Hijab i Koranen och Sunnah(Profetens[sallalahu aleyhi wa salam] läror)
Denna artikel är inte bara för kvinnor. Det är även en påminnelse och ett råd för moderna män. Mannen kan vara en pappa, make, bror eller son till en ICKE-HIJABI Kvinna.Han kommer även hållas ansvarig för sin dotter, hustru , syster eller mor som är en icke-HIJABI. Följande hadith detaljerar denna punkt:
[Denna punkt bör också ses som en varning för muslimska män som är i ansvarig ställning för kvinnor,
att Allahs budbärare (salallahu aleyhi wa salam) varnar i en autentisk hadith berättad av
`Abdullah Ibn 'Amr Ibn Al-Aas" att bland de tre individer som inte kommer att gå in Jennah (Paradiset) kommer en vara:
Ad-Dayooth, som är nöjd med oanständighet inom sin familj. dvs en man som gör det möjligt för kvinnor för vilka han är ansvarig för, såsom hans hustru, dotter, osv, att delta i olagliga sexuella relationer eller att visa sin skönhet för män, vilket går emot Allahs order och även stimulerar sexuell lust.]
Kraven för kvinnors hijab i enlighet med Koranen, den autentiska Sunnah och praktiken av de troende förfäderna.
Inledning:
Denna uppsats kommer att försöka att kort men koncist ange de grundläggande kraven på muslimska kvinnans klädsel (hijab) som föreskrivs av sharia (den gudomliga lagen) av islam. Begreppet Hijab, omfattar inte bara en klänning som täcker kroppen, men även metoderna för beteende framför medlemmar av samma eller motsatt kön, att främja privatliv för kvinnor och förbjuder lösa sammanblandningar mellan män och kvinnor, och därigenom uppmuntra blygsamhet, anständighet, kyskhet och framför allt, respekt och dyrkan av Allah.
Mindre skillnader existerar mellan de lärda om det faktiska antalet krav på grund av olika metoder som används av dem i kodifieringen. De som nämns här utgör de som överenskommits med en överväldigande majoritet av forskare och allt backas upp av konkreta bevis ur Koranen, Sunna och praktiken av Sahabah (följeslagarna).
Det första kravet: omfattningen av Täckandet
Klänningen som bärs i det offentliga måste täcka hela kroppen utom vad som har särskilt undantagits, på grundval av följande bevis:
Och låt dem inte gå med svajande/stampande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer!" [An-Nur, 24:31]
Surat An-Nur redogör specifika kommandon att en kvinnas naturliga skönhet och hennes utsmyckningar ska döljas framför främlingar med undantag av (1) Vad kan visas på grund av misstag eller okontrollerbara faktorer som blåst i vinden, osv. , och (2) Vad som har undantagits (se förklaring i slutet av detta avsnitt).
Allah säger också:
[Al-Ahzaab, 33:59]
Abu Dawood återberättar att : Aishah (radiAllahu anha) sade:" Asma dottern till Abu Bakr (RadiAllahu anho) kom för att se Allahs sändebud (salallahu aleyhi wa salam) iklädd en tunn klänning, så Allahs budbärare (salallahu aleyhi wa salam) vände sig från henne och sade: 'O Asma, när en kvinna har nått menstruationen, ska ingen del av hennes kropp ses förutom detta', och så pekade han på sitt ansikte och händer.
Ordet khumur (plagg khimar) hänvisar till en duk som täcker huvudet (inklusive öron), hår, nacke och bröst. Den uppskattade mufaasir (Koranens tolk) Al-Qurtubi förklarar: "Kvinnor som tidigare använt för att täcka sina huvuden med khimar, kastade sitt slut över ryggen. Detta lämnade halsen och övre delen av bröstkorgen kala, på samma sätt som de kristna. Då befallde Allah dem att täcka dessa delarna med khimar. "
Allah säger i denna aayah:
... "Och låt dem inte gå med svajande/stampande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag" Kvinnorna på Profetens tid (salallahu aleyhi wa salam) bar vristsmycken som kan användas för att påkalla uppmärksamhet genom att stampa, vilket gör att dessa vristsmycken pinglar .
