Att tänka på innan man väljer partner

Tips på vad man kan tänka på innan man väljer partner


  • Religiöst engagemang – hur är det med bönen, fastan, Koranen mm?
  • Karaktär – tålamod, vänlig, bemötandet med familj, vänner och främlingar?
  • Åsikter – Är personen strikt i att följa Islam fullt ut eller är personen lite mer sekulär, vill att man ska anpassa sig lite efter samhället?
  • Hemmet – hushållssysslor, renlighet
  • Drömmar/mål i livet – flytta utomlands, skaffa stor familj, dawah, jobba, studier? Vill du som kvinna jobba eller studera i framtiden insh'Allah är det bra att säga det till din tänkta partner så ni är på samma spår.
  • Gillar personen – Barn? Kontakt med familjen? Föreläsningar eller tv? Tv-spel eller promenader? Moskén?
  • Vad är viktigt för dig? Ta upp det innan giftermål.

Dessa punkter visar kortfattat vad man kan tänka på innan man väljer partner. Allt för att undvika konflikter i framtiden. Det är viktigt att man är på samma plan och vill liknande saker, annars är det dömt att bli ett äktenskap fullt med bråk. Bråk är, som vi alla vet, ingenting bra om man tänker på framtida barn. Försök undvika att framtida barn växer upp i ett hem fullt med ilska.!

Allah, den Mest Upphöjde säger i Koranen:
”Bland Hans tecken är [faktumet] att Han har skapat partners för er bland er själva så att ni kan leva i lugn med dem, och Han har planterat kärlek och barmhärtighet mellan er; I detta finns tecken för människor som reflekterar.”
Surat Ar-Rum, 21
Tankar: 5.....
Äktenskap inom Islam | Direkt länk | 2014-05-06 @ 14:34:03|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Textarinnan

Hej!

Jag länkade din blogg till min och hoppas att det är OK?

Svar: Det är helt ok :) Må Allah vägleda oss alla till det som är gott <3
amanda gonzalez

2014-05-22 @ 12:26:49
URL: http://textarinnans.wordpress.com/
Postat av: muslimah

Salam oalikom!

Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva till dig så därför skickar jag in en kommentar. Jag och min man hade gärna velat plugga islam och arabiska i ett arabiskt land och undrade hur ni gick till väga. Skicka gärna till min mail. Tack så mycket i förhand!

Svar: Wa alaykum salam jag har skickat ett mail till dig :) säg till om du intw fått det !Barak Allahu fiki
amanda gonzalez

2014-06-05 @ 18:25:56
Postat av: Svensson

Assalamu aleykum! Ma sha Allah vad fin blogg syster :)

2014-06-23 @ 00:25:48
Postat av: mizz

Jag såg en video på din sida av Yusuf Estes och jag kom att tänka på detta som jag läste:

http://yusufestesquran.com/2012/09/14/tafseer-yusuf-estes-explains-the-quran-2193-fight-them-until-theres-no-more-fitnah/

Är hans tafsir korrekt?

Svar: Salam alaykum, nej det är verkligen inkorrekt tafsir subhanAllah. Här kan du läsa tafsir ibn kathir in sha Allah (om du inte redan gjort det) :) http://www.kalamullah.com/Books/Tafsir%20Ibn%20Kathir%20all%2010%20volumes.pdf

Det tar lite tid att ladda..

Det är många du3aat som de senaste åren har börjat bli mer och mer sekulära i sitt tankesätt subhanAllah och struntar i vad stora lärda studerat och kommit fram till i diverse ämnen. må Allah vägleda oss
amanda gonzalez

2014-07-07 @ 15:28:19
Postat av: mizz

wa alaykum assalam
Ok. Jag ska läsa det in shaa Allah
Jazak Allahu Khair :)

2014-07-14 @ 01:52:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0