Salam Aleikum mitt i natten men en timma för tidigt.

Salam Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh
kära systrar, bröder och andra välkomna gäster till bloggen.

Först vill jag säga ett ord och det är , respektera. "MEN blablabla" Nej! Respektera. Bara respektera, okej?


Vaknade idag, en timma innan Fajr tänkte jag.. Skulle läsa lite Quran och göra nattbön, dua nu tredjedelen av natten alhamdulilahi Robbil alameen.! Hehe, märkte att det är Vintertid vilket gjorde mig smått förvirrad men mycket glad! Ännu längre tid att göra dessa saker jag ville göra, därför blir mitt inlägg inshallah kortfattat! ***NOtering, haha jag tänkte heeelt fel där, bara för att tiden ändrades så betyder inte att Fajr plötsligt blev en timma senare... eee vad ska man göra!! Min hjärna är mycket seg****


En annan sak, älskar hur man säger ordet Nam.. Låter så fint, Nam... Nam... x) Iallafall!

Till själva ämnet, ville bara svara kort på en kommentar jag fick av en gäst i min blogg. Välkommen, för det första! För det andra, när man går in i diskussion ska man inte börja aggressivt, it's not good. Jag säger inte nu att du är islam och muslim-hatare, men de flesta muslim-hatare är alltid så aggressiva! Liksom, ta det lugnt.. Man kan säga sitt utan att visa noll respekt.

Hans kommentar:
Amanda; Du klagar på oenighet bland kristna. Men förklara då varför muslimer som bekänner sig till Sunna respektive Shia dödar varandra, har olika syn på hur Koranen skall tolkas. I Iran är avbildningar av människor tillåtet medan det är förbjudet i andra delar av den muslimska världen.

Med din egen retorik måste väl detta också innebära att Islam är korrupt. Inte sant.

Judendomen och Kristendomen är oerhöt mycket äldre än Islam. Gud sa att Du skall inga andra gudar hava vid sidan av mig. Men ändå tillber ni muslimer Muhammed närmast som en gud. Ni ger honom gudomlig status när ni vill döda de som tecknade karikatyrer av Muhammed. Ni är avgudadyrkare, vilket är ett brott mot Guds ord.

Ni förordar död och förintelse. Enligt sura 9:5 skall muslimer döda kristna var helst ni finner oss. Och sedan kräver ni att vi skall respektera er. Man tar sig för pannan.

Jag gissar att detta inlägg kommer att censureras precis som min kommentar på Turban.se. Du får leva med ditt samvete och att du bryter mot Guds ord. Straffet för din illgärning får du bära ensam.."

Mitt svar då jag är på svarshumör ^^: Att islam har delats upp i flera sekter är ingenting man kan neka, SubhanAllah, Allah har sagt det själv genom Muhammed(saw) som sade att Judendomen skulle delas i 71 sekter och en av dessa skulle träda in i Paradiset, att Kristendomen skulle delas upp i 72 sekter och att en skulle in i Paradiset, och att Islam skulle delas upp i 73 sekter och endast en skulle få träda in i Paradiset. Ska inte gå in i detalj på denhär hadithen just nu, men de som följde den riktiga "judendomen" enda till Jesus tid kommer med Allahs vilja in i Paradiset, de som följde Jesus(as) riktiga läror efter att Jesus kommit ska med Allahs vilja in i Paradiset. Och sedan de som följer Muhammed(saw)s läror och Koranen efter att de kommit ska med Allahs vilja in i Paradiset. Enligt vad som står i vår religion, islaam, så har den alltid existerat.

Alla regler som kom med Muhammed(saw) osv fanns inte tidigare, då mänskligheten ännu inte var beredda. Men det har alltid varit samma äkta religion från samma gud, den ende Guden! Alla profeter och sändebud, frid vare dem alla, kommer självfallet från Gud! Från Allah(Allah=Gud på arabiska). Och man ska alltid följa det som kommit till sist till en, om det nu är äkta sändebud som kommit så ska man följa dem! Och bevis på att Muhammed(saw) var det sista sändebudet från Allah, behöver jag inte ta nu.

Alla religioner har blivit på flera sätt "korrupta" men på olika sätt. Tex, Jesus(as) läror, blev ändrade jättesnabbt, nästan så fort han kom upp till Allah, så började det. Om man studerar, så förstår man att Jesus(as) inte var någon gud eller gudsson. Om man studerar alla olika biblar, så ser man hur det står olika i varenda bibel. Subhanallah, om man som ny kristen, vet man inte vilken som är sann, vilket som stämmer, man bara väljer bibel och "ja detta får det la bli". Inte konstigt att kristna inte kan komma överens om någonting då ingen bibel är samma. För att ta en bagatell: "Min bibel säger att det är år 6 Jesus föddes" "Det stämmer inte min bibel säger att det var år 4". Subhanallah, inte ens en sån liten sak är alla biblar överens om.

Däremot Koranen, är samma överallt. I iran som du nämnde och överallt. Inte ett enda ord är annorlunda. Översättningar litar vi inte på till hundra procent för man måste gå tillbaka till dess ursprungsspråk för att förstå helt och hållet. Få alla vackra budskap som inte riktigt kan översättas rakt av. Det är en sådan vacker linguistik i det hela, mycket vackert. Det är inte samma sorts korruption förstår du? Kristna har ingenting som håller. Ingen bibel som säger sanningen, för de har alla blivit ändrade.

