Att tänka på det förflutna

Bismillah,

Många människor som är ledsna eller deprimerade är det på grund av det förflutna. Det förflutna som inte tycks försvinna ur ens tankar. Det kan vara en person man ångrar att man träffat, en sak man ångrar att man gjort, ett förhastat beslut eller någonting man skulle velat ha fått sagt.. När man tänker på dessa saker kan man ofta gå in i, ”Tänk Om-stadiet”. Tänk om jag tagit det rådet, tänk om jag sagt någonting annorlunda, tänk om jag hade fortsatt med studierna....... Hur hade mitt liv sett ut då? Hur hade jag mått då? Dessa tankar och liknande tankar tar en till en låtsasvärld och tar en djupare in i sina sorger. Man kan kalla dem för destruktiva tankar. Som inte gör någon nytta och får en att försvinna ur verkligheten. I Islam får man lära sig att denna typ av tankesätt inte är bra för en.

 

Det är återberättat i Sahih Muslim av Abu Hurayrah, må Allah vara nöjd med honom, att Allahs Sändebud, frid och välsignelser över honom, sade:


”Sök försiktigt efter vad som gynnar dig (i Efterlivet) och sök endast hjälp från Allah och tappa aldrig hoppet. Om någon prövning (olycka) kommer till dig, säg inte: 'Om jag bara hade handlat på ett sådant och sådant sätt, så hade det varit såhär och såhär' men säg istället: 'Allah har bestämt det och vad Han har velat har skett.'. Sannerligen öppnar 'Om' vägen för Shaytans arbete.”

 

Detta är ett bevis att det är förbjudet att tänka eller säga sådana saker. Man skall acceptera Ödet som Allah har bestämt åt en.

 

Hur ska man kunna acceptera sitt förflutna och sluta tänka negativt om det?

 

Allah azza wa jall vet vad som är bra för oss och vad som är dåligt för oss.

 

Men det kan hända att något är er förhatligt och [ändå] är detta ett gott för er; och det kan hända att ni älskar något och [ändå] är detta ett ont för er - Gud vet, men ni vet inte.”

[Surah 2, vers 216]

 

Som exempel.. Det fanns en man som var mycket rättfärdig, en bra muslim, var i moskén mycket och var omtyckt. Han kunde inte gå vilket gjorde att han inte kunde ta sig runt så enkelt, och gjorde ofta du3a att få den välsignelsen att kunna gå. Och subhanAllah, han fick den välsignelsen av Allah. Detta gjorde att han som småningom började utforska och börja göra synder. Gå till platser han aldrig kunde innan och bli en syndare. Då kan man fråga sig, om det var bra eller dåligt för denne mannen att han kunde gå. Mycket dåligt subhanAllah! Han kanske tyckte att det var dåligt för honom att han inte kunde gå men egentligen så var det bra för honom då detta höll han borta från synder.

 

Detsamma gäller pengar. Vi har alla hört om de historier när människor blir rika och ändras totalt. Kanske de flesta av oss fantiserar ibland över hur det skulle vara om vi blev rika, hur allting skulle bli bättre, enklare osv. Men sanningen är att vi inte vet hur detta skulle ändra oss. Det är en stor prövning som inte så många klarar av. Vi måste vara tacksamma för hur våra liv ser ut, för hur mycket pengar vi har och för alla prövningar som har hänt oss. För Allah vet vad som är bra för oss och vi vet inte.

 

När vi tänker på det förflutna borde vi försöka tänka på det positiva i det hela. Lärdomar vi fått ur det som har hänt. En dålig sak (enligt oss) som efter ett tag ledde till någonting bra. Tex så kanske det fanns en dålig person i ditt liv men som var en pusselbit i din väg till Islam. Eller så kanske du gjorde en stor synd som fick dig att börja praktisera religionen mer.

 

Allah, den Mest Ärade, är den Vise och till Honom lägger vi vår tillit.

Tankar: 5.....
Du3a + må bättre | Direkt länk | 2011-01-04 @ 19:28:28|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: denise

Hej, jag vet inte om du minns mig.. men du brukade svara på mina funderingar krign Islam förut, ville bara meddela dig att jag konverterade idag! och jag kommer inte glömma att du ledde mig mot den rätta vägen, tavck!!

2011-01-07 @ 19:42:50
URL: http://deniso.blogg.se/
Postat av: denise

taaaack så mycket <3 det vore jättekul att komma till göteborg någon dag. jag hoppas jag kan göra det :)

verkligen tack för allt, du har varit ett stort stöd och även när vi inte haft någon kontakt så har jag känt att jag alltid kan komma till dig med frågor och funderingar! det har varit guld värt för mig!!!!!!!!! <3

2011-01-07 @ 21:12:55
URL: http://deniso.blogg.se/
Postat av: Bittersweetsymphonyy.blogg.se

Tack för detta inlägg.. Verkligen. Får en att tänka en gång till. Ibland tror man att om jag gjort något fel i sitt liv så är det försent. Men det är det aldrig. Vissa misstag jag ebgått har lett till att jag kommit närmare islam och inshAllah kommer jag inte begå samma misstag igen.

Må Gud belöna dig :)

2011-01-07 @ 22:17:34
URL: http://bittersweetsymphonyy.blogg.se/
Postat av: EDITA

Salamu Aleikom!

Läs mitt senaste inlägg,

min poesi om ''livet är ett test''

2011-01-08 @ 17:32:47
URL: http://eddes.blogg.se/
Postat av: Umayma

Subahna Allah. Ibland kan man fastna i det förgångna. Ibland kan man behöva hjälp från experter om man varit med om något mycket tragiskt och som gett men för livet... Ofta hör man hur människor inte har råd att söka denna hjälpen.



@ Denise: GRATTIS! Masha Allah, vad roligt att höra.

2011-01-10 @ 12:45:06
URL: http://umayma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0