tanken bara..


Och sedan när vi kommer till detta med baktal och förtal!


Först Koran vers om detta!


Allaah says (interpretation of the meaning): 


neither backbite one another. Would one of you like to eat the flesh of his dead brother? You would hate it (so hate backbiting). And fear Allaah. Verily, Allaah is the One Who forgives and accepts repentance, Most Merciful”

[al-Hujuraat 49:12]


Sedan hadither!

It was narrated that Ibn ‘Abbaas said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) passed by two graves and said, “They are being punished, but they are not being punished for anything that was difficult to avoid. One of them used to walk about spreading malicious gossip (nameemah), and the other used not to take precautions to avoid getting urine on himself when he urinated.” Then he called for a green branch, which he split in two and planted a piece on each grave, and said, “May their torment be reduced so long as these do not dry out.” 

Narrated by al-Bukhaari, 213; Muslim, 292


It was narrated that Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever has wronged his brother with regard to his honour or anything else, let him seek his forgiveness today, before there will be no dinar and no dirham, and if he has any good deeds to his credit they will be taken from him in a manner commensurate with the wrong he did, and if he has no good deeds, then some of his counterpart’s bad deeds will be taken and added to his burden.” 

Narrated by al-Bukhaari, 2317. 


(Ursäkta att det var på engelska och inte svenska..)

 

Både män och kvinnor, sluta snacka illa om andra!! Det kommer tillbaka till er någon dag var så säkra.. Om ni inte gör Tawba och lämnar den hemska synden! Vem gav dig rätten att tala illa eller säga saker som blivit sagt i förtroende till andra personer? Vem?! Hur kan man låtsas vara vän med någon för att sedan snacka bakom dess rygg? Skäms! Frukta Allah! Var det inte så att man ska önska för sin bror/syster det bästa? Det samma som man önskar för sig själv? Skäms!

 

Må Allah hålla oss alla borta från baktal och förtal, Må Allah vägleda oss och ge oss tålamod, Må Allah ge vår anonyma syster stor belöning för hennes tålamod.. Må vi alla lära oss från allt som blivit skrivet. Ameen

Tankar: 2.....
Varningar | Direkt länk | 2009-04-24 @ 15:12:01|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Jii

Svar: Salam aleikum :) Tack så mycket :) haha, jo de gjorde du så rätt i. Att vara muslim och sedan vara medlem i svenska kyrkan går väl inte riktigt ihop :)

om jag får fråga, är du född muslim?



och starkt av den anonyma systern att kunde dra sig undan den här vännen som hon ändå haft en sådan lång vänskap med. det gjorde hon rätt i. att prata bakom ryggen är något man aldrig borde göra.





2009-04-24 @ 23:45:26
URL: http://sampaguita.blogg.se/
Postat av: Pangie

Vem menade du i texten ? =) <3

2009-04-30 @ 10:58:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0