Dunya - nöjen och mål .. - What a waste!!

As-Salamu Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh,

Mer och mer, stärks min känsla av hur onödigt dunyas nöjen och dunyas mål är! Subhanallah, det känns så hemskt att vara omringad av miljontals saker som tar en bort från islaam. Det är så onödigt!! Varför ska du kämpa i flera år för att få massa pengar? Eller slösa din tid på spel, tv eller annat du inte har någon nytta av ?

Systrar och bröder, vad är bättre?
Jannah eller Naar? Jannah eller hur... MashAllah Allahu Akbar, det är så vackert att tänka på Jannah... och vägen dit då ? Det är svårt att motstå frestelser kanske, men när man vet belöningen för den som har tålamod och dyrkar Allah.. Så blir det enklare!

En Vacker och känslosam video om Jannah, när de som kommer dit får möta Allah.. SubhanAllah!!


Iallafall... Allting.. Allting! Blir enklare när man tänker på Allah, på att göra saker för Allahs skull och bara dyrka Allah. När man underkastar sig fullständigt, blir alla prövningar enklare, allting blir klarare och kärleken för allting bara växer!

Vad har du i denna jord att göra? Ditt syfte är att dyrka Allah! Allting runt omkring dig, allt som är haraam och allt som tar dig ifrån islaam, är endast prövningar från Allah den Mest Barmhärtige! Vem är du eller vem är JAG att TRO att man kan ta en paus..? Bara en timma ska jag titta på tv, okej.. Men tänk om du dör när du tittar på tv? Är det så du vill dö och återuppväckas? SubhanAllah det tror jag inte.! Ingen är perfekt, men det jag vill komma fram till är endast detta att - du borde inte nöja dig med dunya och du borde inte ha massor av planer för dunya.

Nöja sig med dunya... Hm, den kategorin passar in med alla systrar och bröder som inte ens praktiserar islaam.. Allah vet Bäst vad som finns inuti människans hjärta, men om någon vill ha mer än bara ett roligt liv på dunya så ser man hur denna kämpar och strävar för att göra Allah nöjd! Om man inte praktiserar islaam, betyder det att man inte fruktar Allah, eller tror på Allah, eller tror på Islaam.. Man bryr sig om dunya mer om islaam.

Att ha planer för dunya, detta gäller oss alla. Vad har DU för mål här? Är det att du vill bli högt utbildad inom tex vården? Eller är det att du vill få all kunskap som möjligt om islaam? Är det att du vill lära dig olika pjäser eller musik utantill? Eller vill du lära dig hela Koranen utantill? När du ber till Allah, tänker du då på vad du ska göra efter bönen? Eller har du kushoo i bönen? Vill du resa världen runt och upptäcka nya ställen? Eller vill du resa till Mecca och utföra Hajj? VAD är dina mål? Du kan tänka själv och du kommer själv veta om dina mål i denna dunya verkligen är värt det.

Det mesta är slöseri på tid, allt är slöseri på tid förutom tiden du dyrkar Allah! Det är din lydnad, bön och underkastelse som kommer att spela roll på domedagen! Vad ger alla dina resor eller olika mål här i dunya till dig? Ingenting, subhanAllah, ingenting.. Jämför själva - Dunya eller Jannah. Vilken är bättre? Vilken ger mest lycka och tillfredställelse? Alhamdulilahi Robbil Alamiin, det är Jannah..

Det behöver inte vara att man syndar heller, alltså det är mycket som kan få en mindre gudsfruktig osv. Det beror på vad du fokuserar på. Tex, pengar? Säkerhet? Fina möbler och teknologi? Utbildning? Arbete?
Säger inte att allt detta är fel, alla dessa saker är halal. Men det gäller att kunna balansera och prioritera. Man ska inte låta någonting komma före religionen. Man ska inte låta ens nafs styra en, kämpa kämpa!! Alla dessa saker, det ska vara sidogrejer. Pengar måste man som exempel ha för att kunna äta, betala räkningar och göra mer ibadah, men pengar i överflöd behövs ej. Pengarna och allting vi har fått är från Allah, glöm det aldrig.. Vi fick allting vi har för att bli prövade i hur vi använder alla dessa gåvor. Vi måste vara tacksamma inshaAllah.. Att arbeta kan vara ibadah, det beror på om du gör det för Allahs skull så att du kan försörja din familj och göra gott med de pengar du får, eller om du arbetar för att få någon position, status eller för att du gillar pengar tex.

Allting halal, allting du gör som är halal - om du gör det för Allahs skull så är det dyrkan. SubhanAllah!! Visst är det vackert?? Så fort du gör en grej, tex arbete eller utbildning och du inte har Allah i dina tankar, så betyder det att du inte gör det för Allahs skull. Du kan börja med det nu inshaAllah, vakna på morgonen - säg din dua och tänk för dig själv : "Nu ska jag gå och arbeta/studera för Allahs skull, så att jag gör det Allah har sagt till mig att göra. Må mitt arbete(eller studier) alltid vara för Din skull, att jag skall komma närmare Dig! Allah må Du acceptera min dyrkan och göra att jag alltid har Dig i tankarna.". När man tänker såhär så blir det en sån underbar känsla.. Mash'Allah!!

Gör dua, att Allah ger oss ett hat mot allting som tar oss ifrån religionen!
Må Han göra det till oss och ge oss mer kärlek till allting som tar oss närmare Honom!


Blev helt uppfylld av lycka nu när jag skrev denna text... Jag påminner alltid mig själv först och sedan er mina älskade underbara syskon i islaam!

As-Salamu Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh!



Tankar: 2.....
Mina Tankar | Direkt länk | 2009-11-28 @ 13:16:56|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: R

Mashallah , detta inlägg fyllde mitt hjärta av lycka , och fick min hjärna att vakna om, må allah belöna dig för denna påminnelse ukhte , yazzak allahu khayran!

2009-11-28 @ 15:26:54
URL: http://stoltmuslima.blogg.se/
Postat av: Linn

Mycket, mycket nyttig påminnelse! Må Allah belöna dig!

2009-11-29 @ 01:07:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0