Slöjan = Förtryck!



Salam Aleikum wa Rahmatulahi wa Barakatuh!

Jag ville bara säga några ord, som jag tänkt på mycket efter en diskussion med en syster.. Slöjan vi muslimer har är faktiskt förtryck! Åtminstonde här i Sverige! Andra länder vet jag inte!

Alla kvinnor med slöja blir förtryckta eftersom:
När en beslöjad kvinna går på gatan får hon hemska blickar och hemska kommentarer!
När en beslöjad kvinna söker jobb tittar dem mer på hennes slöja än på hennes CV.
När en beslöjad kvinna diskutterar med vem som helst om religion ska varje person säga någonting om hennes slöja, "hur man inte kan fatta att man gör något sådant"!
Det är förtryck eftersom beslöjade kvinnor ständigt får höra att man borde ta av sig slöjan och klä sig som alla andra svenskar!
Beslöjade kvinnor har det jättejobbigt ENDAST PÅGRUND AV ATT ALLA I SVERIGE VILL ATT DE SKA GÅ RUNT NAKNA HELLRE!

Är detta ett fritt land? NEJ , det är ett land som förtrycker kvinnor i slöja! Så skäms sönder alla ni som säger att dessa kvinnor är förtryckta av MÄN eftersom de har på sig slöja! Slöjan är ett eget val, visst är det några som har slöjan på sig pågrund av att andra säger till en. Men som sagt är Sverige ett land som hjälper dessa kvinnor ändå, de vill ju för tusan att alla ska gå runt nakna! De bryr sig inte om kvinnan blir tvingad att ha på sig slöjan, de vill bara att religionen ska försvinna! Men i Sverige, har de flesta på sig slöjan pågrund av att de VILL! DE VILL VISA ATT DE ÄR MUSLIMER, DE VILL DYRKA GUD, DE VILL INTE VISA SINA VACKRA KROPPAR FÖR NÅGON ANNAN ÄN SIN MAKE, DE ÄR KVINNOR SOM BÖR RESPEKTERAS! INTE SES NER PÅ!

Till er som tycker "synd" om beslöjade kvinnor, sluta med det! SLUTA FÖRTRYCKA MIG OCH MINA SYSTRAR!

Salam Aleikum wa Rahmatulahi wa Barakatuh! Jazak Allahu Khayr till Rahma min syster som gav mig många argument!
Tankar: 36.....
Mina Tankar | Direkt länk | 2009-05-09 @ 12:32:36|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Laila

Först och främst, jag håller med dig om vad du skriver men dock måste man även kunna diskutera att även folk blir tvingade till slöja. Jag har sett hur många skojare som helst som går runt med sjal och leker bättre än mig bara för jag inte bär den, sen så kan man möta de inne i stan helt normalt klädda (eller tillochmed lite naknare än vad man nu tänkt sig) Det får en och fråga sig, varför har de ens den där på skallen när de egentligen inte ens vill bära den? Är det familjen, är det kulturen eller är det GUD som har påverkat de? Att vara muslim och dessutom kvinna i detta land gör vissa saker jobbigt. Man blir dömd och ifrågasatt för allt du gör. Jag själv bär inte slöja men till och från väljer jag att gå ut med en sjal lindat runt huvud för man kanske har en bad-hair-day, och vips så kommer det folk fram och fråga om jag är tvungen till att ha själv? Ehhh, har jag missat något, grejen är inte att jag bär slöja, för om jag gjorde det så skulle jag kanske ha på mig lite mer lössittande kläder och inte en t-shirt. Jag tycker som muslik, att vi alla har ett ansvar där vi ska få fram vår religion på bästa sätt. Inshallah jag har tänkt börja med sjal när tiden är rätt. Jag anser att bönen och allt kommer först, inte ett klädesplagg!

2009-05-09 @ 13:02:20
URL: http://baralaila.blogg.se/
Postat av: Tasnim

Asalaamu aleykum!

Haller med. Fortrycket kommer fran andra hall an de flesta tror..





Laila: sjalvklart ska man inte smyga med att det finns de som blir tvingade. Tvang forekommer val med det mesta, tyvarr. Vill nagon fortrycka en annan manniska sa tar h*n till vilket vapen som helst, oavsett religion eller ingen alls. Problemet ar att det allt som oftast tas for givet att man ar tvingad, nekar man till det sa far man ibland hora att man AR tvingad fast man inte vet det sjalv.. suck. DET kanns fortryckande, faktiskt..

