Ja till att läsa Koranen!

Ja till att sitta med Koranen, recitera den, reflektera över dess mening och handla utefter dem, och ångra sig och söka förlåtelse.

 

Ya Allah.. vad är bättre än vår Herres mest Vackra och Visa Ord?

Och hur ofta glömmer vi bort att det är Koranen som är det bästa vi kan sysselsätta oss med? Detta stärker vår iman, gör oss gladare, lugna och lyckliga.

 

Några uppmuntrande hadither:

 

Aisha, må Allah vara nöjd med henne, rapporterade: Allahs Sändebud frid och välsignelser över honom, sade,

Den som är noga med reciterandet av Koranen kommer vara med de hedersfulla och lydiga (änglarna) och han som reciterar Koranen och har svårt att recitera, och gör sitt bästa i att recitera så bra som möjligt, kommer att ha dubbel belöning.”

[al-bukhari & muslim]

 

Ibn Masud, må Allah vara nöjd med honom, rapporterade: Allahs Sändebud, frid och välsignelser över honom, sade,

”Den som reciterar en bokstav från Allahs Bok, kommer att få en god gärning, och en god gärning får en tiodubbel belöning. Jag säger inte att Alif-Lam-Mim är en bokstav, utan Alif är en bokstav, Lam är en bokstav och Mim är en bokstav.”

[at-Tirmidhi]

 

Abdullah bin Amr bin al-As, må Allah vara nöjd med honom, rapporterade: Profeten, frid och välsignelser över honom, sade, ”Den som varit aktiv med att läsa Koranen kommer bli sagd på Återuppståndelsedagen: 'recitera och höj dig (i ranker) så som du reciterat när du var i världen. Din rank(nivå) kommer att vara vid den sista Ayah som du reciterar.'”

[Abu Dawud & at-Tirmidhi]

 

Kommentar av Imam an-Nawawi, må Allah vara nöjd med honom, om den sista hadithen:

Denna hadithen nämner nöjet för den som lär sig hela Koranen eller en bit av den i minnet. Ordet 'höj dig' här menas att höjas i rankerna i Jannah. Desto mer man lär sig av Koranen, ju mer klar och distinkt hans recitation är av den, ju högre blir hans status som han kommer få av dess välsignelser. Därför, visar hadithen att om man memoriserar Koranen och läser den ofta är ett sätt att få högre rank i Jannah.

 

Och man får inte glömma att handla efter vad Koranen lär också! Att leva sitt liv i enlighet med Koranen och Sunnah är det enda sättet man kan bli lycklig och få frid i både detta och nästa liv.

 

När du läser Koranen, tänk också då på varenda mening – reflektera! Då kommer orden in djupare i ditt sinne. Ett exempel, när du läser : ”Å du som tror! Var rädd för Allah, och var med dem som är sanna (i ord och gärningar).” (9:119)

 

Ta då varenda mening och reflektera över dem. - Å du som tror – Allah talar till oss, det är vi som tror!

- Var rädd för Allah – Vi måste frukta Allah, vara rädda över Hans straff och vrede.. hur fruktar man Allah? Genom att hålla sig borta från det Han förbjudit och göra det Han påbjudit. Gör jag det? Håller jag mig borta från haram? Gör jag det obligatoriska i Islam? Ber jag? Om jag inte ber så fruktar jag då Allah? Nej.. Jag måste i så fall börja frukta Allah och göra det Han sagt till mig!

-och var med dem som är sanna (i ord och gärningar). - Allah säger till mig här att jag ska vara med ett bra umgänge som är sanna i ord och i gärningar. Vad menas med detta? Jo vilka är sanna, självklart de troende.. Det är dem som har sanningen och följer Allahs religion, då är det dem som är sanna i det dem gör.. Umgås jag med dem? Jag borde börja umgås med bättre umgänge istället för dem som tar mig bort från ihågkommandet av Allah.

 

Ungefär så kan man reflektera över Allahs Ord i Koranen.. Detta ger insikt och i de verser som handlar om naturen, rymden, jorden, paradiset osv blir man helt upprymd om man reflekterar. När man reflekterar, får man imaan och fruktan, och det leder till att man ångrar sina synder och ber om förlåtelse.

 

Gör det nu! Ta fram din Koran och läs, om så bara i tjugo minuter! Om du kan titta på en film helt khushoo(koncentrerad) i två timmar kan du läsa Koranen i tjugo minuter.. <3

 

Tankar: 3.....
Koranen | Direkt länk | 2010-06-23 @ 14:31:40|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: sarah

mahsallah syster valdigt bra skrivet

2010-06-23 @ 16:36:49
Postat av: Learn quran

mashallah you have explained the article in a beautiful way and we all should learn Quran

2010-06-24 @ 00:14:50
URL: http://www.learningquranonline.com
Postat av: Linn

En jätte fin påminnelse syster! Må Allah belöna dig

2010-06-24 @ 22:09:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0