Denna praktiken är inte bara förbjudet av Allah, men dessutom visar att ben och anklar skall täckas också. Några av de moderna Hanafi lärda har den felaktiga uppfattningen att en kvinna kan visa sina fötter, en del av hennes underarmar och hennes öron, men det finns INGA autentiska bevis från praktiken av Profeten (salallahu aleyhi wa salam) eller hans följeslagare för att upprätthålla sådant syfte.
Bland de autentiska hadither som klargör denna punkt är följande: Ibn 'Umar (radiAllahu anho) rapporterade att Allahs sändebud (salallahu aleyhi wa salam) sade: På Domedagen kommer Allah inte att titta på den man som drar hans mantel längs marken av stolthet" . Umm Salamah frågade: Vad ska kvinnor göra med (de fållar av) sina kläder? Han svarade: Låt de sänka dem en handlängd. Hon sade: Deras fötter kommer visas! Han sade då: Låt de sänka dem en underarms längd men inte mer. [Rapporterad av At-Tabarani-Sahih]
Den ayah av Surat An-Nur anger också i detalj med vem kvinnan är tillåten att vara mer tillfreds. Vidare visar Ayah från Surat Al-Ahzab order till de muslimska kvinnorna att dra sina ytterplagg om sig själva när de går ut. Abu Dawood berättade att "Aishah (radiAllahu anha) sade:" Efter denna Ayah avslöjades, såg kvinnorna i Ansar ut som kråkor. " (på grund av färgen och formen på kapporna de bar).
Därför måste ett ytterplagg eller kappa bäras av en muslimsk kvinna närhelst hon går ut på en offentlig plats eller om hon är i närvaro av främlingar i sitt eget hem eller hemma hos en nära släkting. Mindre skillnader har uppstått bland de lärda om den exakta innebörden av "... utom endast det som är uppenbart ... " från Surat An-Nur, som enligt Ibn `Abaas (radiAllaho anho), inkludera" - ansikte, två händer, och ringar. Denna åsikt delas av Ibn 'Umar, 'Ata'a, och andra från Tabi'een." [Tafseer Ibn Kathir]
Också, säger Imam Ash-Showkani om samma ayaat, att det betyder: "Klänningen; ansiktet, och båda händerna" Ibn `Abaas och Qatadah har sagt:" De utsmyckningar omfattar ögonskugga (dvs. Kuhul), armband , hennamålning på händer, och ringar, och det är tillåtet för kvinnor att (avslöja) dem. " [Fateh Al-Qadeer]
Den viktigaste aspekten i skillnaden mellan de lärda gällande hadithen med Asmaa (radiAllahu anha), dvs, att ansikte och händer inte behöver täckas, ett antal forskare har hävdat att ansikte och händer också måste täckas, eftersom det var den praktiken hustrurna till Profeten (sallalahu aleyhi wa salam) och fruarna till följeslagarna att skyla sig helt efter autentiska hadither. Ovanstående punkt har varit ett ämne för debatt bland akademiker både förr och nu och kommer att behandlas, Insha 'Allah i slutet av denna uppsats.
Det andra kravet: Tjocklek
Plagget ska vara tjock och ogenomskinlig för att inte visa hud färg och form i kroppen under den. Ömtåliga eller genomskinliga kläder utgör inte riktigt täckande. Sahabah var mycket stränga med detta och betraktade klena kläder i offentligheten som en indikator på en kvinnas bristande tro. Al-Qurtubi rapporterar en från "Aishah (radiAllahu anha) att vissa kvinnor från Banu Tamim kom för att se henne bära genomskinliga kläder. "Aishah sade till dem:" Om ni är troende kvinnor, så vet att dessa är inte kläder för troende kvinnor. Han rapporterar också att en brud kom för att se henne bära en ren, genomskinlig khimaar, varpå "Aishah (radiAllahu anha) sade:" En kvinna som bär sådana kläder tror inte på Surat An-Nur. "
Dessutom gör följande hadith denna punkt grafiskt tydlig. Allahs budbärare (salallahu aleyhi wa salam) sade: Det kommer att finnas i av de sista i min Ummah (nation av troende), lättklädda kvinnor, ha håret på toppen av sina huvuden som en kamelens puckel. Förbanna dem, för sannerligen är de förbannade. I en annan version säger han: ... lättklädda kvinnor, som går vilse och får andra att gå vilse, de kommer inte att träda in i Paradiset eller känna dess doft, även om det kan luktas på avstånd. [At-Tabarani och Sahih Muslim] "lättklädda kvinnor" är de som bär kläder som visar mer än den döljer, och därigenom ökar sin attraktivitet och samtidigt öppna vägen till en mängd onda handlingar.