Haller med for ovrigt att bonen och det inre ju kommer forst. Sitter det dar sa kommer nog hijab ocksa bli ratt, sa att saga..

2009-05-09 @ 13:20:51
URL: http://ur-tasnims-perspektiv.blogspot.com
Postat av: Den vise

Ja usch vilket förtryck det är i Sverige! Religonsfrihet och allt! Ta du upp det med dina systrar i muslimska länder DÄR DE INTE HAR NÅGOT VAL! Där blir de piskade och skändade.



Dit skulle vi aldrig kunna komma och upprätta en kyrka eller liknande... ja, usch vad hemska vi är! Nej du lilla vän! Du är endast ung och naiv.....

2009-05-09 @ 14:13:22
Postat av: Den vise

Att påstå att du bli förtryckt av svenskar eller icke muslimer blir bara fånigt i jämförelse hur dina systrar har det i andra länder. Åk dit och försök öppna munnen som du får i detta land så blir du stenad på nolltid...



Antagligen har du en inneboende strävan att vilja kalla att du blir förtryckt för att sedan kunna kalla dig MARTYR!!

2009-05-09 @ 14:18:26
Postat av: Najma

Asalamo aleikom syster Amanda.

Mashallah det berörde mig verkligen

jag håller med dig

Obs syster undrar bara Kommer du till göteborg föreläsningen Napoleon

Wsl, Najma

2009-05-09 @ 15:28:37
URL: http://Najma.bloggspace.se
Postat av: Najma

Den vise, en fråga till dig har du varit i " andra länder". Om du inte har varit där hur vet du att dem blir tvingad att ha på sig slöjan.

Den vise ha fakta innan du snackar.

Det är du som är naiv nog att förstå att vi muslimska kvinnor gör det val som vi tycker om.

Jag är en ung muslim jag beslöt redan som 8 årig att börja med slöjan. Ingen bad mig att göra det. Jag gjorde det enda för kärleken för allah swt. Och alhamdulillah jag har fortfarande på mig slöjan.

en annan fråga sverige är väl ett fritt land man kan klä sig som man vill men varför förtrycker ni muslimska kvinnar, seriös.

Det var en man som kom fram till mig en gång.

Han sa till mig, tältar du?

exscuise me men man kan väl inte säga till andra hur de ska klä sig det är ens val.

Som jag säger ha fakta innan du hackar på andra religion.

2009-05-09 @ 17:34:15
URL: http://Najma.bloggspaces.se
Postat av: Susanne

Salam aleikum warahmat allah wabarakato syster

tack för dina kommentarer på min blogg.

svar på din fråga: saudi arabien i sommar inshallah ya rabb

2009-05-09 @ 19:42:50
URL: http://lakritzz.blogspot.com
Postat av: Läsaren

Så här är det. I Sverige som i många andra länder passar det sig inte att gå omkring nakna. Då åker Du fast för föranrgelseväckande beteende.



Sen det här med slöjan. Om Du är stolt över den, över Din tro och bär Ditt huvud högt tittar ingen snett.

Le mot den Du möter, försök att känna kärlek till den som DU upplever tittar snett, vi har frihet i Sverige att leva som vi vill, däremot inte att gå nakna dvs utan underkläder enligt svenska språket och svensk vokabulär vilket vi skall följa i en discus på svenska.

2009-05-09 @ 19:48:38
Postat av: Salafidoll

Den vise / Du borde inte kalla dig så där, för sannerligen är Allaah den som är den VISE, den allvetande, vilket vi människor, i allra högsta grad du själv inte är.



För övrigt vill jag säga religionsfriheten i Sverige är ett skämt för tillfället, speciellt när vissa människor strävar efter att förbjuda slöjan och så vågar dem ens nämna RELIGIONSFRIHET?



Masha'Allah fint inlägg, har aldrig tänkt på de ur det perspektivet, verkligen bra läst för min del. :)



Salam, Salafidoll.

2009-05-09 @ 20:33:13
URL: http://salafidoll.bloggspace.se
Postat av: amanda

Salam Aleikum!! Jazak Allahu Khajran för alla fina kommentarer!! Må Allah vara nöjda med alla era själar^^..



