At-Tauhid (Allahs enhet)

As-Salamu Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh,
vad menas med Allahs enhet.? Att Allah är En, att vi endast ska dyrka Allah, inte ge Honom några partners och Mycket mer..

Allah säger:

[51:56] "Jag har skapat de osynliga väsendena och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig."


Det är återberättat att Mu'adh bin Jabal (radiAllahu anho) sade:

Jag red på en åsna bakom Profeten(sallalahu wa aleyhi wa salam) och han sade till mig, "O Mu'adh, vet du vad som är Allahs rättigheter från sina slavar och vilka rättigheter slavarna har från Allah?" Jag svarade: "Allah och Hans Sändebud vet bäst." Han fortsatte, "Allahs rätt till Sina slavar är att de ska dyrka Honom Ensam och aldrig associera någonting med Honom. Slavarnas rättigheter från Honom är att den som inte associerar någonting med Honom inte blir straffad." Jag sade: "O Allahs Sändebud, kan jag inte ge dessa glada budskap till folket?" Han svarade: "Nej. Informera dem inte för att de inte ska lita på (detta löfte och förfalla i sina tjänster till Honom)"
[Al Bukhari och Muslim]


Alla profeter (Frid och välsignelser över dem alla), fick samma budskap - Att endast dyrka Allah!


Jag har en teori, att alla religioner som finns idag förutom de självklara som står i Koranen (judendomen&Kristendomen) från början fick samma budskap. Att alla religioner från början trodde på att Allah var En, och sedan att det utvecklades till någonting annat (som tex, hindusim och buddism). Jag baserar min teori på att Allah har skickat en profet till varenda folkslag i hela jorden. Därför har alltså varje folk fått sanningen av en profet någon gång i tiden!


[112:1]
SÄG: "Han är Gud - En,
[112:2] Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.
[112:3] Han har inte avlat och inte blivit avlad,
[112:4] och ingen finns som kan liknas vid Honom."


Tankar: 2.....
At-Tauhid,Trosuppfattning | Direkt länk | 2009-12-02 @ 14:55:54|....

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Kommentarer
Postat av: Shaimah

Wa aleikum salam! SubhanaAllah syster, jag har tänkt samma tanke. Och Allah vet bäst!

Jag fullkomligt älskar att läsa om tawheed, det ger en sån ro och stabilitet, subhanaAllah!

2009-12-02 @ 19:33:03
URL: http://shaimaaah.blogspot.com
Postat av: kl

mm det kan vara sant, en del påstår att Buddha var också en profet men de ändra på han skrift osv..

2009-12-03 @ 11:55:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Bönetider


Video på Svenska om Profeten Muhammad
frid och välsignelser över honom





Svenska Islamiska Youtubekanaler

DawaSweden
IslamIdag
Muslimahkanalen
MuslimSe
Mussemanda
OmarIbnAlKhattab
SMSBilal
TheMuslim0
UnderTexter


Den Raka Vägen
Vill du ha evig lycka?



Bismillahi Rahmani Rahim
Läs i din Herres namn, Han som har skapat – skapat människan av en grodd som sätter sig fast! Läs! Din Herre är den Främste Givaren, som har lärt [människan] pennans [bruk], lärt människan vad hon inte visste!

[Koranen 96:1-5]


Mina besökare
Online:
Idag:
Totalt:




Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se Religion bloggar Filosofi/Religion Bloggportal länksamling Bloggparaden

RSS 2.0