Små men gigantiska goda gärningar





Enkla och belönande Bra gärningar för oss att göra varje dag!


Profeten Muhammed (frid och välsignelser över honom) sade: "Är någon av er okapabel att förtjäna tusen Hasanah(Belöningar) per dag?" Någon från mötet frågade, "Hur kan någon av oss förtjäna tusen Hasanah?" Profeten Muhammed(frid och välsignelser över honom) sade: lovprisa Allah hundra gånger genom att säga "SubhanAllah" och goda gärningar blir skrivna för dig, eller så blir tusen synder bortsvepta."
[Muslim 4:2073]


Hadhrat Abu Dharr [Ra] återberättade att Rasulallah (frid och välsignelser över honom) sade: "Borde jag inte berätta för er om en skatt av obegränsade skatterna i Paradiset?" Jag svarade glatt "Å Rasulallah det skulle vara en sån ära!" Rasulallah(frid och välsignelser över honom) sade: "Den sällsynta skatten är LA HAWLA WA LA QUWWATA ILLA BILLAH."(Det finns ingen förändring eller kraft förutom hos Allah)
[Ibn Majah]


Hadhrat Jaa'bir [Ra] återberättade att Rasulallah (frid och välsignelser över honom) sade: "För personen som säger Sub-han'Allah Hil Azeem wa Bi-Ham'dihi, [ren och perfekt är Allah i sin ära och pris], - kommer en dadelpalm bli planterat för denne i Paradiset."

[Tirmidhi]


Hadhrat Abu Sa'eed [RA] återberättade att Rasulallah (frid och välsignelser över honom) sade: "På Domedagen, kommer en bagge komma och bli satt mellan Paradiset och Helvetet. Det ska sedan bli slaktat. Människorna från Paradiset och från Helvetet kommer se detta hända [en scen av döden]. Om det fortfarande skulle vara möjligt att dö, skulle befolkningen i Paradiset ha dött av glädje och lycka. Om det var möjligt att dö, skulle Helvetets folk föredragit att dö i bedrövelse och sorg."
[Tirmidhi]


Hadhrat Mu'az [RA] återberättade att Rasulallah(frid och välsignelser över honom) sade: "Invånarna i Paradiset kommer inte att vara ledsna eller ångerfulla över något de gjorde i sitt liv i jorden förutom för tiden de spenderade utan att göra Dhikr-ihågkommelser av Allah(swt)
[Tab'raani]


Över en biljon belöningar på bara några sekunder:
Återberättat av Ubaadah att Allahs Sändebud(frid och välsignelser) sade: "Den som söker förlåtelse för de troende männen och de troende kvinnorna, kommer Allah skriva en god gärning för varje troende man och troende kvinna."
[Tabarrani, klassad som hasan av Albani]


Mycket viktigt!

Återberättat av Abu Huraira, så sade Allahs Sändebud(frid och välsignelser över honom) : " Den som säger hundra gånger per dag:

“La ilaha illal-lah wahdahu la sharika lahu, lahu-l-mulk wa lahu-l-hamd wa huwa ‘ala kulli shai’in qadir,” {”Ingen har rätt att bli dyrkad förutom Allah, den Enda Som inte har några partners, till honom tillhör herraväldet och till Honom är all ära, Han har makten över allting.”,} 

kommer få samma belöning som ges till den som befriar tio slavar; och hundra goda gärningar kommer bli skrivet för honom, och hundra synder kommer att tas bort från honom,och att säga detta kommer få en sköld från Satan på den dagen till natten, och ingen kommer kunna göra en bättre handling förutom den som gör mer än honom."
[Bukhari,Book #75, Hadith #412]

Förlåtelse för alla synder även om de är lika många som skummet från havet:

Återberättat avAbu Huraira: Allahs sändebud (frid och välsignelser vare honom) sade, “ Den som säger ‘Subhan Allah wa bihamdihi, {Allah är fri från alla fel och Hans är äran}. hundra gånger per dag, blir förlåten för alla sina synder även om de var så mycket synder som skummet på havet.
[Bukhari,Book #75, Hadith #414]

Fyra fraser som är tyngre i skalor än en Hel Morgon med Dhikr: 

Modern av de troende, Juwairiyah bint Al-Harith återberättade att Profeten(frid och välsignelser över honom) gick ut ur lägenheten på morgonen när jag var upptagen med att be gryningsbönen. Han kom tillbaka på förmiddagen och såg mig sitta där. Profeten(frid och välsignelser över honom) sade: "Är du fortfarande på samma position som när jag lämnade dig." Jag svarade ja. Därefter sade Profeten, " Jag reciterade fyra fraser tre gånger efter att jag lämnat dig. Om dessa fraser skulle vägas med allt du reciterat sedan i morse, skulle dessa fraser vara bättre. Dessa är:

Subhan-Allah wa bihamdihi, ‘adada khalqihi, wa rida-a nafsihi, wa zinatah ‘arshihi, wa midada kalimatihi
{Allah är fri från alla fel och till Han tillhör all ära, så många gånger som Allahs skapelser finns i antal, i likställighet med Hans Goda Njutning, lika som bläcket som används genom att skriva ord (för Hans ära).”
[Muslim]

En fras som kommer med belöningar värt miljoner:

Abdullah ibn ‘Umar sade att Profeten (frid och välsignelser över honom)sade,”Den som går in i en marknad och säger:

Laa ilaaha ill Allah waHdahu laa shareeka lah, lahul mulku wa lahul Hamdu yuHyi wa yumeetu wa huwa Hayyun laa yamoot, bi yadihil khayr, wahuwa ‘alaa kulli shay’in qadeer’ 
{Det finns inget värt att dyrka förutom dyrkan till Allah, Han är ensam utan partner, Till Honom är all herravälde och pris, Han ger liv och död och Han är den Levande som aldrig kommer att dö. I Hans hand är allt gott, och han är kapabel till allting.} 

Allah kommer skriva för honom en miljon goda gärningar, radera en miljon av hans dåliga gärningar och bygga honom ett hus i Jannah. ”

Allah kommer bygga ett hus i Jannah är utbytt i en annan hadith som är klassad som hasan till, "och han kommer bli upphöjd en miljon gånger." 
[Tirmidhi,classed as Hasan by Albani]

Vacker bön för förlåtelse:

Shaddad bin Aus (ra) sade:  Profeten (frid och välsignelser över honom) sade, “Den bästa bönen för att söka förlåtelse är att säga: `Allahumma Anta Rabbi, la ilaha illa Anta, khalaqtani wa ana `abduka, wa ana `ala `ahdika wa wa`dika mastata`tu, a`udhu bika min sharri ma sana`tu, abu‘u laka bini`matika `alayya, wa abu‘u bidhanbi faghfir li, fa innahu la yaghfirudh-dhunuba illa Anta.

(O Allah! Du är min Herre. Det finns ingen äkta gud förutom Du. Du har skapat mig, och jag är Din slav, och jag håller mitt avtal för Dig så mycket jag kan. Jag söker skydd hos Dig från allt ont jag gjort. Jag erkänner all hjälp Du har skänkt mig, och jag erkänner mina synder. Förlåt mig, för ingen har kraften att förlåta förutom Dig.).’

Han som gör denna bönen under dagen med stark tro på den och dör samma dag (innan kvällen), han kommer vara en av Paradisets invånare; och om någon ber denna under kvällen med stark tro på den och dör innan morgonen, kommer han vara en  av Paradisets invånare."
[Al-Bukhari]



Jag hoppas att detta hjälper er alla lika mycket som det hjälpt mig inshallah. Man får så mycket starkare tro när man försöker lära sig dessa olika uttryck, och sedan får man ytterliggare starkare tro när man försöker säger dessa varje dag! Alhamdulilah! Allahu Akbar!!

Allahu Akbar!

Må Allah skänka oss alla den glädje vi vill ha i nästa liv!
Må Allah ge oss den styrkan vi behöver för att klara av våra prövningar!
Må Allah ge oss den fruktan vi behöver för att inte synda!
Må Allah förlåta oss alla för våra synder och göra så att vi strävar mer för goda handlingar!
Ameen
Tankar: 6.....
Du3a + må bättre | Direkt länk | 2009-10-16 @ 19:41:37|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Åh vad roligt! :) jag har inte hunnit så där jättelångt med min bok. har bara skrivit ett ar kapitel, men jag har börjat redigera dom, och det tar ju tid. hur långt har du själv hunnit? när jag får skrivtorka så får jag VERKLIGEN skrivtorka och det är inget jag kan göra åt det. så det kan gå flera veckor innan jag kan skriva igen. :S hur gör du?



supersöt blogg förresten!

2009-10-16 @ 21:37:38
URL: http://hiitsmenat.blogg.se/
Postat av: Ronny

JazzakAllaho Kayran

2009-10-17 @ 00:19:41
Postat av: nyfiken

Hej!

Jag tycker att islam verkar vara en väldigt intressant religion och skriver därför ett skolarbete om den. En av De fem pelarna är ju allmosan och i min religionsbok står det att ni betalar 2,5% av era tillgångar. men jag har även hört att ni betalar någon slags "skatt" på 20% av era tillgångar, stämmer detta?

2009-10-17 @ 14:14:10
Postat av: Amanda

hejsan Nyfiken!



Här kan du läsa lite om allmosan -> http://www.turban.se/?p=795#respond ,



Det korrekta är att man betalar 2,5% av sina tillgångar i slutet av Ramadan, man betalar inte 20% någon gång :).



Men förutom denna obligatoriska allmosan under Ramadan så finns det även tex, om man har begått en viss synd, så måste man kanske betala en middag för en fattig familj för att bli förlåten tex. Och om man är så fattig att man inte kan betala detta, så ska man inte behöva betala allmosan eller så, då ska man få allmosan hehe. ^^



På turbanbloggen kan du hitta många saker, och du är alltid välkommen att fråga mer saker!



Salaam



2009-10-17 @ 16:49:59
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: Helena

Tack för snälla ord i min blogg! Lägger länken här som du bad mig göra. :)

Önskar dig en fortsatt skön helg!

Mvh: Helena

2009-10-17 @ 19:50:28
URL: http://sextiotrekilosovervikt.blogg.se/
Postat av: Veve

Hej amanda jag känner nån som just blev muslim och skulle vilja lära sig att be ps läser alltid din blogg jag heter veve

2011-05-07 @ 10:30:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0