Till "Läsaren"- Jo, klart jag inte mena helt naken, men du förstår nog hur jag mena.. hellre ser folk på en tjej med kortkort kjol, urringat, som gör de pga media och att bli synt av män, och kallar de för frihet.. Än att titta på en täckt muslim som gör det av sin kärlek till Skaparen!..

Vi är alla stolta, men vi går inte me huvudet högt så att säga, man ska ju titta ner i marken oftast.. Men klart man kan le mot kvinnor osv ^^! Inte för att alla ickemuslimer går runt och strålar hela dagarna.. Vi är ju alla människor!



Allah Vet Bäst!

2009-05-09 @ 22:19:06
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: mattis

En orelevant men intressant fråga om ni vill svara. Vart kommer ni ifrån? Somalien eller något arab land?

2009-05-09 @ 23:53:22
Postat av: Läsaren

Hur man tittar med huvudet, upp eller ned är delvis en kulturell fråga. I Sverige har vi lärt våra barn att se varandra i ögonen. Vi tror på ögonkontaktens möjligheter, inte att man skall titta ned. Jag vet att många muslimer tittar ner, tex när man tar emot tillsägelser. I Sverige vill vi att våra barn skall titta oss i ögonen när vi säger till men många muslimska barn tittar ner i marken. Där är vi olika.



Tittar och tittar, vi tittar väl väldigt olika. Vissa svenska killar tittar varken mer eller mindre medan andra gör det. Vissa muslimska killar tittar jättemycket, passar på liksom , fast de inte får. Skillnaden är att enligt ett västerländskt synsätt så blir inte "tittandet" så fasligt spännande när man får vilket får till följd att många killar inte tittar så speciellt.

Vi måste lära oss, vi lär våra barn som små, att kunna umgås utan att koppla samman detta med tex sensuella tankar. Min erfarenhet är att det som är spännande blir så mycket mer intressant än det som är ok. Det förbjudna har i alla tider varit det mest spännande.



Amanda, har Du läst svensk historia och svensk kvinnohistoria för att förstå hur Sverige har sett ut förr i tiden?



En annan sak, mindre viktig men i alla fall. Det är inte bra för ryggen att gå framåtböjd. Upp med hakan, håll ryggen och halsen rakt. Din rygg skall orka i många år.

2009-05-10 @ 00:06:12
Postat av: Laila

Till läsaren: Jag förstår ditt tänkande. Att man är mer uppfostrad till att inte tänka sexuellt när man umgås (blandade kön dvs) jag själv är uppfostrad här. Jag känner mig mer "svensk" än arab. Och det beror på min mentalitet. Men vad betyder svenskt? Jag menar, nu för tiden så blir ju folk mer utbildade och open-minded än vad man var förut. När det gäller sjalen så anser jag att det har blivit ett plagg som folk inte riktigt vill förstå sig på. Man får inte kläm på en människa känns det som. Jag kan dock förstå mig på den, min mor bär den och darför vet jag att det finns en människa bakom den som är exakt som vilken annan människa. Vare sig hon/han är muslim/kristen/jude/ateist. Sjalen är till för att täcka sig från att människan ska sexuella tankar till (men det vet ju alla). Men även en människa som är upplärd till att styra sin sexualitet så finns det dårar överallt. Jag anser att det är väldigt modigt för de som bär denna symbol i detta land. De låter sig inte gå med flocken om man nu ska säga så. Och jaa visst, om man hade såna här åsikter i de mellanöster länderna, man kanske hade fått axeln vänd, MEN det betyder inte att folk inte tycker så här. Man måste få folk och förstå vissa saker och det gör man om man läser böcker. Allt som är främmande i början kan bli väldigt vackert i slut ändan.



Asalam o aleykom!

2009-05-10 @ 01:35:45
URL: http://baralaila.blogg.se/
Postat av: Ina

Bara för att man klär sig i kort kjol och har en push-up bh så betyder det inte att man söker sexuell uppmärksamhet från varenda karl som går förbi! Typiskt uttalande för att känna sig bättre bara för att man täcker sig mer. Det är också en fördom. Enligt lag har vi dessutom religionsfrihet så det är odiskuterbart från saklig synpunkt. NI borde kolla upp era fakta och för den delen lära er att skriva och prata ordenligt så ni slipper bli så fruktansvärt missförstådda! Ord är kraft, när de sägs på rätt sätt.

