Jag har en hemlighet... lova att dela den med andra!


Ännu en vacker text jag var tvungen att översätta med Allahs hjälp.


En kvinna vars namn var Maryam kände en ung tjej från moskén som hette Aisha. Aisha verkar alltid så upprymd och glad, även fast Maryam visste att hon hade haft många prövningar i sitt liv. Hennes långa förlovning hade snabbt slutat i skilsmässa.


Hon hade kämpat med att få ett grepp på sitt singelliv. Hon hade inte valt det, men hon bestämde sig för att kunna leva det så bra som möjligt. Aisha var aktiv i mycket, på dagsturerna, som en ledare i kvinnornas sportklubb, och i dawahaktiviteter. Maryam gillade att känna Aisha. Aishas hela ansikte verkade le och hon hälsade alltid på Maryam med en kram.


En dag frågade hon Aisha, "Hur kommer det sig att du alltid är så glad - du har så mycket energi, och du verkar aldrig bli nere?"

Med hennes ögon leendes, svarade Aisha, "Jag vet hemligheten!"

"Vad är det för hemlighet? Vad talar du om?" frågade Maryam.
Aisha svarade, "Jag ska berätta allt för dig, men du måste lova att dela 'hemligheten' med andra."

Maryam accepterade det, "Okej, vad är det?"

"Hemligheten är denna: Jag har lärt mig att det är lite jag kan göra i mitt liv som gör mig riktigt lycklig. Jag måste lägga min tillit hos Allah (Ta'ala) för att göra mig lycklig och möta mina behov. När jag känner ett behov i mitt liv, måste jag lita på att Allah ger mig vad Han vill av Hans rikedomar. Jag har lärt mig att för det mesta behöver jag inte ens hälften av vad jag tror att jag gör. Allah har aldrig gjort mig besviken. Sedan jag lärde mig den hemligheten - är jag lycklig."

Maryams första tanke var, 'Detta är för enkelt'! Men genom att reflektera över sitt eget liv så trodde hon att ett större hus skulle göra henne lycklig - men det gjorde det inte! Hon trodde att ett jobb med högre lön skulle göra henne lycklig - med det hade det inte gjort. När var hon som mest lycklig? Sittandes på golvet med sina barnbarn, ätandes pizza - en liten(men stor) gåva från Allah.


"..och den som litar till Gud behöver inget annat [stöd..]"
[surah at-Talaq; 65: 3] 

"… Och lita till Gud, om ni är sanna troende!"
[surah al-Ma'idah; 5: 23] 

"… och när du väl har fattat ditt beslut, sätt då din lit till Gud; Gud älskar dem som sätter sin lit till Honom"
[surah al-'Imran; 3: 159] 

"… och sätt din lit till Gud. Utöver Gud behöver [du] ingen beskyddare."
[surah an-Nisa; 4: 81] 

Umar ibn al-Khattab (radiAllahu anhu), återberättade att Profeten (sallalahu aleyhi wa salam) sade,
'Om du lägger din tillit hos Allah med förtröstan, ska Allah sörja för dig som Han gör till fåglarna; de lämnar med tomma magar på morgonen och återvänder mätta vid skymmningen.'
[at-Tirmidhi] 

Anas (radiAllahu anhu) återberättade att Profeten (sallalahu aleyhi wa salam) sade,
'Mängden av belöning är i överenstämmelse med mängden av lidande. När Allah (swt) älskar ett folk, prövar Han dem (med svårigheter). Han som då är nöjd (med Allahs påbud) har nått Allahs acceptans, och han som är missbelåten (med Allahs påbud) kommer uppnå vreden (av Allah).
[at-Tirmidhi]

Var med Allah och du finner att Allah är med dig
Tankar: 5.....
Olika texter o grejer | Direkt länk | 2009-12-28 @ 15:45:23|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: R

Mashallaah, love it ! Må allaha belöna dig ukhte , dina påminnelser är som en wake up call varje gång <3

2009-12-28 @ 18:23:18
URL: http://stoltmuslima.blogg.se/
Postat av: Mujaheedah

Ooo mashallah dn var jättefin :)<3 och mkt bra påminnelse!

2009-12-29 @ 00:25:51
URL: http://mujaheedah.blogg.se/
Postat av: Mohammed

Amanda: Det är verkligen inte narr mot varken sunnah eller religionen. Om du läser Egoinas.se inlägg förstår du varför jag skrev så. Någon av hennes kompisar var lite fördomsfull och sa att muslimer inte ler. Att skriva att vi inte gör det och sen sätta upp en bild på mig med värsta smilet visar hur löjligt det låter.



Jag har inte sagt något illa om religionen. Absolut inte. Man måste kunna skoja om saker (notera att jag inte skojade om religionen). Sätter man ord på folks fördommar visar man hur patetiskt det är.



Btw jag älskar din klocka i hörnet.Den påminde mig om maghreb.

// Mohammed

2009-12-29 @ 16:13:19
URL: http://cherinomohammed.blogg.se/
Postat av: Mohammed

O btw på tal om födelsedagar. Vi firar inte det där hemma, men jag kan ju tala om för dig att profeten gjorde det. När han frågades om varför han fastade på Måndagar sa han salla alla aleih wa sallam att han firade sin födelsedag på det sättet. Hadithen finns i muslim.

2009-12-29 @ 16:17:51
URL: http://cherinomohammed.blogg.se/
Postat av: Tasnim

Asalaamu aleykum

Jättefin text, tack för att du delade med dig av den! Verkligen en bra paminnelse.

/Tasnim

2009-12-30 @ 00:02:15
URL: http://tasnim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0