Det tredje kravet: slapphet
De kläder måste hänga löst nog och inte vara så åtsittande så att de visar formen och storleken på kvinnans kropp. Anledningen till att bära ett plagg som är brett och löst sittande är att funktionen för muslimska kvinnors kläder är att eliminera lockelsen och skönheten i hennes kropp från betraktarens öga. Skinn-tajta kläder, osv. kan dölja hudfärgen, men de visar storleken och formen på ben och kropp.
Följande hadith bevisar detta tydligt: Usamah ibn Zaid sade: Allah's Messenger (salallahu aleyhi wa salam) gav mig en gåva av tjockt koptiskt tyg han fått som en gåva från Dahiah Al-Kalbi, så jag gav den till min fru. Därefter frågade Profeten (salallahu aleyhi wa salam) mig: Varför bar du inte det koptiska plagget. Jag svarade: Jag gav den till min fru. Profeten (salallahu aleyhi wa salam) sade då: Säg åt henne att bära en tjock klänning under den (det koptiska plagget) för jag är rädd att den kan beskriva storleken på hennes lemmar. [Berättad av Ahmad, Al-Bayhaqi, och Al-Haakim]
Det fjärde kravet: färg, utseende och uppträdande
Allah ta'ala säger:
[Al-Ahzab, 33:32]
Anledningen till uppenbarelsen av denna vers är inte för rädslan av misstro eller dåligt uppförande hos kvinnorna, utan snarare för att hindra dem från att tala inbjudande, promenera förföriskt eller klä på sig avslöjande för att väcka sexuell lust i hjärtat av liderliga och onda män. Förförisk klädsel och lockande tal är egenskaper illasinnade kvinnor, inte muslimer.
Al-Qurtubi nämner att Mujahid (radiAllaho anho) sade: "Kvinnor (före Islam) brukade gå omkring (förföriskt) bland män." Qatadah (radiAllahu anho) sa: "De brukade gå på ett sinnligt och lockande sätt." Maqatil (radiAllahu anho) sade: "Kvinnorna brukade bära ett oknytet tyg på huvudet, medan de provokativt lekte med sina halsband, örhängen och andra prydnads smycken." Dessutom har Allah befallt kvinnorna att inte visa sin skönhet, såväl naturlig som pålagd skönhet. Allah befaller de troende kvinnorna sålunda:
... Och gör inte en uppvisning av ersjälva så som uppvisandet av okunnighet för länge sedan ... [Al-Ahzaab, 33:33]
Ett plagg som är avsett för att dölja en kvinna och hennes skönhet från offentligheten, kan inte vara en sak som ytterligare förhöjer hennes skönhet. Därför kan plagget inte innehålla starka färger, djärva mönster eller blanka och reflekterande material som fäster mäns uppmärksamhet på bäraren. Det arabiska ordet ovan, At-Tabarruj, betyder inte bara "att visa sig själv" utan också "att piffa upp sin charm för spännande luster".
Imam Adh-Dhahabi säger i boken Kitab al-Kaba'ir (The Book of Major Sins): "Bland de gärningar som en kvinna blir förbannad av är att visa utsmyckningar hon bär, parfym när hon går ut, och att klä sig i färgglada kläder ... " Därför är den muslimska kvinnan uppmuntrad att bära dämpade, dystra färger och att undvika starkt lysande hijab, mönster och färger.
Denna punkt bör också vara som en påminnelse till de muslimska män som är i ansvarig ställning för kvinnor, att Allahs budbärare (salallahu aleyhi wa salam) varnar i en autentisk hadith berättad av `Abdullah Ibn 'Amr Ibn Al-Aas" att bland de tre individer som inte kommer att gå in Jennah (Paradiset) kommer en vara:
Ad-Dayooth, som är nöjd med oanständighet inom sin familj. dvs en man som gör det möjligt för kvinnor för vilka han är ansvarig för, såsom hans hustru, dotter, osv, att delta i olagliga sexuella relationer eller att visa sin skönhet för män, vilket går emot Allahs order och även stimulerar sexuell lust."
