En Hadith om Assr och bönen


As-Salamu Aleikum wa Rahmatulahi wa Barakatuh

Ville dela med mig någonting jag lärde mig igår. Det är två starka hadither som vi alla måste tänka på riktigt noga. Detta är någonting som kan chocka och kanske göra någon ledsen.

Profeten Muhammed(saw) säger i en hadith : "Den som missar Salat Assr, är det som att han förlorat hela sin familj och all sin rikedom." Ungefär så går den, kan inte den perfekt tyvärr. Men iallafall, har de flesta hört den, och det man kanske inte fått förklarat för sig när man hört denna hadith, är att när man missar Salat Assr, förlorar man alla sina goda gärningar. Man förlorar ALLA sina goda gärningar. De börjar på NOLL.

Detta gör att man kanske ser betydelsen ännu mer än vad man gjorde tidigare. Systrar och bröder, vad ni än gör. Missa inte Assr för ogiltlig anledning.

En annan hadith jag ville berätta om när Profeten Muhammed(saw) fick åka upp till himlen med Gabriel, så såg han ett folk som blev helt slagna i ansiktet, liksom ansiktena plattades till på något sätt. Och då frågade han Gabriel, "Vad är detta för folk?" Gabriel svarade: "Det är ett av ditt folk, det är de som fördröjde salat(bönen) och inte brydde sig om att be i tid. Om de bad i tid så var de inte glada."

Alltså, vad får vi av dessa två? Tyvärr har jag inte exakta ord just nu, eller någon källa. Om någon har det så skriv det gärna. Och förlåt mig Gud om jag skrivit någonting fel, det är från mig och sheytan, allt bra är från Dig Gud. Iallafall, vi får av dessa hadither att 1.Missa absolut inte Salat Assr!!! Alla ens goda gärningar försvinner isådanafall. 2.Fördröj inte bönerna, gör inte värdsliga ting före bönen! För då kan ett riktigt hårt straff vänta en.

Självklart, ska man inte missa någon bön överhuvudtaget! Tänk att du får straff bara att fördröja dem. Tänk då att inte alls be!

Må Allah skänka oss alla starkare tro och göra våra böner bättre!
Må Allah vägleda oss och finnas i våra hjärtan att vi alltid kommer ihåg bönen före annat!
Må Allah ge oss bättre beteende i allt vi gör!
Må Allah skydda oss från dajjal, straffet i graven och helvetet!
Må Allah skänka oss det underbara Paradiset!

Ameen
Tankar: 3.....
Hadither | Direkt länk | 2009-06-24 @ 19:26:05|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Jennifer

As- Salamu aleikum wa rahmatulahi wa barakatu :)

gäller det enbart eftermiddagsbönen (assr)? eller är alla bönerna inkluderade?

2009-06-25 @ 20:03:15
URL: http://myroadtrip.blogg.se/
Postat av: amanda

Wa Aleikum Salam ! Detta gäller specifikt Assr ! Men såklart alla bönerna är obligatoriska och man bör ej missa några.. ^^

2009-06-25 @ 22:56:41
URL: http://apg.blogg.se/
Postat av: fatima mora

Alsalam Alikom var har du hittat källan bakom haditen?? jag har hört den och skulle vilja veta! mvh Fatima

2010-08-28 @ 21:47:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0