Är du girig över någon som inte ens är din?




Bismillahir Rahmanir Raheem!


Några tankar om polygami av två underbara systrar, må Allah vara nöjd med dem och välsigna dem i detta liv och i akhira! [översatt av Amanda (mig)]

"Som Muslimer, är det meningen att vi ska älska för vår Herres skull endast och det betyder att älska de som strävar efter Allahs nöje så mycket som möjligt. Det är meningen att vi ska ha samma känslor för våra makar. Våra makar är våra brödrar och det är meningen att vi ska vilja allt gott för våra brödrar och systrar.. Om du var lyckligt gift, skulle du inte vilja detsamma för din syster i Islam? Om du var välsignad med barn skulle du inte då vilja detsamma för din syster i Islam? Om du omfamnade Islam skulle du då inte vilja att hela din familj gör detsamma? Om du har tak över ditt huvud, kläder, komfort osv, skulle du då inte vilja detsamma..? Svaret är JA... så varför har vi problem att dela vad som inte ens är vårt till att börja med?

Vi säger att situationen är ideal och vår make är en ideal Muslim mashAllah, som har en syster som du erkänner att du älskar för Allahs skull, som drar fördel av den älskvärde och generösa naturen av mannen du är gift med, det borde inte få oss att krypa ihop i förtvivlan inshaAllah..

Det är sant, du kanske inte känner en syster som du är villig att dela din make med eller din make kanske är den typen som skulle försumma en fru över en annan... Så det finns saker att tänka på...

Men...Föreställ dig att du är den som inte är gift.. Föreställ dig att du är den ensamma, utan en make och sällskap, barn, skratt mitt i natten, historier, kramar.. Föreställ dig att det är du.. Och du har en kärleksfull syster med en generös och vänlig make som har mer än råd med båda er.. som också är intresserad att vara till hjälp för dig, inte för sin egen skull utan för att försöka få Allahs nöje genom att vara generös, vänlig, försiktig osv.. Det enda hindret är, hans andra fru.. Hon älskar dig och vill att du ska vara lycklig men inte genom mannen som gör henne lycklig.. Vet hon inte att Allah kan ta den mannen när som helst(ta hans liv)? Vilket är mycket värre än att dela honom några gånger i veckan? Om hennes make var handikappad, skulle hon skynda att dela honom med dig, så att hon kan dela ansvaret? Om hon var äldre och inte kunde bli gravid, skulle hon välkomna dig så att hon kunde ha en syster, väninna att dela hennes dagar med och dela några bördor med? osv osv osv!!!?

Så ni ser systrar... Dock säger jag inte att vara co-wife är för alla... du märker på en gång att Allah gett oss svartjuka men inte lika stor svartsjuka som hos mannen.. Han  Subhana wa ta'ala, vet att kvinnan kan arbeta genom dessa känslor eftersom anledningen(att ha co-wife)  är större(i belöning) och vi kan undvika svartsjuka (förutom i speciella situationer). Också blir våra hjärtan MER renade från kärleken till denna världen när vi gör någonting som är svårt för våra känslor (nafs,stolthet) än om vi inte gör det.

Allt jag säger är.. Att när vi bestämmer dessa nej från våra munnar så snabbt, ber jag för att dessa Nej har goda anledningar.. Det borde aldrig finnas ett *Aldrig* när det kommer till att följa Allahs lagar, befallningar, undantag, regler, reglemente, order osv. En del av att vi växer upp och kommer till Jannah inshaAllah är att lära sig vara flexibel... att vara rimliga i vår kärlek och vårt hat, att vara mjuka med de hårda situationerna eller personerna, att tänka bortom våra begär och viljor, att tänka igenom ärligt behoven av våra systrar och bröder... om vi inte känner med deras oro, hunger, rädsla, osv.. så är vi inte en del av samma kropp.. vi är av olika kroppar och det är när saker börjar att gå fel..

Säger inte att någon har fel.. Jag tycker att en del att acceptera polygami är Imaan och kunskap, att acceptera ens gränser, Qadr Allah, att leva mer för akhira, att lära sig att offra även det mest dyrbara och älskade du har.. osv. Också i dagens samhälle (i väst då vi är därifrån), är polygami nästan omöjligt och många många många män tar nytta av detta och gör undantag till reglerna som Allah i Hans Nåd gett oss, och missbrukar det, då kan man säga NEJ i sådana fall.. Men jag vill att du ska tänka.. tänk om allt var okej, mannen är bra, förmögen osv.. Om det fanns en syster i behov och du var i en position att ta stort steg mot Jannah genom att vara generös till henne på detta vis.. skulle du verkligen säga "nej"? Om så är fallet, vad säger du egentligen "nej" till? Att du inte vill dela din make? Är han verkligen din man?