Femte Kravet: Skillnad på mäns kläder
Kläderna av en muslimsk kvinna får inte likna kläder för män. Följande två hadither hjälper till att förklara detta. Abu Hurayrah (radiAllahu anho) sade: Allahs Sändebud (salallahu aleyhi wa salam) förbannade mannen som bär damkläder och kvinnan som bär männens kläder. [Abu Dawood och Ibn Majah-Saheeh]
`Abdullah ibn 'Umar (radiAllahu anho) sa att han hörde Allahs budbärare (sallalahu aleyhi wa salam) säga: Mannen som liknar en kvinna och en kvinna som påminner om en man är inte av oss (dvs inte en troende). [Ahmad och At-Tabarani-Saheeh]
Dessutom, berättar Abu Dawood från Umm Salamah (radiAllahu anha) som visar att Profeten (salallahu aleyhi wa salam) förbjöd kvinnor att fästa sina plagg på deras huvuden på ett sådant sätt som liknar turbanen av en man. Muslimska systrar från väst bör ägna särskild uppmärksamhet åt denna punkt sedan detta tyvärr har blivit ett utbrett fenomen bland dem.
Byxor är någonting som är speciellt från mannen. I alla tider och överallt har byxorna varit för män, bara nu på 1900 talet allting har ändrats och som kvinnor börjat använda byxor. Men det är förbjudet för oss muslimska systrar om vi inte vill bli förbannade av Profeten(salallahu aleyhi wa salam) och räknas som utanför de troende.
Sjätte Kravet: Skillnad i klädseln av de otrogna
Hennes klädsel får inte likna kläder av ickemuslimer. Detta är ett allmänt utslag av sharia som inte bara omfattar klädseln utan även sådant som seder, sedvänjor, religiösa seder och högtider, transaktioner, etc. Det är olikhet med de otroende som inrättades av den första generationen av islam . Följande två hadither och sägelse av 'Umar (radiAllahu anho) kommer att bidra till att klargöra denna ståndpunkt: "Abdullah Ibn' Amr Ibn Al-Aas` sa: Allah's Sändebud (salallahu aleyhi wa salam) såg mig klädd i två saffran-färgade plagg, då sade han: Sannerligen är dessa kläder som används av kuffar (otrogna), så du ska inte bära dem. [Sahih Muslim]
`Abdullah ibn 'Umar (radiAllahu anho) sade: Allah's Sändebud (salallahu aleyhi wa salam) sade: Den som påminner om ett folk är en av dem. [Abu Dawood]
Så om du påminner om ickemuslimer är du med dem. På domedagen kommer vi hamna jämte de som vi älskade också, så om du älskar Profeten(sallalahu aleyhi wa saalam) så följ då hans läror och var inte som ickemuslimer.
Sjunde Kravet: Ingen fåfäng eller uppseendeväckande klädsel
Kvinnans klädsel får inte vara ett uttryck för att visa upp sig, fåfänga eller som en statussymbol genom att vara överdrivet prålig eller dyr i smaken, men den får inte heller vara alltför trasig för att vinna beundran och berömmelse för att vara ödmjuk. Ibn 'Umar (radiAllahu anho) rapporterade att Allahs budbärare (salallahu aleyhi wa salam) sa: Den som klär sig för att bli sedd i denna värld, kommer Allah att klä honom i kläder av förödmjukelse på Uppståndelsens dag, och sedan sätta eld på dem. [Abu Dawood]
Niqab (Ansikts sjal): Är mellan Mustahab (Rekommenderat) och Wajib (Obligatoriskt)
Den uppskattade Koranens kommentatorer At-Tabari, Al-Qurtubi, Ash-Shanqeeti och andra har studerat närmare om formen av hijab eller Jilbab dvs "ytterplagg" genom att se vad Profetens följeslagare (salallahu aleyhi wa salam) sade o praktiserade, och även omständigheterna kring uppenbarelsen av Surat Al-Ahzab, 33:59 citerade i början av denna uppsats.
De hävdar att när de troende kvinnorna brukade gå ut på natten (klädd i vanliga kläder) för att göra sina ärenden i naturen(toa), försökte några hycklare störa dem, tänkandes att kvinnorna var slavkvinnor. Kvinnorna brukade då skrika ut högt vilket orsakade dessa hycklare att fly. Därpå uppenbarade Allah (SWT) denna Ayaat. Al-Qurtubi anger att Jilbab är "en duk som täcker hela kroppen ... Ibn` Abaas och "Ubaidah As-Salmani har sagt att det är att kroppen var helt omvirad, så att ingenting visas förutom ena ögat som hon kan se med. " Tabi'een, Qatadah (radiAllahu anho), sade att Jilbab skall fästas fast ovanför pannan och täcka näsan, (även om ögonen visas) och bröstkorgen och det mesta av ansiktet skall täckas .