2009-05-10 @ 02:00:20
URL: http://englamedora.blogg.se/
Postat av: Jii

Salam aleikum

Man kan inte få nog av kunskap :)

Ah ja, han var i Landskrona här om dan. det var fullsatt, dock var jag själv inte där men hade en vän som va där och han sa att den var bra :)



de 700 läsarna som slutade i 900 den dag var pga att jag hade hamnat på blogg.se's första sida. sen har jag bloggat sen 2008 :) men läsarna kommer att stiga i antal hos dig med, inshallah ha tåla mod :) de kommer sakta men säkert :)

2009-05-10 @ 02:23:10
URL: http://sampaguita.blogg.se/
Postat av: Jii

btw, :) jo tack det är bara bra med mig :) allt bra med dig också? :)

salam aleikum

2009-05-10 @ 02:28:03
URL: http://sampaguita.blogg.se/
Postat av: Tasnim

Ja, tack Gud for religionsfriheten i Sverige. Det ar en av de saker jag alskar Sverige for. Har i det muslimska land dar jag bor kan man fa problem om man ar religios och tacker sig for mycket. Tanka sig.

Men religionsfrihet enligt lag har tyvarr inte hjalpt de muslimska kvinnor i Sverige som blivit trakasserade och misshandlade pa grund av sin religion, och det ar dar skon klammer. For vad an lagen sager sa finns det fortfarande outbildade, trangsynta manniskor som ser sig sjalva sa pass hogre staende an andra att de tror sig ha ratt att gora andra illa. Verbalt eller fysisk misshandel. De systrarna tycker jag synd om.. och dem hjalper det nog knappast att sitta och gnalla och hitta pa om hur systrar i muslimska lander blir stenade.

Vad ska vi da gora at detta i Sverige? Ska hatet fa fortga sa att fler muslimska kvinnor utsatts?

Jag ar en av dem som tack gode Gud bara utsatts for en del glapord och otrevliga blickar, men ens det, ska det verkligen behova vara sa?

2009-05-10 @ 12:35:55
URL: http://ur-tasnims-perspektiv.blogspot.com
Postat av: Den vise

Till Najma:



Känner flertalet från muslimska länder vilka har berättat att det endast är Islam som gäller, allt annat är oacceptabelt. Anpassar du inte dig efter reglerna kan det vara piskning son straff.



De otacksamma människor som gnäller på Sverige, att vi skulle vara intolleranta. Ni borde skaffa er kunskap och fakta. Säg mig ETT ANNAT LAND där det kan inrymmas så många religoner och kulturer som i detta. Visst medför det motstånd, men att få några blickar på gatan är och se detta som förtryck visar bara på okunskap och hur bra ni har det.



Säg nu mig ett annat land, kanske till och med ett muslimskt land(skulle inte tro det då det), dit jag kan åka och upprätta kyrkor och fritt förespråka kristendomen utan att bli dödshotad???



2009-05-10 @ 13:57:00
Postat av: amanda

Kommenteraren ovanför detta: Jag skrev mest detta inlägg för att visa svenskar som tror att kvinnor med sjal är förtryckta av män här i Sverige har fel. Att det själva verket är folket som förtrycker de muslimska kvinnorna mer. Sen påstår jag inte att det är på hög nivå, att det sker ständigt, med det existerar.



Plus att jag skrev i mitt inlägg att jag inte tänkte tala om hur det är i andra länder, så påstå inte heller att vi inte vet att det existerar förtryck i andra länder.



Det sista jag ville säga är att det finns kyrkor i muslimska länder, de kristna där klär sig som kristna ska göra (till skillnad från de flesta kristna i sverige). Det finns många religioner i de muslimska länderna också som inte blir dödshotade osv.

2009-05-10 @ 14:06:36
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: amanda

till mattis: vet inte med de andra, men jag är Svensk/Chilenare..

2009-05-10 @ 14:07:47
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: Svat till den visa från en som fundrar...

Är Du kristen och bor i Irak får Du inga jobb, staten gör allt för att Du inte skall klara Dej. Dina barn får inte studera. Skulle Du konvertera till kristendom skulle det inte accepteras. Många kristna från bl a irak har kommit hit som flyktingar pga brist på religionsfrihet. Det land i Mellanöstern som mest respekterar andra religioner än islam är Libanon.