Min lärare nämnde en bra punkt här om dagen.. han sade att han var i ett plan och hade en lång diskussion med en präst/predikant, och mannen kom fram till att det bästa försvaret han hade att han var Kristen var att det KÄNDES rätt att vara kristen.. bara för att han inte kunde svara på vissa frågor med någon som helst säkerhet så lät han inte den andra fråga någon fråga som kunde säga emot hela den kristna tron eller hans val av det. I Islam, handlar det inte om känsla. Det handlar om fakta och siffror.. Allah säger inte till dig att du blir rörd av orden i Koranen så bli muslim. Han säger till dig att resa i världen och se vad generationerna innan dig gjort. Han säger till dig att titta runt, observera, ställ frågor, lär dig från de som vet bättre. Allah ger oss fakta, och vi kan ta beslut från stenhård fakta och det är därför vi inte kan klamra oss fast till våra förfäders religioner och sätt eller de livsstilar som får oss att ta det lugnt och ignorera det som sticker i oss(frågor vi har om världen) osv.. Punkten han kommer med är att du ska gå efter LOGIK inte känslor.

Så iallafall... Du vet inte vad som kan hända om 5 år!! Jag säger till dig att du borde vara säker på att ditt "nej" är giltligt framför Allah. Om du är rädd att du ska göra orättvisa mot dig själv, din make, dina barn eller den andra frun, är det bättre att inte gå in i situationen (och om din make vill, vad händer då?), men orättvisa är värre än döden.

Jag älskar er systrar..." 

Detta är vad en annan vis syster har sagt:

"Jag ser min make som ett "lån" till mig från Allah ta'ala lika mycket som jag är ett lån till honom. Om jag tänkte att en broder kunde försörja för mig och en annan syster/ eller systrar, skulle jag inte vara stängd för idén. Hur kan jag neka möjligheten för henne att få en god och ärbar make att försörja/ta hand om henne..?!. Även om det råkar vara min make också?? Jag måste vara ärlig att det skulle vara lättare att acceptera för mig att bli den andra frun än att min make tar en annan fru nu eftersom jag är van att inte "dela" honom. Men vi har talat om detta och jag berättade för honom att om han vill ta en till fru, skulle jag inte säga emot det men jag skulle vilja vara med i processen. Hon skulle bli min dotters styvmor och jag inshaAllah till hennes. Jag föredrar någon jag kan komma överens med för Allahs skull, så att det är frid mellan oss och att vi är goda exempel till våra barn... och så gör man båda hemmen en källa för frid och komfort till vår make.".
Var med Allah och du finner att Allah är med dig
Tankar: 4.....
Kvinnor | Direkt länk | 2009-12-24 @ 01:52:49|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: R

Mashallaah , en tanke ställare. Men jag tror också det handlar om vilken typ av man man har , även om man har en praktiserande man kanske han samtidigt är en väldigt stor kvinnoälskare och skulle ta detta tifälle i akt att finna nya område att utforska , och då blir det mer för lusten än för herren. Så it goes both ways i think!



Men må allah göra oss och bröderna så trogna i vår tro att vi ändast handlar för hans skull, ameeen !

2009-12-24 @ 11:52:48
URL: http://stoltmuslima.blogg.se/
Postat av: Emelie

Får inte en kvinna ha flera olika män då?

2009-12-25 @ 22:46:06
URL: http://emelievanamnet.blogspot.com
Postat av: Emelie

På vilket sätt då? Är inte det orättvist för både kvinnor och män?

2009-12-25 @ 22:52:12
URL: http://emelievanamnet.blogspot.com
Postat av: Emelie

Okej! Jag tycker det är intressant och är inne på olika bloggar och har väl kikat in på några sidor, men inte läst så mycket där. Det gör mig lite förvirrad över att det står lite olika överallt, men det kanske är så? För på en sida stod det att männen är polygamisk av naturen och därför skulle han ha fler fruar helt enkelt. Stämmer det också?



Haha, du får fixa tangenterna ;)

2009-12-26 @ 13:25:18
URL: http://emelievanamnet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0