Dessutom har det varit autentiskt återberättat i Sahih al-Bukhari, Muwatta Imam Malik och Sunan Abu Dawood att Profeten (salallahu aleyhi wa salam) förbjöd kvinnor från att täcka sina ansikten och händer under Salat, eller medan man var i ett tillstånd av Ihram. Detta visar tydligt att bära ansikts slöja (niqab eller Burqa'a) var vanligt under tiden för Allahs sändebud (salallahu aleyhi wa saalam), och inte som vissa påstår, en kulturell sedvänja som dök upp år senare.
Bland de bevis som används av de lärda om ansikts slöjan är följande: "Aishah (radiAllahu anha) sade:" Må Allah skänka Hans barmhärtighet för de första Muhajirat (emigranterna). När Allah uppenbarade: ... "och dra era huvudslöjor över halsen och bröst" ... så slet alla av sig sina (material) och täckte sig själva med det."" [Al-Bukhari]
Ibn Hajar al-Asqalani, som kallas "Amir al-Mu'mineen i Hadeeth" har förklarat att "täckte sig" betyder: "täckte sina ansikten." [Fateh Al-Bari].
Frågan om niqab har fortsatt att väcka förlängd debatt och diskussion mellan "ulama (akademiker) och Fuqaha (jurister) både förr och nu och om huruvida det är Wajib (obligatorisk) eller Mustahab (gynnat av Allah (SWT)) för kvinnan. Och om hon faller i synd genom att visa hennes ansikte eller inte. Var och en av de båda sidorna håller fast vid sina egna åsikter som de har genom stöd och bevis från Koranen, de Profetiska hadither och praktiken av följeslagarna och deras åsikter.
En av de synpunkter på detta är att niqab är juridiskt bindande för kvinnan, hon som överger det är en syndare. De säger att kvinnans ansikte som hon blivit beordad att inte visa till icke-släktingar definitivt är en del av Auwrah. Det andra synsättet säger att niqab helt enkelt är rekommenderat och uppmanar kvinnan att täcka sitt ansikte, men det placerar den inte på graden av obligatoriskt. Följaktligen anser detta yttrande inte att kvinnan faller i synd när hon blottlägger och avslöjar hennes ansikte så länge med detta, hon inte tillämpar smink.
De fyra madhab, skolorna, i Islam.. Alltså Hanafi, Maliki, Shafi'i, Hanbali har delade åsikter om detta med. Två av dem säger att det är obligatoriskt, och de andra två säger att det är rekommenderat men om man bor i ett ställe där man är rädd för fitna så blir det obligatoriskt. De har alla sina bevis och har studerat allt i dessa ämnen. Vi kan inte komma efter att ha läst en hadith och tro det ena eller det andra om dessa ämnen.
Därmed kan vi anta dem och arbeta på att sprida dem (åsikterna).
För det första: Eftersom de två synpunkter enas om legitimiteten i niqab, att det är en fulländad perfektion för en kvinna och mer positivt för henne, som tar en närmare målen för sharia, vilket är att förhindra Fitnah, är det därför lämpligare att insatserna bör inriktas på att uppmuntra att bära niqab och motivera människor till det. Och för att visa och förklara dess dygder och förtjänster. Detta innebär att täcka ansiktet med niqab bör vara den allmänna regeln och att avslöja ansiktet ett undantag.
Andra: Trots det faktum att det finns olika åsikter om islamiska regler angående huruvida niqab är obligatorisk eller rekommenderat är det tveklöst en plikt att förena kallet på det och samarbeta så mycket som möjligt när det gäller att uppmana unga kvinnor om dess nödvändighet och att begränsa deras begär att exponera sina ansikten så mycket som möjligt.
Det är faktiskt bara nådigt enligt båda parter. Inte som det händer nu mellan motstående sidor är att lämna frågan löst och dinglade, genom påståendet att niqab är bara Mustahab, och att vara borta från att sprida meddelandet om det. Detta är verkligen en omkastning av sanningen och dåligt omdöme i frågan.
