Talbeena ,talbina

Bismillah,

Ville dela ett recept för dem som ännu inte känner till denna dryck! ^^ Det är ungefär som välling fast bättre då det är rekommenderat av Profeten Muhammad salAllahu alayhi wa salam! Bra och nyttigt för både barn och vuxna.

I Sverige kan man finna talbena i vanliga affärer i mjölavdelningar men under namnet "Kornmjöl".

Finns nog lite olika recept skulle jag tro men som är ganska lika varandra ändå :)

Detta är från min förpackning:

Till 1 pers

Häll ca 2,4 dl mjölk i en kastrull
Blanda sedan ned 1 matsked Talbena och rör om väl.
Värm blandningen samtidigt som du konstant rör om tills det blir lite seg konstistens.
Sedan ska den koka i 5-10 minuter.

Lägg till lite honung eller socker om du vill!
Färdigt.

Personligen brukar jag inte värma den tills den blir seg för det känns som att det tar för lång tid.. Sedan kokar jag det i 5 minuter samtidigt som jag rör om (för jag vill inte att det ska brännas i botten). Och det blir jättebra det med!



Lite nyttighetsinformation:

Profeten Muhammad (fvöh) sade:
"Talbina är ett botemedel för en sjuk persons hjärta och lättar på vissa sorger för honom."
återberättad av Bukhari and Muslim.

Forskare har kommit fram till:
Det reducerar kolesterol och stärker hjärtat,
Skyddar från cancer, alzheimer och fördröjer åldrande(antagligen sånt som har o göra med att man blir mer svag ju äldra man blir.
Behandlar depression och lättar på sorger
Behandlar diabetes mellitus och för högt blodtryck
Behandlar lösmage och cole sedative(kunde inte översätta det)
Och har inga biverkningar.

Här står mer: information


Tankar: 2.....
Mat, hälsa, skönhet | Direkt länk | 2012-03-31 @ 16:38:34|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Essie

Salam alaykom!

Är det här talbina? :)

http://www.veganlife.se/product.html/aktiverat-kornpulver

2012-06-21 @ 18:21:17
URL: http://salamalaykom.blogg.se
Postat av: amanda gonzalez

wa alaykum salam syster, det ser ut som att det är talbina fast jag vet inte.. Jag vet bara att det är kornmjöl som man kan köpa från vanliga affären. Kornpulver kanske är samma sak fast mer koncentrerad?

2012-06-25 @ 17:55:47
URL: http://apg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0