Att islam ändå delas upp i olika sekter hit o dit, är inte för tolkning av Koranen så sätt. Det är mest okunskap och heder som gör att folk bråkar. Hur många gånger har man inte hört, "Mina förfäder trodde på detta, det måste vara sant"!. SubhanAllah! Många bryr sig inte ens OM att kolla hur mycket saker de säger stämmer, lära sig historian från början, lära sig lära sig. Nej, de lyssnar bara på sina föräldrar eller nära - blint. Många sekter, ja, de flesta sekter jag känner till, de går till en Sheikh så som vissa kristna går till sin Präst. De säger "ya sheikh, hur ska jag göra med detta o detta jag har syndat" Sheikh svarar "Gör så och så och du blir förlåten". Bara Allah har makten att förlåta. Inte bara det, folk går bara till en sheikh utan att ens vilja ha bevis på det sheikh säger.

Människor hittar bara på saker, de tar bort det från religionen som de vill och lägger till det de vill för att det ska bli bra för dem. Sedan bara för att man är sheikh tex, så lyssnar vissa på personen blint. Ja ja ja allt du säger är sanning vi har ingen kunskap osv. Det är strunt, man måste lära sig. Lär Koranen, läs hadither, läs tafseer(förklaring av Koranen, historian bakom varje ayat osv), lär dig islaam från grunden. Så som en konvertit får lära sig tex. Genom att lära sig grunden först och sedan bygga på. Och för att gå till grunden så kan man börja med att bara säga första pelaren i islam. "Jag bevittnar att det inte finns någon gud värd att dyrkas förutom Allah(Den ende Guden), och att Muhammed(saw) är hans slav och sista Sändebud." Överallt står det, följ Koranen och följ Profetens (saw) läror. Alltså kan man inte sitta och ta vilken källa som helst, man måste veta att det man läser verkligen är sanning. Det är enkelt att förstå om man studerar att vissa hadithböcker som 'Bukhari' och 'Muslim' tex, är mycket bra källor när man vill veta om Profetens(saw) läror.

Vi dyrkar inte Muhammed(saw), vi älskar honom extremt mycket. Vi älskar honom, försöker älska honom mer än oss själva. För det är omöjligt att inte älska honom när man lär sig om honom och historian. Och det är sant, vi vill inte att Muhammed(saw) avbildas, alla sorters avbildningar är fel. Det gäller inte endast Allahs sista sändebud(saw), det gäller alla slags avbildningar på det sättet. Stenstatyer och målningar på människor och djur är inte bra. Men det är inte som att bara för att vi älskar Allah och dyrkar Allah att vi är något hot. Vi är alla människor hot mot oss själva bara. Tänk på dig själv och din framtid, tänk på dig själv och vad du gör nu. Vi måste alla ändras till det bättre, hela tiden. Alla, de praktiserade muslimer strävar efter att vara goda människor, för det är vad vi är beodrade till att vara. Det finns tex, en hadither om grannar som säger att om grannen inte har mat, ge den, om du köper en present till din son, köp till grannens barn också så att det inte uppstår avundsjuka, och om grannen är rädd för dig! Ay , inte bra! Man kan inte ta en Koranvers och tro att man kan allting. Om det verkligen var så som du säger, så skulle ingen troende muslim sitta stilla, alla skulle ut och mörda oskyldiga människor. Läs själv historian från en pålitlig källa, hur var det egentligen? Det stämmer absolut inte att vi ska ge oss ut och döda alla kristna vi ser.

Man får inte det.

Iallafall, texten blev längre än jag ville. Alltid så när jag börjar skriva, men ni andra läsare får gärna lägga till det jag missat för nu ska jag dyrka Allah, Skaparen till allting.

Och de som har lust att ge svar på en av hans andra kommentarer tryck här - X
Salam Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh!
Tankar: 6.....
Ickemuslimer | Direkt länk | 2009-10-25 @ 05:33:51|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Linn

MashaAllah vilket svar, må Allah belöna dig! <3

2009-10-25 @ 12:29:17
Postat av: Anonym

sv : Det är sant gumman.Det enda jag vill fatta är varför dem hatar just oss muslimer.Det går inte ens i hjärnan på mig.

Må allah öka din kunskap mashallah så duktig och vilket svar du gav honom/henne

2009-10-25 @ 12:42:58
URL: http://www.metrobloggen.se/stoltmuslim
Postat av: R

Mashallaah ukhtee , må Allah belöna dig!

Du är så duktig wallahI! jag känner mig så stolt att ha en syster i deen som dig habibati <3

2009-10-25 @ 13:11:54
URL: http://stoltmuslima.blogg.se/
Postat av: ♥ Islam

mycket fint svar, Allahu akbar!.. kunde inte sagt det bättre :)

2009-10-25 @ 14:08:07
URL: http://hjertaislam.blogg.se/
Postat av: Fatiha

Mashallah, jätte bra skrivet.

Kan inte sammanfatta det bättre.

2009-10-26 @ 10:07:23
URL: http://fattis.wordpress.com
Postat av: Emma

Salam 3laykom



Ja det var jättebra...

min man arbetar mycket med dawah, och har riktat in sig lite på kristendomen, gå gärna och titta på hans filmer och annat



http://www.youtube.com/user/wwwsultanorg

2009-10-26 @ 16:00:36
URL: http://amuslima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0