Därför, mina andra muslimer, när du frågade: Vad är den form av hijab enligt sharia, speciellt från en kvinna som älskar Deen?, Bör du uppmana och uppmuntra henne att bära niqab, även om du är anser att det bara är Mustahab.
Slutligen: Vi hoppas verkligen från Allah (SWT) för den dag då alla troende kvinnor har bråttom att täcka sina ansikten med full tillfredsställelse av sina själar och önskan om deras deen är den starkaste av begär. Det är en förhoppning som, utan tvekan, delade med mig av dem som anser att det är Mustahab och de som anser att det är Wajib.
Jag ber att Allah (AWJ) vägleder oss på den rätta vägen, och skyddar oss från avvikelsen efter vägledning. Och må Allah välsigna ledaren Hans Budbärare, Muhammad (salallahu aleyhi wa salam), hans familj och hans följeslagare, och alla som följer i deras fotspår tills den Sista Timmen, Ameen
Denna text är av anonym skribent, översatt av mig..
men vad är din msn? :)
Må Allah belöna dig! Jag behövde verkligen det här inlägget just nu. MashaAllah, hjälpte mig jätte mycket. jazak Allahu kheir syster <3
Jag skulle behöva dig hjälp, eller egentligen vet jag att jag borde vända mig till en lärde eller någonting men jag vet inte var jag skulle kunna få kontakt med en lärd så jag frågar dig istället inshaAllah. Jag hoppas att du inte uppfattar mig som allt för jobbig inshaAllah:). Jag vill verkligen bära jilbab, men min man förbjuder mig och säger att jag är extremist. Alla hans muslimska kompisar säger samma sak (alla desa är bra praktiserande muslimer). jag vet inte vad jag ska göra... jag försöker visa bevisen för min man varför det kan vara bra att ha på sig jilbab, men han säger att jag är sjuk i huvudet och extremist samt att det är inte islam att ha på sig detta utan bara någonting jag själv hittar på. Han menar att det är viktigt att be ett bra budskap av islam och att man ska klä sig med hijab och vida byxor och kofter över osv. Att man ska klä sig på ett snyggt sätt och att man ska vara en förebild för icke muslimer i alla avseenden, och att dem ska tänka att dem vill klä sig som mig när dem ser mig. Jag vet inte vad jag ska göra... jag vet inte vad som är rätt... Snälla hjälp mig syster.
Assalamu aleikum min kära syster.
Först, du är inte jobbig subhanAllah. Vi finns här för varandra inshAllah. jag önskar att du kanske kunde lämna din mail så kan jag hjälpa dig vidare inshAllah så kan du få prata med en mycket bra sheikh.
det jag kan säga till dig är att du är på rätt väg och vill göra Allah vår Skapare nöjd och ingen annan!
Att vi muslimska kvinnor skulle klä oss för att göra andra nöjda är helt sjukt. Det är minor shirk och är farligt faktiskt, du vet säkert detta för jag känner att din fitra vägleder dig. Att Allah vägleder dig och du har inte fel i något av det du säger syster. Att påstå att du är sjuk i huvudet gör mig galen faktiskt! Du är mashAllah en vacker syster och helt underbar! Om dessa muslimer skulle vara bra praktiserande muslimer med kunskap skulle de tvärtom stödja dig i dina tankar. Men många vill tyvärr hellre behaga människor istället för Allah vår Skapare och de är fel ute. Det är haram att klä sig i byxor utan vi är rekomenderade att klä sig som du säger i jilbab som inte visar några former. Det finns många bevis som stödjer det syster som du vet.
Vi ska naturligtvis lyda våra män. MEN bara om det följer Koranen och sunnahn. När våra män säger att vi ska klä oss i byxor osv för att behaga ickemuslimer så är det haram att följa dem för Allah är först. jag förstår att du har problem syster och jag känner mig ledsen över din situation och vill gärna hjälpa dig mer. Din man behöver lära sig religionen och vad Allah säger om hur kvinnan ska klä sig. Detta handlar om din deen så du gör inte fel i att söka hjälp och det är inte baktal syster så var inte orolig. Så inshAllah att du får dessa rader och lämnar din mail i där du skriver i bloggen, under ditt namn och den syns inte för de andra här. Du är i min dua syster och jag ber Allah underlätta för dig och vägleda din man. Ameen.