Khadijah bint Khawaylid, radiAllahu Anha!

Bismillahir Rahmanir Raheem.


Styrkan av karaktären och nobla kvalitéer av Khadijah, radiAllahu anha, förtjänade hedern att bli hälsad av Allah genom Hans ängel Jibril,aleyhi salam.


En bild av trofasthet, integritet, sanning, ärbarhet, gott betéende och nobilitet; generös, vis och förstående, uppväxt i en natur av rikedomar och lyx. Hon var den första personen som accepterade Islam.. Hon var välsignad med att ha blivit hälsad från Allah genom Jibril, aleyhi salam. Hon var Profeten Muhammeds ,salAllahu aleyhi wa salam, första fru och han gifte inte om sig under deras giftermål. Det var Khadijah som hade friat till Muhammed,salAllahu aleyhi wa salam. De levde tillsammans i fred och harmoni i mer än 24 år. Hon fanns där alltid för Profeten, salAllahu aleyhi wa salam, och var ett riktigt stöd.

När hon dog, var Profeten, salAllahu aleyhi wa salam, förkrossad över att ha förlorat en sådan dedikerad kompanjon som stått med honom i alla svåra tider i livet.Han var noga under hennes begravning och lade ner henne i sin grav. Så slutade livet för kvinnan som var Islams största anhängare i dess tidiga år. Hon var modern till Fatimah, radiAllahu anha, den första Kvinnan i Paradiset, mormor till de älskade barnbarnen av Profeten,salAllahu aleyhi wa salam, Hasan och Hussain, radiAllahu anhuma.

Profeten Muhammeds,salAllahu aleyhi wa salam, kärlek till Khadijah var större än till någon annan fru.


Aisha, radiAllahu anha, återberättar att när Profeten,salAllahu aleyhi wa salam, talade om Khadijah,radiAllahu anha, var det i formen av högsta pris. En dag tog hennes kvinnliga svartsjuka över och hon pratade på ett nedsättande sätt om henne, undrade varför Profeten,salAllahu aleyhi wa salam, saknade henne när han var välsignad med en bättre, yngre fru av Allah, subhanahu wa'tala. Detta gjorde honom inte glad, men så tålmodig han var, så suckade han och svarade,

"Jag har ännu inte funnit än bättre fru än henne. Hon hade tro på mig när alla, till och med familjemedlemmar och klan inte trodde mig, och accepterade att jag var en Profet och Allahs Sändebud. Hon konverterade till Islam, spenderade hela sin rikedom och värdsliga varor att hjälpa mig att sprida denna tro, och detta också på en tid som när hela världen verkat vända sig emot mig och jagade mig. Och det är genom henne som Allah välsignat mig med barn."



Jag vill rekommendera er att läsa om Khadijahs liv mer utförligt som finns i en bok som heter "Great Women of Islam", går att ladda ner här. Jag skulle inte kunna skriva bättre än vad som står i den boken.. :) Isådanafall skulle jag bli tvungen att kopiera allting hehe.. Jazaki Allahu khayran!
Tankar: 0.....
Följeslagare | Direkt länk | 2010-04-09 @ 21:43:04|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0