I Iran blir Du dödad om Du säger att Du är kristen.

2009-05-10 @ 20:02:33
Postat av: amanda

Islam är FÖR religionfrihet. Men om det är sharialagar och du är muslim men sen väljer att lämna islam så är det dödsstraff. Är bara ärlig. Men det finns inget tvång för utomstående att bli muslimer eller något mot andra religioner.



På Profetens tid(saw), så levde judarna,kristna och muslimer tillsamman i Medina. (om jag har fel är de från mig o sheytan). Iaf så var det fridfullt tills en av judarna gjorde en grej med en muslimsk kvinnas kläder så att man fick se hennes hud. Så en muslimsk man kom o döda honom, varav alla judar där kom o dödade mannen. Då sade Profeten(saw) till dem att de inte fick bo kvar i staden eftersom de brutit mot religionsfriheten.



Iran och Irak har inte ens Ett dugg med Islams värderingar eller någonting att göra!

2009-05-10 @ 20:09:59
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: Svar från en som fundrar

Det tror jag inte att många av våra irakiska och iranska medborgarna i vårt land från de länderna skulle hålla med om. De ser nog dessa länder som muslimska. Länderna förtrycker ju medborgare som inte är muslimer. Det känner Du väl. Många har berättat för mej hur detta går till. Hur människor försvinner bara omd e inte hinner fly osv.

2009-05-10 @ 20:19:52
Postat av: amanda

De kallas för muslimska länder, men bara för det gör det inte de till muslimskt.. Lika mycket som Sverige kallas ett kristet land...Och det kan man inte påstå att ens en tredjedel av svenskarna är. (praktiserande ens?)

De länderna styrs av män och deras maktbehov. De följer inte Islam.

2009-05-10 @ 20:22:52
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: En som fundrar

Det kallas inte praktiserande kristen. Det kallas att vara kristen, bekännande kristen eller att vara frälst.

Man praktiserar inte en kristen tro. Man tror och litar på Guds underbara nåd. När vi upplevt nåden får vi något att lita på, att vara trygga i oavsett vad som händer runtomkring oss.



Sverige är inget kristet land. Det har svensk socialdemokrati sett till på 60-70-talet.

2009-05-10 @ 21:08:11
Postat av: Tasnim

Skillnad pa muslimskt land och islamiskt. Muslimska finns det manga utav (dvs dar huvuddelen av befolkningen ar muslimer) medans det inte finns ngt riktigt islamiskt land idag. Att kristna har problem i muslimska lander idag gar tvart emot islam och grundar i okunskap, tyvarr.

Sadan intolerans och brist pa respekt for andra fanns inte pa Profetens tid. Tyvarr har vi bara kommit langre och langre fran islams laror, vilket syns inte minst pa ledarskapen i vissa lander..



Och nej Sverige ar val som land inte kristet, men storsta delen av befolkningen tror jag val anda bekanner sig till kristendomen..

2009-05-10 @ 22:05:26
URL: http://ur-tasnims-perspektiv.blogspot.com
Postat av: Robin_Shadowes

Flytta hem till ditt eget land då så slipper du bli förtryckt av oss dumma svennar. Enkel lösning på problemet eller hur?

2009-05-18 @ 21:34:39
Postat av: JohannaV

Sorgligt att läsa vilken djup rasism det råde hos muslimska slöjbärande kvinnor. Och att vara så besatt av hot mot det land och det folk som varit så generöst med att ta emot dem.



Jag har ett förslag: Det är ingen mänsklig rättighet att få bo i Sverige. Det är ingen mänsklig rättighet att få klä sig och uppträda respektlöst mot den svenska ursprungsbefolkningen. Varför inte slå två flugor i en smäll och emigrera till ett muslimskt land? Vi blir glada över att bli av med er och ni blir glada över att bli av med oss?

2009-05-19 @ 15:22:55
Postat av: amanda

ni e roliga som vill twista de jag skrivit, jag är svensk och jag är inte rasist mot svenskar. Om ni inte förstår kommentarerna jag skrivit och ni inte förstår min text, läs de en gång till. :-)

2009-05-19 @ 17:18:23
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: Mamalujoj

Det här låter som taget från Orwells 1984 - ni vet "Frihet är Slaveri", "Krig är Fred"...

2009-05-22 @ 17:54:56
Postat av: Lindush

Jadu, jag håller inte alls med dig... Majoriteten av alla slöjbärande småtjejer och kvinnor som bär slöja gör inte det för deras kärlek till Gud, utan för att de blir tvingade!!

Ni talar om att ni inte är förtryckta, ni vill bara använda slöjan för att ni vill inte få uppmärksamhet av män, men nu till min fråga.. Hur kommer det sig att de flesta beslöjande tjejer jag träffat på, och som jag också känner, har slöja MEN också sminkar sig jättemycket, plockar ögonbrynen, använder jätte tighta kläder??????

Jag förstår minsann inte varför de har den där duken på huvudet, om de ändå inte följer det att "inte få uppmärksamhet av männ", för det får de minsann, ännu mer uppmärksamhet än alla andra som inte bä slöja(eftersom man uppmärksammar mer en beslöjad som sminkar sig mkt och klär sig kort)....

Och sen när jag ser alla stackars småtjejer som bär slöja,,, du nämner att du började använda den då du var 8 år, för du SJÄLV VILLE, för din kärlek till Allah... Visste du ens något om Allah?? Du blev nog hjärntvättad... När man är så ung ska man bara barn och inte bli övertalad om att tro på allah och bära slöja, det är något alla muslimföräldrar borde vänta några år med, de borde vänta tills tjejen är i den åldern att hon VET VAD HON GÖR, att hon vet vem Allah är... Jag frågade en gång min lillasysters klasskamrat som är beslöjad varför hon hade(hon är 10)- hon svarade "för att min mamma har och mina storasystrar också"... Hon visade på att hon inte alls kunde mycket om gud!!

Och du anser inte att ni blir förtryckta av era män??? Varför använder ni ens slöja? Sån dubbelmoral du har, ni använder de för att inte ses som ett "sexobjekt" av männen.. Men era män får göra vad de vill, medans ni ska lyda deras ordrar. En tjej från Irak som jag känner förlovade sig med sin pojkvänn(hon var 21 då och var inte beslöjad).. Deeen plötsligt en dag ser man henne gå omkring med slöja, 1 månad efter att de hade gift sig... Hon hade innan använt korta kjolar färgade håret jätteofta, nu PLÖTSLIGT har hon blivit religös använder ord som "inshallah" och "elhamdurillah" i varje mening typ.. Jag är själv muslim men då jag ser kvinnor med burka I SVERIGE, herrergud tänker jag skicka tillbaka alla som tvingar dom stackars kvinnorna använda burka.. DET ÄR INGETT en kvinna själv skulle välja, de stackars kvinnorna har bara blivit hjärntvättade... Vilken vanlig kvinna som FÅR TÄNKA SJÄLV väljer att täcka hela sig i svarta kläder och bara låter sina ögon vara synliga för omgivningen? Den vanliga hijaben är bara en "mildare" variant, men den är samma skit som alla andra slöjor.. Tycker synd om alla kvinnor och tjejer som tvingas bära slöja(det finns en del som också väljer själva, men det pga att de inte vet bättre- den skaran är liten)... Så nejnej du försöker vänta det till att Sverige förtrycker er, skyll nu inte på svenskar(jag är själv invandrarare)... Det är era män ni ska vända er till, de vill bara ha er för sig själva så i tankesättet lever de tillbaka några tusen år... Jag förstår bara inte VARFÖR era föräldrar och alla män väljer att komma till ett land där tjejer klär sig hur de vill och gör nästan vad de själva vill? Sen när de kommer hit till Sverige snackar de om att Sveriges befolkning är helt knäppa har inga regler osv. Visst finns det överdrivna svenskar, men de är alla en i mängden.. När man lever i Sverige ska man kunna anpassa sig, eller åtminstonde vara medveten om att det sättet "svenskarna lever på" är det mest normala.

Jag förstår dig innerligt om du inte vill svara, men om du du gör det, lär du aldrig lyckas med att försöka övertyga mig om att de flesta beslöjande kvinnor inte är förtryckta... Jag har haft denna uppfattning väldigt länge och mött på väldigt pinsamma kvinnor som är hur religigösa som helst.. Varför kommer de hit om de inte ens vill skaka hand under en arbetsintervju bara för att mannen är svensk? De är klart som fan att han frågar henne varför hon har slöjan osv.. De är ju det dom själva gör det tilll.. Sjuukt? Jag vet!!

Ha det så bra, ta hand om dig.

2009-05-28 @ 10:40:44
Postat av: amanda

Lindush.. Det står skrivet i vår religion att vi ska täcka hela kroppen. Det är vår slöja. De som har en huvudsjal och smink+tajta kläder har inte på sig slöjan för Guds skull eller för att de vill. Jag talar om de kvinnor som täcker sig som man ska göra. Och om du hade läst alla kommentarer, så förstår du occkså att jag inte menar att alla svenskar hackar på dessa Mash'Allah heltäckande kvinnor, utan att det existerar. Och att dessa kvinnor blir ibland förtryckta. Det finns! De som har burka, niqab gör det för Allahs skull. Majoriteten gör det. Varför kalla sig muslim, kalla sig att dyrka Gud, om man inte ska följa det som Gud har gett oss order om att göra? Vi ska täcka oss! Lika mycket som killen ska täcka sig de delar som Gud sagt. Plus att de flesta invandrare inte alls VAlt att bo i sverige, de är ju mest flyktingar. Och de som inte vill följa religionen gör ju inte det.



här kan du själv se vad Islam säger om kvinnans klädsel. Det är inte ett mans påfund. kladselislam.htm" rel="nofollow">http://www.darulhadith.com/systrar/kvinnanskladselislam.htm



Mannen och Kvinnan är inte samma, Allah skapade oss olika. Vi kan göra olika saker, däremot är straffen desamma och vi är värda desamma.

2009-05-28 @ 21:26:13
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: amanda

Lindush.. Det står skrivet i vår religion att vi ska täcka hela kroppen. Det är vår slöja. De som har en huvudsjal och smink+tajta kläder har inte på sig slöjan för Guds skull eller för att de vill. Jag talar om de kvinnor som täcker sig som man ska göra. Och om du hade läst alla kommentarer, så förstår du occkså att jag inte menar att alla svenskar hackar på dessa Mash'Allah heltäckande kvinnor, utan att det existerar. Och att dessa kvinnor blir ibland förtryckta. Det finns! De som har burka, niqab gör det för Allahs skull. Majoriteten gör det. Varför kalla sig muslim, kalla sig att dyrka Gud, om man inte ska följa det som Gud har gett oss order om att göra? Vi ska täcka oss! Lika mycket som killen ska täcka sig de delar som Gud sagt. Plus att de flesta invandrare inte alls VAlt att bo i sverige, de är ju mest flyktingar. Och de som inte vill följa religionen gör ju inte det.



här kan du själv se vad Islam säger om kvinnans klädsel. Det är inte ett mans påfund. kladselislam.htm" rel="nofollow">http://www.darulhadith.com/systrar/kvinnanskladselislam.htm



Mannen och Kvinnan är inte samma, Allah skapade oss olika. Vi kan göra olika saker, däremot är straffen desamma och vi är värda desamma.

2009-05-28 @ 21:36:44
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: Hanna Andersson

Hej. Mitt namn är Hanna Andersson och jag är 18 år. Jag går sista året på gymnasiet i Stockholm. Jag ska göra en egen fördjupning inom religionsämnet och vill rikta in mig på kvinnosynen inom Islam. Jag skulle behöva tala med någon muslimsk kvinna så att jag kan få svar på några av mina frågor.

Jag vill göra detta arbete för jag tror att många har en felaktig syn på Islam.

Är det någon muslisk kvinna som vill hjälpa mig skulle jag vara mycket tacksam!

Maila mig på [email protected]

Vänliga hälsningar

Hanna

2009-08-28 @ 14:55:26
URL: http://haannasthlm.blogg.se/
Postat av: muhammed krustafa

Jävla Idioti grejjer! om man ska vara i sverige så ska man kunna svenska bra och följa svenska lagar! se ut som ni vill men att se ut som nå jävla fågelskrämmor är fanimej onödigt!

2010-10-19 @ 15:54:01
Postat av: Theres

Asalam Alaikum! Jättebra skrivet!! Får jag kopiera din text och lägga den på min facebook, om jag länkar till dig? Tycker att det var så bra skrivet!!

Mvh. Theres

Svar: wa alaykum salam syster, javisst du är välkommen att dela vad du vill <3
amanda gonzalez

2013-03-23 @ 15:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0